Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Kl

wpid-dsc_0843.jpg

Nu går avatar ned tant Malou på dagarna och egen box på natten. På söndag flyttar han:)

Och en trött kille i morse;)

wpid-dsc_0853.jpg

Måste försöka ta några bilder i helgen..är ju kolmörkt när jag åker till jobbet på morgonen och mörkt när jag kommer hem på kvällen...

Imorse spunka Dorri och lekte hejvilt med 07:an som inte är sen att hänga på - önska det varit lite mer dagsljus så jag fått dem på bild. Fina är dem i alla fall :)

JAAA! Dorris fanclub önskar nya bilder ;) :p

Idag jobba jag hemma ett tag på fm så jag kunde gå ut och kolla till hästarna när det var ljust :)
I hagen finns en vedtrave som är täckt med en pressening. Den har legat där i många år. Eftersom ca 3 ha av hagen är skogsmark så finns det liksom ingen anledning för någon häst att gnaga på veden för det finns trän så det räcker. Ingen häst har rört vedtraven på de mer än 5 år som jag använt hagen.
Hittade föl och 07:an i sovandes i en hög. Runt dem låg vedträna utspridda. Hästarna såg ut som "Väck oss inte för f@n - vi har slitit häcken av oss här" :wtf: Måste ta en bild tänker jag - halar fram mobilen - så sitter där inget SD-kort i lånemobilen som jag har :banghead:

Dom två asså 07:an och fölet - dum och dummare :arghh:

Den bilden hade varit kul att se! :D Synd att mobilen inte fungerade.

*kl*

Cajsa och mamma häst fick ÄNTLIGEN komma ut i hagen igen efter 1v.på box - Lycka!! :love:

Nöjd Cajsa:

imi9w9.jpg

Hon är nu ohalt i skritt och trav utan medicin i kroppen och är färdigbehandlad, nu ska vi bara hålla koll så hon inte blir halt igen efter ett par dagar O_o

Fina Avatar. :love:

Hunter: Tråkigt på att den bilden missades, kan du inte rekonstruera den? :sneaky: :D

Nougat: Men gud vad skönt! Hoppas fina lilla Cajsa förblir ohalt nu. :)

I dag tog vi modet till oss och släppte ihop fölen och deras mammor..

Vilken tur min unge har att han är såå snabb och att hans mamma tror att hon är 170 hög med världens starkaste sparkar och huggtänder i munnnen..
Hon räds inte den stora fula älgtanten som kom in i hennes hage och började jaga hennes lilla bebis..

till slut så kunde småttingarna hälsa på varann i 2 sekunder innan storälgen kom till anfall..

uppe på berget så får mina små vaa i fred..dit tar sig inte stora hästen och hennes föl.

som tur är så är stora mammahästen dräktig och har inte så mycke ork att jaga allt för långa stunder..
Å min unge är väldigt snabb..så även han mamma .

Så dom borde hinna undan..

Så söta!

Igår när jag kom till stallet låg mina hjärtan och vilade. Och hade en kompis med med kamera, men inte ville de ligga kvar så länge när vi kom såklart.. :p
Två bilder blev det iaf.
IMG_8652.jpg

:love:

cattis.jpg

Donnie påväg upp, därav snygga stilen ;)

Igår stod mina hästar på stall för Sven var här och hälsa på (inte hade han vett att gå hem i tid heller skulle röja ut på småtimmarna och trasha en massa :rage:) så då passade jag på att mäta Dorri. Hon är 7 månader i övermorgon och mäter ca 145 cm. Mätte även enligt "gyllemetoden" med tumstock och det diffar 1 cm mellan mamman och föl. Mamman var 166 cm på 3-årstest men växte till sig lite till och stoltserar med 172 cm.
Det som slår mig är att mamman och fölet inte är särskilt lika. Båda har långa ben men mamman är lång överallt, lång hals, lång rygg, långt huve :p Dorri är är kortare - överallt med ett litet näpet huve - ingen älg här inte (än)

Jättefina bilder! : D

Hunter: Jadu, Sven har inte varit lite ohyfsad! :mad: Men då är Dorri lite större än Iska iaf, hon mättes idag när hon "fyllde" 6 månader: 138 cm fram och 141 bak, ungefär. Följer hon samma växtkurva som hon haft senaste månaderna kommer hon vara cirka 141-142 vid 7 månader. *fortsätter hålla tummarna för en häst under 170* )

Det var ett riktigt äventyr att leda ut Iska i hagen idag, TROTS att det kommit snö som nådde henne till kotorna igår innan de kom in blev hon SÅ förskräckt och verkade försöka hoppa åt alla håll samtidigt eftersom att ALLA snöflingor tänkte äta upp henne! :eek: Men mammahäst var ju ute i hagen, så hon gjorde sitt bästa och följde med matte ändå. Om än i diverse olika skutt och tvärbromsningar. :D

Lite skeptisk när hon väl var i hagen, det där konstiga vita måste ju inspekteras grundligt:

3_zpsbeb45c1f.jpg

2_zps221ead38.jpg

1_zps56413368.jpg

Men såg när jag tog in dem nu och skulle kratsa hovarna på Iska att hon ser ut att ha fått bärrandsröta. :banghead: :yuck: :wtf: :nailbiting:
Aldrig haft en häst med det problemet, så ska försöka få tag på hovis imorgon och hoppas han kan komma ut i veckan... :mad:
Lite svårt att hålla hennes hovar torra när det är en halvmeter snö ute. Men det är väl bättre än lera antar jag... :rage:

Men gullan! :love:

Nu har vi inte fått så mycket snö men önskar att jag hade fått se Frans reaktion när den kom. Så tråkigt att inte ha möjlighet att ha honom hemma.
Mammahäst skulle ha flyttat "hem" idag men det blev inställt pga Sven :(

Tack för alla hållna tummar - verkade göra susen! :D

Caisa: härliga bilder och vad mkt snö ni har!. Här verkar det som om snön ska komma på sön. Undrar hur våran Cajsa reagerar då! :wtf: :D

*kl*

Idag var Cajsa tröööt efter en lång dag i hagen, kan tänka mig att hon och 10 :an och ev.12:an har busat runt i blåsten. Hur som helst när dem kom in ikväll runt 21-tiden så gick hon in i boxen med mamma häst och pillade i sig lite krafft och hö,annars brukar hon stå och knö om maten i krubban, så jag satte mig ner lite på huk bredvid mamma häst och lilla söta Cajsa kommer fram och lägger sig ner ca.0, 5m.ifrån mig, ,sträcker fram mulen åt mig som jag klappar lite på och sedan somnade hon! :love: sååå mysigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka