Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Ja hon var hemskt söt! :love: Och beröm ska hon ha, trots sin förskräckelse hoppade hon aaaaaldrig in i matte, utan bara åt alla andra håll. :D

Förstår det är tråkigt att inte ha dem hemma, men det är nog lika bra att du inte försökte dig på att ta hem mammahästen. Flyttade ju spook till sitt nya hem under första snöstormen för säsongen förra året. Det gör jag inte om! Fy f*n. Hade vi haft transport hade vi aldrig ens försökt ge oss ut. Hästbuss. <3

Nougat: Tack! :D Jo, 2 dagar tidigare var det bar mark, all snö kom med Sven... :meh: Nu har jag bara längtat efter snö, men det kunde ju få komma i omgångar. Och pappas traktor strejkar. :yuck:

Vad bra att Cajsa fortsatt verkar okej! :D

kl
Har inte hunnit vara inne här på ett bra tag, så nu kommer lite uppdatering :)

Junis har växt på sig ordentligt, frambenen är redan lika långa som mammas:eek: Han mäter ca 140 fram och aningen lägre bak. Han går i hage tillsammans med mamma och kallblodsstoet (som ev. är dräktigt).

Han har lyckats gå emot en sten eller blivit trampad på framhoven så det har blivit en ganska stor lodrät spricka där precis vid kronranden...:( Så nu går han med boots fram när han är i hagen, har köpt små lätta gummiboots på Börjes till mina körshettisar för ett halvår sen och de passar perfekt till Junis:love:

Snart kommer han ritas av, tror det blir nu i veckan faktiskt. Ska bli intressant att höra vad hon/han säger om hans färg. Är dock inte så förtjust i tanken på att han ska chippas, han är ju så känslig för allt!:nailbiting:
Kan man inte få dispens för det? :sneaky:

Sen några veckor tillbaka så är de inne i stallet på natten, han och mamman står i 2 boxar som vi tagit bort mellanväggen mellan. Hade först torv till dom men det fick vi snabbt byta bort då det visade sig att han var allergisk mot torv. Så nu har de halmbädd istället och det fungerar bra.

Angående hans benställning så har vi och vet. märkt att han kan låsa benen i olika ställningar. Så ibland står han perfekt, ibland får man hjärtat i halsgropen. Är likadant med både fram- och bakbenen.

På morgon och kväll så tar vi på liniment på frambenen.
Kratsar även hovarna på honom och det stretchar ju lite i det andra benet som är i marken.

Har börjat leda honom i grimma lite grann och han är väldigt duktig, så länge han har ett äpple framför mulen:D

Är en riktig buse och tycker det är väldigt roligt att bita på täcken, sin mamma och kallblodet.

Har fått 2-3 cm snö nu med Sven men han brydde sig inte nämnvärt, går dock väldigt försiktigt nu när det är så hårt i marken.

Bilder från idag:
34sjwqt.jpg

28tibeo.jpg

r1lw1l.jpg

Fler bilder nedan, alla fick inte plats.... :)

Resten av bilderna:
Igår i stormen:
16lwoaw.jpg

Försöker stjäla mat från kallblodet (igår):
29ts2d.jpg

Mor och son:love:
2lc4oyb.jpg

Vad kul och se din fölunge igen!

Idag fick Helix stora pluspoäng av mig, han hade ....errrh... Bäddat in sig i lösdriften med en egen storbal halm :) resten av flocken var inte i närheten. Men det var visst inte viktigt! Han är verkligen motsatsen till sin flockbundna mor, hur nu det gick till vet jag inte O_o

Nåja, mätte min lille till 146cm (riktig måttkäpp) 7 månader och 1 dag! De ska vänjas av nästa vecka, det har varit strul med den andra märren (som är dräktig och varit sjuk). Så vi börjar fredagen den 13e. Inget som kan gå fel, eller hur?:D

Hunter: Jadu, Sven har inte varit lite ohyfsad! :mad: Men då är Dorri lite större än Iska iaf, hon mättes idag när hon "fyllde" 6 månader: 138 cm fram och 141 bak, ungefär. Följer hon samma växtkurva som hon haft senaste månaderna kommer hon vara cirka 141-142 vid 7 månader. *fortsätter hålla tummarna för en häst under 170* )

Dorri får gärna bli 170 eller tom någon cm till :D det är för stort för min smak men jag ska ju inte rida henne och jag har ju förstått att det är STOOOORA hästar som är poppis nu för tiden.

Haha, Iska lämnar inte min ägo i första taget! Så länge inte mammahäst kläcker ur sig ett till stoföl finns inte en chans i världen. :D Så vill gärna ha henne på en lagom 165-168 typ. :p
Om jag varit rik hade jag bokat Dorri, tror hon gjort sig bra i min hage, och stammen! :love: Vågar mig inte på att använda en så dyr hingst på mitt krångelsto, men hade gärna haft ett sto efter Diarado... :d

Opra: Så stilig han är! Och STOR! :eek: Större än min lilla tuffs, och hon är ju lite äldre också. :D

Jag tror inte jag säljer Dorri heller. Hon blev allt vad jag hade hoppats på och lite till. Nu är ju mamman dräktig med Diarado igen så om allt går vägen och det kommer ett stoföl till så får jag fundera ett varv till om försäljning men det är långt kvar och mycket som kan hända :nailbiting:
Men det blir i vilket fall inte jag som ryttare till Dorri :)

aha! Jag blev lite fundersam, jag hade då inte sålt en sån fining i första taget, men alla har ju olika planer och förutsättningar så. ;) Men då hoppas jag då får en lillasyster till Dorri nästa år och att jag vinner storkovan på travet så kanske jag kan få boka den istället? :sneaky:

kl.
Blir definitivt att ta ut hovis snarast till Iska, försökt skura rent hovarna med såpa men det är helt omöjligt att få rent allt, så vågar inte lägga på tjära heller. Hon är ju inte jätteangripen, men blir ju det om det inte åtgärdas. Ett par hålväggar tyckte jag mig skymta också. :banghead:

Hon är snällast i världen att lyfta bakhovarna på, men framhovarna tycker hon det är lite onödigt att lyfta på, trampar runt en massa med bakhovarna, som om det gör saken lättare för henne... :meh:
Hon är ju snäll iaf, så det är inga större problem ändå.

aha! Jag blev lite fundersam, jag hade då inte sålt en sån fining i första taget, men alla har ju olika planer och förutsättningar så. ;) Men då hoppas jag då får en lillasyster till Dorri nästa år och att jag vinner storkovan på travet så kanske jag kan få boka den istället? :sneaky:

Har faktiskt fått förfrågningar på Dorri om hon är till salu t o m en som ville köpa fölet i magen :o :crazy:

Jag hoppas med på en lillasyster :D Hingst blir lite meckigare, nu har jag min 11:a på hingstlösdrift inte så långt hemifrån men det blir ändå inte att åka dit varje dag direkt särskilt inte nu på vinterhalvåret.

Dorri är ömfot :( det är fruset stenhårt i backen (ingen snö) och på de ställen typ utanför lösdriften där hästarna trampat upp är det superknaggligt och svårt för hästarna att gå på. Skulle vilja att Dorri fick på sig små söta skor - rosa naturligtvis :D (skämtar nu)

Jag orkar inte ens titta på hur Helix rör sig :D jag mäter hans välmående i hur mycket han låter - make till häst och snacka! Nästan så att han fattar var jag säger och svarar :o. Känns ovant för mig eftersom hans mor inte gnäggar alls (som bäst kan hon humma lite, händer typ 2-3 ggr/år). Jag lever mitt liv efter denna bok
81VwdTVJ7wL._SL1500_.jpg

En bortskämd häst är en duktig häst :D

oj oj, inte illa! :D Behöver ju tydligen inte oroa dig för att få sålt om du skulle välja det iaf. ;)

Ja, det var vidrigt i hagen här med innan Sven, så jäkla knaggligt och obehagligt för dem. :( Rötan upptäckte jag först när hon stått ute i snön första dagen, pratade med hovis nu som var typ "du menar strålröta?" "nä... bärrandsröta. Duvet... eh... när det ser ut lite som att hovväggen lossnar från lamellranden?"
Han lät lite förskräckt... :cautious: Men hur som är han på väg utomlands och kan inte komma ut, såklart. Han tyckte jag kunde försöka klippa bort en del själv, men aldrig i livet. Så försöker nu få tag på grannarnas hovslagare istället för att se om han kan verka upp lite på Iska. :arghh:
Får fortsätta hålla det så rent det går... dumma leriga höst. :wtf:

Neko: Haha! Iska är också väldigt pratig av sig, men det kan mammahäst också vara när hon vill. :D

Åh har du också den boken ^^ Gillar verkligen recepten på hästsallader (alltså inte häst i salladen utan sallad till häst) :p

Du får la döpa om Helix - till Snacke :D

Haha nä fatta jag blev paff när jag blev uppringd av en för mig helt okänd människa som ville köpa ett ofött föl :D I min värld händer inte sånt liksom O_o

Idag på fm så snöa det, tung blötsnö, nu i em slog det över till +5 grader och övergick i stora regndroppar. Så nu är allt töat och dyngigt igen. Hästarnas hovar har klarat sig bra ändå och "mugghästen" har inte fått någon mugg den här hösten.

Blä och fy för allt regn och lera :wtf:

Idag har det kommit snö hit också! Enligt stallägaren som släppte ut imorse hade Cajsa, Mira (sto f.2010 e.Hohenstaufen II) och Belizario (valack f.2012 e.Warsteiner - Btw.Cajsas halvbror, håller på att sälja honom) sprungit fram och tillbaka i hagen och galnat sig! Cajsa är helt klart inte skeptisk för snön :D

Bild på Cajsa som har hittat en ny leksak i snön - en GREN! :banghead::D

2e38jub.jpg

Nope, bara bekräftat att hon inte är fux. ;) (no shit nu liksom. :p )

Hunter: Haha, förstår det! Men det är ju bra om du har eftertraktade ungar. :D Kanske borde starta ett riktigt stort stuteri? :D

kl. Fick tag på en hovslagare som jag inte känner till sen tidigare men som enligt bekanta ska vara bra, han kunde komma ut på onsdag eftermiddag när jag var hemma från skolan så förhoppningsvis löser det sig ganska bra. :D
Vore väl lagom pinsamt om det bara visar sig vara jag som är nojjig och "hålväggarna" jag tycker mig skymta bara är fastfruset skit, men tycker ju det borde lossna när jag skrubbar med varmvatten och såpa isåfall! :mad: Och hovarna ser inte ut som de brukat göra, så något konstigt är det ju. Lika bra att en hovslagare tittar på henne. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Den boken behöver jag!

Mammahäst kom hem igår och jag har varit i stallet mest konstant sen dess. Skött om mugg och försökt se till att hon rör sig tillräckligt. Juvret är stint!

Dock skriker hon en del efter sin Frans och mattehjärtat blöder. Jag saknar honom också :love: hade varit så mycket smidigare med ett sto till istället för en hingst.

kl
ID-kontrollant var här idag, men var inte helt säker på färgen.
Antingen avblekbar skimmel eller "stickelhårig svettfux". Hoppas ju personligen på det sistnämnda, hade ju varit väldigt häftigt:love:

Hade han varit avblekbar skm så borde han haft mer vitt vid öron och runt ögonen, men det har han inte. Just nu är han precis lika stickelhårig på huvudet som på resten av kroppen.

Min Lilleman flyttade för 1 vecka sen, hans mamma var lite upprörd första 2 dagarna, sen var hon som vanligt igen, de brukar ju lugna sig ganska fort :)
pict0770_529c95b288e59d8b7c120f75.jpg

1 vecka sen

pict0806_52a62566ddf2b364a98ae18d.jpg

Lilleman idag när jag var på besök

pict0789_52a62784e087c34b51bcb1be.jpg

Också idag, men en av sina nya kompisar... Ser ni vems häst kompisen är? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka