Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Du vet väl att han bara står på naturligt numera?

Jag tänkte också använda honom nästa år om allting annat runt omkring funkar.

Hur gör ni med era hingstar? När åker kulorna? Vore lite kul och visa H innan han kastreras, kan man visa dem som åringar? Jag tänker att H får gå en sommar på hingstbete och sen kastration när det blir kallt typ. Hur resonerar ni?

Mina grabbar är tänkta att behållas och visas som tvååringar, sedan kommer de kastreras. Såvida inte någon av dem blir godkänd, men då måste den killen säljas. ;)

Ricky har haft kulorna nere sedan en dryg veckas ålder, men på Grålle känner jag bara en och den är ganska liten. :crazy: Hoppas den andra trillar ned snart, även om han är lugn och lätthanterlig.

De kommer få gå med min valack som, efter att fått ansvar för dessa grabbar, gått från lugn gammal valack till stridshingst... Fascinerande vad flockliv kan göra med hästar. :p

KL

Efter att vet har pratat och diskuterqat med sina kollegor beslutades det att vi ska låta Avatar få "vila" från allt vad medicin och undersökningar heter!

Han kommer om 2 veckor flytta närmare mig och jag kommer ha mycket bättre möjlighet att reglera inne och ute tider! Han står numera på halm och är i princip symptomfri. Inget snor har jag sett ännu. Och har hört honom hosta mindre än 5 ggr sedan medicinen togs bort. Planen är återbesök om 4-5 veckor.

wpid-dsc_05681.jpg

wpid-dsc_05711.jpg

Två veckor gamla bilder, då det varit mycket med annat. Men nu är transporten hyrd och dragkroken ska monteras på nya bilen på måndag, sen ska Chloetta hämtas hem på lördag.

Jag kan knappt sova på kvällarna för att jag ligger och tänker på allt, dels hur snabbt tiden gått, sedan hur mycket jag kommer att sakna stoet och främst för hur Chloetta ska klara av flytten. :) Jag vet att det går bra, det är konstigt att när man har en häst oroar man sig lika mycket som när man har 30...:nailbiting:

mg_0999_528ec12b2a6b22943ea610fc.jpg

mg_1294_528f5e5be087c35124cd4c9f.jpg

Jag tror att jag har fått en arab... :)

mg_1239_528f5e6d2a6b2252a67efad6.jpg

Jag har tänkt kastrera när han är 1,5.
Jag tycker inte jag känner några kulor på honom än (men är ingen expert, men när de kommer känns det väl väl antar jag?) och han har inte minsta lilla hingstbeteende än heller vilket är skönt. Men kanske kommer när kulorna trillar ner. Han är snart 6 månader.

MaRomer: Vad söt han är! Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll nu :)

En väldigt vacker arab isåfall!;):D

Eskil kommer kastreras nästa höst men förhoppningsvis får han stanna på sin lösdrift till hösten därpå då det är dags för insittning.

Bus-Eskil:

1470299_10152116570643313_2056060098_n.jpg

Det blir skönt för honom att få kompis att leka med igen nästa helg!

Hoppas verkligen det fortsätter gå åt rätt håll nu!

Verlin: Tycker hon är jättefin, och transporten går säkert bra, kul att äntligen få hem henne eller? ;)

Novali: Ohh, så mycket snö! Jag bara går och väntar och väntar på att det ska komma mer snö så hästarna slipper detta förbannade underlag de har nu! :yuck:

kl.
Idag fick vi hem låneponnyn som ska få gå med Iska under avvänjningen, blev lite spring i hagen.
10288796-0119-4632-a9cb-37ac6ae6195c_zps15a17ba3.jpg

(det är ju kul att en av hästarna i hagen kan trava, synd det inte är någon av mina. ;) )
4_zps30241566.jpg

2_zps8d5503f2.jpg

1_zpsf43a065e.jpg

b5af7618-81c7-4a83-98fc-383096e07adc_zps446ecba6.jpg

Mammahäst känner ponnyn sen tidigare, så det blev inte så dramatiskt, Iska är lite mer svårflirtad och föredrar mitt sällskap, verkar inte alls förstå vad det var nödvändigt att ta dit en till häst för.
Inte för att jag inte är smickrad, men... vore ju bra om hon kunde vara häst också. :banghead:
Ska bli intressant att se vad som händer när mammahäst flyttar. :p

Oj har ni redan fått så mkt snö! Ser ut som att hästarna uppskattar det ialla fall!
Här har vi min buse i blåsten idag:
pict0701_52925f8fddf2b37c335d7432.jpg

pict0700_529268c588e59d184bce01dc.jpg

Vilken fin liten buse! Jag ser knappt mina röra sig alls :eek:

KL
Håller på att träna på det här med att bli ledd just nu. Det går riktigt bra faktiskt! Hon är en så snäll liten häst.
Lyckades äntligen få en rätt bra bild på Epona iallafall;
2duwch1.jpg

Har hårddisken fylld med fula bilder på Epona och mammahäst, man ser verkligen att de är mor och dotter, de gör sig inte alls bra på bild :p

kl

Har inte varit inloggad på ett tag men det har inte hänt så värst mycket här heller :) Lugnt och skönt!

Dorri har varit självständig sen hon var bara några veckor och nu är hon stora damen på riktigt. En väldig princessa på ärten dock. Fick grusa en gång upp till ligghallen där det blivit upptramat så hon slapp gå i klafset. För det GICK ju inte!!!! Stod och såg helt olycklig ut och sen trippade hon som om det vore glödande kol genom leran. Men nu har hon grusgång och allt är frid och fröjd :) Gick ju bara 40 ton bergkross och några helgers arbete men vad gör man inte för sina djur :D
Hon är fortfarande fin trots att hon går mot "åring". Välbalanserad och modig, rör sig mjukt och smidigt och hoppar otroligt väl! Har sett henne över bäckdiken i skogen :p Hon och 07:an leker och rejsar - tävlar om vem som kan spraka bakut högst misstänker jag ibland :nailbiting:

Hihi, vad härlig första bilden är! :D Busfrö!

Tscabo: Så SÖÖÖT :love:

kl.
Nu är mina installade, iaf tills vindskyddet är helt klart och alla kan samsas snällt. Iska sover i egen box och det går bra.
Men fick världens hjärtattack igår och trodde jag skulle förlora mammahäst, som lyckats houdini:a sig ur boxen på natten och kommit över lusernsäcken! :eek: Såg ut som att hon satt i sig minst 10 kg, och jag bara väntade på att koliksymtomen skulle komma.
...
Det gjorde de inte, när jag kom hem från skolan (folk är hemma, inklusive veterinär som hållit koll på henne) och gick ut för att städa upp i stallet insåg jag att det var bra mycket mer kvar än vad det såg ut att vara, och efter att ha vägt kvarvarande visade det sig att hon hade "bara" glufsat i sig ca 3 kg... :cautious:
Inte bra det heller, men jag är ändå lättad. Får oroa mig för fång om/när hon skulle visa något. Men hon var pigg och glad och åt och drack och magen fungerade som vanligt hela dagen.

Skrämma slag på matte sådär. :cautious:

Nu är boxen säkrad och allt foder gömt, och det har inte varit några incidenter inatt iaf. :meh:

Min 'lilla' KWPN TP-fröken, snart 7 månader. Sover nu i egen box och har som ni ser inte några som helst problem att få i sig tillräckligt med mat. :D

1470048_10152398789964554_1476304545_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 799
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka