Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Det låter som om dom tänker bli D-ponnyer båda två!
Läste någonstans att dom är 85 cm när dom ska bli c-ponnyer och d-ponnyer brukar vara 90 cm. :)
(Min egen var ju född för tidigt, så jag litar inte så mycket på hennes storlek som nyfödd. :))

Senast ändrad:

KL
Mixen har fått sällskap av sin halvbror Harley. Roligt att ha någon att busa med.
Mixen har precis repat sig från en hovböld. Det var inte kul att få den åtgärdad enligt honom. Satan vad stark han är... Nu hoppas jag marken förblir frusen.
20131118_092501_resized_zps02e11dbd.jpg

20131118_092439_resized_zpsbca5091b.jpg

Tar med en bonusbild på Mixens pappa som fick stå i stallet en stund när Harley kom.
Det kallar jag finbesök i stallet. :)
20131117_134146_resized_zps5d30012a.jpg

Senast ändrad:

Spännande med växtkurvan för ponny!, då kanske Cajsa kan hamna precis på ponny-sidan,om jag minns rätt så var hon 90-95 cm.i mkh.när hon föddes, får ta och mäta henne snart igen ;)

Metacamen har gjort lite nytta,inte lika ont längre, hoppas att hon rör sig bättre imorgon när hon inte har Metacamen i kroppen, dvs.tar ut och går på stall gången för hält-kontroll innan hon får nästa dos Metacam.

2 bilder från första dagen på boxvila - Minst 4 dagar kvar :banghead:

Mamma häst:

rj4iea.jpg

Cajsa:

352m6w6.jpg

Haha, aaa, det verkar vara vanligare än vad jag trodde från början med dom där ljusa odefinierbara tecknena ;)

Det var så litet när han föddes så vi trodde hela tiden att han hade typ ett halmstrå som fastnat på näsan ;)

Nu gör ju mobilkamerakort inte dom riktigt rättvisa men han är otroligt vacker i huvudet under den dära pälsen :p

Blir det en bra storlek på honom så kan jag absolut tänka mig att göra ett helsyskon längre fram i tiden när mammahäst ska gå i avel igen. Men nu tänkte jag att hon skulle meritera sig lite först

*kl*

Cajsa är lite piggare idag men man märker att hon har ont och vill inte trycka ifrån ordentligt med benet :(

Om det nu skulle vara någon spricka - Hur lång tid kan hon behöva ha boxvila/sjukhage?.

Och är det någon här inne som har tips på lite sysselsättning för lilla damen i fråga?

Nu var det länge sedan för mig, 2007, så jag minns inte exakt, men ett par månader var det helt klart. Pga hovbensfraktur.

Stackars lilla Cajsa, hoppas det inte är en fraktur. Min erfarenhet är också att frakturer innebär månader av konvalescens.

Jag hälsade på mina busar idag, var där vid utsläpp och fick se min 7 månader gamla fölis och 19 åriga mamma köra busrejs genom skogen med de andra fölisarna. Mitt sto är enda kvar i flocken och hon är så snäll mot småskruttarna, trygg och lekfull och rättvis :love: . Frans har varit lite kaxig i veckan mot hovis och vet. så han nämner jag inte så mycket ;)

Och om det är hovböld så brukar ju inte smärtlindring vara bra att ge...:( hur säker var din vet egentligen så det inte var det utan nåt annat? Klämde ni med visitertång?

kl

Idag var då dagen D när Eskil skulle flytta till lösdrift o kompisar! Vis av tidigare skada hade jag laddat upp med ett helt GÄNG av starka människor som skulle lyfta på både Nordsvensk mamma o bus-Eskil...hästar säger jag bara...Malva gick rakt på transporten o när jag stängde dörren bakom henne så släpade Eskil min väninna efter sig rakt in i transporten så det var bara att stänga bakom honom med!:crazy::D Snabbt upp med överluckan o sen av med grimman på honom o sen åkte vi. Gick helt kanon o lastade av efter 30 min hos min andra väninna. Eskil tyckte det var superkul med kompisar o försökte vildsint uppvakta ett litet stoföl till lek men se DET tänkte inte hennes mamma gå med på idag!:)

Visste inte att mitt lilla hoppföl kunde röra sig så här bra!

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152138206458313&l=6462365976853887996

*kl*

Vet.som kom ut klämde med visitertång runt hela hoven + klämde ihop trakterna = ingen reaktion och enligt vet.ej hovböld eller hovbensfraktur.

Idag var hon ohalt fast med metacam i kroppen, boxvila och metacam fram tills på måndag. Även om hon skulle vara ohalt utan medicin i kroppen på måndag skulle ni åka in och röntga kotan ändå?. :cautious:

Förhårdnaden är fortfarande kvar och hon är ibland varmare runt det området.

Det är så himla svårt att råda i såna här lägen. Jag vet nog inte ens själv vad jag hade gjort om jag varit i din sits. Jag hoppas din lilla blir bra! Håller tummar och tår :)

Hahaha, vilken luring, när du är oförberedd så trilskas han, när du är väl förberedd är han ett A-barn. :D Snygg är han också. :d

Nougat: Jag tycker också det är svårt att råda, börja såklart med att kolla om hon är halt eller inte, är hon INTE det så får du väl fråga dig själv om du vill kolla upp det ändå eller inte. För att vara på den säkra sidan. Det är väl som man känner själv antar jag.
Håller tummarna för att hon blir helt bra iaf. :)

Ok men då är ju det kollat ordentligt iaf. Håller med övriga, kan inte råda mer i ett sånt här fall, det kan ju vara precis vad som helst men du får väga risken mot att lasta o åka. Är det besvärligt-åk inte, är det lätt-åk o kolla.

Hade jag varit i dina skor skulle jag vänta tills imorgon och ringa och rådgöra med olika kliniker. Det är jättesvårt att säga VAD man ska göra, jag balanserar mellan min magkänsla och vad veterinären/-erna tycker!

Min H blev halt på ena frambenet efter verkning, eller han kastade sig våldsamt bakåt och drämde hoven rakt ner i betonggolvet O_o Dagen efter markerade han rejält - jävla skit tänkte jag! Ringde på torsdagen och pratade mer traktens bäste hästveterinär som frågade om mina hästar var lugna. Jo, de är de ju. "Låt de vara ute i hagen över helgen så kommer jag på måndag kväll och kollar". Gud så fel det kändes, jag ville lasta och åka BUMS och vira in palten i bubbelplast :D Nåja, måndagkvällen kom och jag mötte upp vetten i stallet. Tro fan att Helix inte var halt öht. :o Tur nog byter vi tjänster så det kostade mig inget + vi hade en trevlig fikapaus också!

En fotnot är att mina hästar har inte skadat sig sedan jag tog hem saker att tråckla ihop dem med, tror de har ett sjätte sinne för vad jag klarar av = då är det inge kul längre att skada sig :sneaky:

Tack för alla input! :)

*kl*

Cajsa är ohalt med medicin i kroppen, utan medicin sätter hon ner benet mer försiktigt, förhårdnaden är fortfarande kvar och hon är varmare på det stället än på andra frambenet. Ny kontakt med vet.imorgon förmiddag om fortsatt behandling och om röntga... Känns som om jag vill in och röntga henne ändå även om hon är haltfri utan medicin för att säkra upp mig och den kan ju visa någon liten spricka eller liknande. :cautious:

2 bilder från idag:

so906g.jpg

Cajsa har hittat en ny leksak - min vante ;)

Sedan var det dags för Power-nap! :love:

2nixqts.jpg

Tack för alla hållna tummar! :)

*kl*

Dagens ordinationer av vet:

Boxvila för Cajsa och mamma häst tills på ons. Idag sista metacam-dosen. Hältkoll i skritt och trav på ons.då medicinen har gått ur kroppen. Om EJ halt blir det liten hage och om hon är ohalt framåt helgen blir det vanlig hage. Om halt på ons.blir det ny behandling antagligen metacam igen och ev röntga. :crazy::banghead::(

Håller tummarna att hon är ohalt då :)

Idag blir Donnie 6 månader :)
Vi var ute och gick tredje gången för oss själva. Första gången gick det jättebra, men då fattade nog varken Donnie eller morsan vad som hände, förra gången var det en hel del protester på vägen bort från stallet, idag skötte han sig ganska bra. Han älskar godsaker så stannar han och inte vill gå så är det bara att vifta lite med moroten så kommer han springandes mot den typ ;) Han är nu cirka 135 cm, lillskiten! Fortfarande så himla nätt också så han ser ju inte stor ut, två hål kvar på fölgimman med ludd, vääääx!!! ;)

Bild från lilla promenaden idag
CAM00160.jpg

:love:

*Knapplån*

Så fina alla fölen är! Jag har följt tråden (både denna & den förra) i smyg sedan i våras & undrar om man vågar ge sig in här om man inte är uppfödare själv utan har köpt/tingat ett föl?

Jag ska hämta hem en liten ponnyplutt i december; Micks Matteo heter han, Welsh sektion A född i slutet av maj, mörk fux med bläs & fyra strumpor. Moderlivsimport från UK, e: Forlan Mastermind u: Forlan Maggie Mae ue: Eppynt Superstar. Teo ska bli körponny när han blir stor är tanken. :)

Bilder från när jag var på stuteri Micks & hälsade på i augusti:
1002365_10200825436215505_372799487_n.jpg

1098428_10200825454495962_258977008_n.jpg

Nytagen bild:
1375200_10201215878656322_1176239883_n.jpg

Så trevligt att läsa allas uppdateringar i tråden. Den 15/12 åker jag & hämtar hem min ponnyplutt - äntligen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka