Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Finns små påsar att köpa på Granngården. :) Jag blandade ut det i en sprayflaska och sprayade på hoven och skrubbade med en diskborste, men det funkar ju som sagt att ha i en hink också. :)

Mamma trodde hon hade hemma, tack för tipset! :)

Imorse hade jag och tuffsen en diskussion om huruvida det är ok att mejja ner folk bara för att man vill in till mamma... Jag TROR vi kom överens till slut om att det inte är ok. Vi får väl se igen imorgon. :cautious:

kl

Ja vart tog denna lilla vägen?
600967_10151462187701631_841925621_n.jpg

Jag är dock glad att ha mammahäst hemma som ridhäst igen. Vaka och inte få rida var tråkigt.
fast jag hade gärna gjort om det ändå. haha svårt att bestämma mig :)

Hur stora är era föl? Mitt BH Zack- Schwadroneurflicka var vid 7 månader 137 i manke och 139 på rumpan. Mamman är bara 160 men pappa är ju stor. Sen har mamma Cortez också och hennes halvbror som är 1 ½ nu är redan knappt160... detta är ju också mammans första föl. Vill inte att lilltjejen ska bli jätteliten. Hade varit kul med lite att jämföra med.

Åhh vad söt han är! :love:
Grämer mig lite över att alla nyfödda bilder på Iska är så makabra, mammahäst reste sig omedelbart efter att hon var ute, navelsträngen gick av och sprutade blod över halva Iskas bläs. :mad:
400580_10201823567462514_1953250408_n_zps8b483d4d.jpg

Men åh andra sidan, jag var upptagen med att mjölka mammahäst och mammas kamera är kass, så det finns inga vidare bilder av kvalité ändå. :p

Skorpannorpan: Min var 138 fram och 142 bak när hon var 6 månader, och ska enligt de som vet bli uppemot 170.
(mamma 161 men lämnar stort, pappa 168)

Supercassie, ja de hamnade lite tokigt när han damp i backen :D

haha ja det är kanske inte supergulligt med blod!
Jag har tom filmer när han föddes, fördelen med att födas kl 13 på en lördag.
halva stallet var närvarande. Minns fortfarande min puls "nuuu händer det!"

Och mammans stolthet efter :love:
960017_10151487471026631_1619284417_n.jpg

har faktiskt inte mätt honom men han är nog runt 130-135 nu vid 7 månader.
tippar på att han ev växer fort och slutar på 160-165. Mamma är 160 och pappa 174.

Hur stora är era föl?

Ricky är äntligen mätt med tumstock och vattenpass på plant underlag. Han blev då 117 cm i manken och 122 cm i korset, 6 månader gammal. Grålle har jag bara mätt i hagen än så länge, när han var 7 månader var han 120 cm. Men på lördag (när han fyller 8 månader), skall jag ta in honom i stallet och mäta ordentligt. ;)

Pontevecchio-Helt bedårande..fy för att dom växer så fort.

Min trollunge är 122 i fram..och bak.
Hans mamma va 139 och pappa är nu 160 och 3 år(snart4)
tror ni jag vågar hoppas på att han blir ponny
Storebror har en pappa som är 165 och han är nu 2 år och 142..
Storasyster är 150 och där va pappa 148.
Så jag har inte så mycke att gå på.

Liten 1 dag

Ja den tröttnar jag aldrig på. Charlottee som fångade dem dag 1 i hagen.

Tack Sassiball :)

ponniplutt, hur gammal är han? svårt att säga när de är små tycker jag.
Frans var 90 tror jag när han kom. brukar innebära 160-165 som vuxen.
Pga fullblodsinslaget i honom tror jag han växer klart snabbt.

född 20/5 så 6 ½ månad.
Jag mätte han vid födseln men tror det va helt fel för han va mindre när han va 1 månad:meh:
mamman va troligen welsh/arabingen som riktigt vet..och pappan är halvblod.

Nåja han blir väl kvar tills han är inriden så får vi se då om vi har någon ryttare till han

Helt fantastiskt underbar. :love:

kl.
Fy f*n vad det blåser nu! :eek: Glad jag till slut plockade in hästarna vid 19:30 när det började ta i ändå, nu är det full storm!
I sånna här lägen önskar jag att stallet låg på marken och inte ett par meter ovanför. :nailbiting:

Den har ju utstått värre stormar än den här under alla år den existerat, men ändåååå. Inga träd som kan nå in i delen hästarna står i iaf. *skönt*

kl
Jämför mitt föls mankhöjd med era, min 140 cm fram och bak (ca) vid 4 månaders ålder, de flesta andra här lika stora vid ca 7 mån ålder.:o

Vågar knappt tänka på hur stor han kommer bli:nailbiting: Ville ha en häst på 170-175 eftersom jag själv är 175 cm (ca) men det blir nog lite större än så... Hoppas och tror dock han får långa ben så att det ändå inte blir så mycket häst;)

Mamma 172 cm och lämnar stort, pappa 162 cm och lämnar också ganska stort.

Var inte din fölis lite upprätad? Helix är väl inte jätteimponerad av min måttkäpp men han är 146cm, bautapojken :D

Jättekul att se nyfödda bilder, tiden går fort så fort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka