Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Har du en trädkoja som stall? ;)

Haha, njae, men vårat hus och den delen av logen som byggdes först står uppe på en kulle, när de sen skulle bygga ut logen insåg de att "fan, det är en brant sluttning här..." och löste det genom att slå upp diverse stenpelare som de byggde på. Våran traktor brukar stå under hästarnas hovar, då kanske du får en bild av hur högt upp stalldelen är från marken. ;)

Men när jag var ute hos dem på kvällen insåg jag att hästarnas hem skakade och krängde bra mycket mindre än vårat, allt utom stalldelen som kan ses som ett lite större rum blåser det ju rätt igenom. :D
diverse tegelpannor har fallit ner, soptunnan blåst över vägen, hästarnas vattenbalja är försvunnen och transporten hade blåst ett par dm bakåt så man kan inte öppna loporten ordentligt, men annars är det ingen fara på taket. ;)

Jo, han är visserligen upprätad bak och fram, men det är mycket bättre nu, däremot kan han, som sagt, ställa in sina vinklar i benen själv så vissa dagar står han perfekt, andra dagar inte så bra...

kl
Han roar sig hela dagarna med att reta gallfeber på sin mamma och kallblodsstoet. Bita dom i manen och svansen samt stegra sig mot dom verkar vara hans favorithobby:D

Haha, Iska är en liten mara också, men hon använder bakhovarna. :D
Eftersom skolan var strömlös idag så åkte jag hem efter luciaframträdandet, passade på att öppna upp till den större delen också, Iska blev mycket glad:
http://www.youtube.com/watch?v=ixN4ph1hDGo
Hon är duktig på skolor ovan mark, druttade omkull gjorde hon också. :p

(och för er som noterar att tråden ligger ner på ett ställe nära där jag filmade, jag trodde jag kollat hela tråden men missade den delen bakom snödrivorna, det åtgärdades omedelbart efter att jag slutat filma...)

Japp, riktigt nöjd med att få en lite större yta att busa på. ^^
Hon är en riktig pärla alltså, är så sjukt glad i detta lilla sto. Hoppas hoppas hon utvecklas till en häst jag gillar, även om jag har svårt att tro att hon inte skulle göra det... Men man ska ju "klicka" också. :p

Vilken liten buse Iska är och fiin! :)

*kl*

2 bilder på Cajsa från idag ;) :

2heittg.jpg

http://i42.tinypic.com/104g9rb.jpg[/IMG

Och nu ska jag sooova, har frukostfodring och utsläpp im.bitti. znark! :banghead: ;)

KL

Idag var jag på promenad med Avatar medens sonen red:) Jätte duktig och skötte sig exemplariskt!

Och det har ju hänt en del på 8 månader;)
cimg4244.jpg

wpid-dsc_0045.jpg

Men är det inte väldigt tidigt att börja rida på honom om han bara är 8 månader;)

Nä jag förstod hur du menade..va bara tvungen..:D
Han har blivit jätte fin

Min unge får numera leka korta stunder med sin fölvän..innan hennes häxa till mor kommer farande..

Senast ändrad:

Oj har ni täcken på fölen?? Har inte ens tänkt på såna saker eftersom Eskil går på lösdrift.

Idag ska mamma Malva åka hem, nu är det slut på denna fantastiska period av "Nordsvensk amma tar sig an halvblodsföl!" Eskil trivs jättebra på lösdriften med sina två kompisar så det kommer säkert gå bra men lite vemodigt är det allt.

Vi har täcke på alla våra hästar när det regnar eller kommer regnblandad snö.Vi har varken ligghall eller vindskydd i hagarna.
Förra året så gjorde vi försök med att inte sätta på täcke.
Då hade vi jättesjuka hästar i 2 veckor..togs till och med prover för hästinfensa och kvarka..Vilket det som tur va inte va..
Nu kan ju vara så att det inte berodde på regnet men vi vågar inte chansa igen.

+ MaRomer ok det förstår jag, hade jag också haft i de lägena.

Allt gick super vid avskiljningen av mamma Malva! Eskil stannade snällt i hagen med sina nyfunna vänner och var väldigt nöjd och lika nöjd var Malva med att bli borstad o gullad med innan hon snällt traskade på transporten och åkte med hem till sig igen.

Inte lika nöjd var Eskil med grimman vi tillfälligt satte på, måste ha varit färgen han var missnöjd med!:D

1476294_10152178030298313_201810843_n.jpg

Frans har inget vindskydd i hagen nu helelr men fri tillgång på mat så de fryser inte. De får komma in på nätterna och sova också.

Hälsade på idag,nu är de uppdelade mellan tjejer och killar. Tjejerna hade busrally, grabbarna hade brottningsmatcher. Frans var lerig från topp till tå och lika gosig som vanligt. Dock fick inte de andra komma nära HANS människa! Största fölet i hagen älskade Frans mamma så funkar som beskyddare för Frans nu. Perfekt bodyguard för en liten kaxpelle :)

Haha;) nää färgen luras på bilden..
Stoet är ljusbrun och hingsten kommer bli skimmel..

Men jag är klart glad över att dom nu får leka utan att stoets mamma anfaller min fölunge och hans mamma..

*kl*

Så! Nu har jag äntligen lite tid över innan det blir sängen för min del, först blev det iväg på jobb och sedan fixa åt Mamma häst och Cajsa sedan fira min födelsedag ( vad gammal jag blev helt plötsligt - fyllde 21 år :p )

Men iaf. Såg att ASRP ska ha en Riksutställning nästa år nere i Bollerup, funderar starkt på om jag ska visa Cajsa, då hinner vi träna ordentligt ;) vad tycker ni?. Kan hon vara något att visa?. Stammen är det iaf . Inget fel på och vi tycker att hon är snäppet bättre än sin halvbror e. Warsteiner.

För att återkoppla till nutid - Cajsa och mamma häst trivs bra i hagen och Cajsa busar och leker med brorsan och 3-åringen medans dem äldre hästarna kollar på.

Mamma häst har tappat lite mer i hull. Hon och Cajsa får gemensamt ca. 4 kg havre, 2 kg korn och 3, 5-4 kg lucern pellets samt kalk och chevinal ( som har alla dem vitaminer och mineraler som dem behöver) totalt under en dag. + betfor.

Inte lätt med en 21-årig mamma häst med mkt fullblod i sig. Och som har haft föl både 2012 & 2013 :arghh:

Tips?. Funderar på om jag ska byta till hippo grow alfa müsli. Cajsa ska ju snart avvänjas också så då blir det säkert bättre för mamma häst att lägga på.sig. Cajsa går det ingen nöd på, hon har så mjuk och fluffig päls som är tät också + att hon är i bra hull :)

Byt ut havre och korn mot ett avels foder + olja. Det brukar hjälpa de flesta. Föl foder innehålle. Oftast mer protein än övriga. Den jag ger innehåller 18% protein.

Angående foder, mina får ju hö och krafft, mammahäst får soja nu också då det började bli jobbigt för henne att hålla sig i hull med stor diande unge och inget gräs kvar.
Men tänkte på Iska, krafft groov 125 innehåller ju mineraler och vitaminer, räcker det eller borde jag komplettera åt henne? Hon får ju mest skrammel i krubban, samt snor lite av mammahäst när hon får komma in till henne på morgonen.

Tycker folk fodrar med en sån salig blandning av en massa olika saker, men mina har alltid klarat sig bra på hö och krafft. Betfor har de i hög tävlingkondis fått också.
Borde jag tillföra selen? Fattigt med selen i våra marker. Mammahäst fick selen när hon var dräktig, och jag har en del kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka