Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Det sa min id.kontrollant också, "borde vara stickelhårig kring ögonen, så hon är inte skimmel.", jag tror ändå hon riskerar att skimla och hon har ändå inte ett enda stickelhår såhär långt vad jag kunnat hitta. Fränt såklart om han behåller sin färg, han är hemskt fin i färgen! :D *håller tummarna*

_peplis_: Så söt och lurvig han är! :D

Kl. Iska ligger på minus. Hon har lekt åsna hela kvällen, jag förståååår att hon tycker det är dötråkigt när jag envisas med att skura rent hovarna och ha mig, men det hade ju gått så mycket snabbare om hon bara slutade krångla. :cautious:
Provade med godis efter att hon lyft, men då koncentrerade hon sig bara på att matte hade godis och blev ännu yrare i mössan.

Det måste ju göras, och jag blir ju klar till slut, men jag gruvar mig inför hovis på Onsdag, jag kan ju göra det jag måste i korta, snabba omgångar, blir lite svårare för hovis... :wtf:

hihi jaa han har satt riktigt mycket päls bara på en vecka!

Testat LickIt, du vet sån där rund burk de ska slicka i sig gottet. Det är bara "lagom" gott iaf för mina så det blir inte helt galna men brukar stå still om det behövs ;)

Vi hade en -11 som också hade knepig färg. Id-kontrollanten resonerade som så att mamman var skimmel och pappan var vanlig brun= inte så stor chans att fölet blir svartbrun utan att skimmla. Vi trodde länge att hon hade fel men ack så fel vi hade! När Ture fick sin sommarpäls som 2 åring så fanns där plötsligt vita strån i pälsen, fram tills dess var han mörkbrun nästan svart. Vår veterinär till och med ifrågasatte om han verkligen skulle skimmla. Kommer vara fin mörk skimmel länge iaf =).

kl

Florence har lyckats vara upp i staketet och skära upp två rätt fula sår, så nu har hon två ben inpackade i färgglada bandage. Men idag var första dagen hon var ohalt och tempen är nere på 37,9 (var först 38,5 sedan 38,8 och igår 38,4), så det går i alla fall på rätt håll!

Näää, vad trist! Skönt att det verkar gå åt rätt håll dock!

kl
Igår fick min lilla sin sista botulismspruta, så nu var vi klara med det för i år. Skönt! Hon är så duktig min lilla tjej, från att inte kunna ledas - gick hon snällt med mig in till mamma i boxen. En liiiten repa var man tvungen att göra, men det bjuder jag på ;-)

2le3s48.jpg

Iskas päls är inte så lång, men tjock och ser ut som sammet. :love:
Aldrig hört talas om lickit faktiskt, men då jag normalt är ensam när jag är i stallet har jag nog ingen som kan stå och hålla i den. :p Ska prova mig fram lite... Om bara mammahäst var lugn inne i verkstaden är det ett ypperligt ställe att vara på, men hon bökar bara runt där och nu när det är kallt vill farsgubben inte ha porten öppen så att de kan se varandra, Iska är ganska cool där inne, det är varmt, betonggolv, finns varmvatten och betydligt bättre ljus än i stallet. :cautious:
Kanske lite hö på golvet kan hålla mammahäst lugn...

Hon var för övrigt bättre när jag kratsade ur hovarna imorse, gick bra på 3, höger fram ville hon inte lyfta, men när jag väl ledsnat på att vänta och gav henne en lite kraftigare knuff så lyfte hon till slut och stod snällt till jag var klar. Knäppföl. :wtf: Tur hon är söt. :D

Ssmilla: Jo, känner till fenomenet med sena skimlingar, därav att jag fortfarande kan tro hon skimmlar. Reggades mörkbrun, föddes med en brungrådaskig färg, just nu svart med lite rödbruna toner i manen och öronen. Och så länge stickelhåren uteblir tänker jag fortsätta hoppas på att hon inte skimlar. ;)

Gabby_Ossi: Skönt att det går åt rätt håll! Inte kul med sjuka småttingar. :(

Tscabo: Så söööööt. :love:

Ja igår var hon lugnare vilket jag visste skulle ske men jag är ändå blödig :p

Så söt lurvtussen är! går han på lösdrift nu? jag känner inte igen andra fölet? :o

tänk att våra småttingar snart är åringar :love:

Åh så söt han är, vilket uttryck på första bilden. :love: Vart har hann flyttat och för hur länge? :)

kl.
Och idag har Iska varit ett riktigt A-barn. Snällt lyft alla fyra hovar vid alla tillfällen under dagen. Dessutom inne i verkstaden, utan mamma! :eek: Mamma stod i hagen och brummade, men kunde skymta oss genom den öppna dörren så det verkade vara okej. :D
Knäppföl... :cautious:

haha jag vet, jag grinade första kvällen när mitt sto stod och deppade i ett hörn av boxen. haha så töntig man är!

Japp nu går han på lösdrift tillsammans med bla Equilinas fölunge. (ja den på bilden :))

Helt sjukt att de snart räknas som åringar, rätt vad det är ska de ridas in ;)

Jag äger ju inte avatars mamma. Utan det gör min vän, som bor 3 mil bort. Så nu har han flyttat "hem" till mig,. Vi har inte flyttat ut på vår gård så har mina hästar inaccoderade hos en annan vän. Men bara 1 mil från mug:-) så nu är det mycket lättare för mig när båda hästarna är på Sanna ställe. Till våren åker han på hingst bete. Medans min ponny får flytta till gården. Sen när betet är slut får även avatar flytta hem till gården<3

Ahaa! Då förstår jag, kul! :D
Ni som flyttar ungarna vid avvänjning, hur gör ni? Går de att lasta utan sin mor? ^^ (Aldrig försökt med Iska, kommer inte finnas anledning heller då jag bara rider mammahäst till sitt nya hem när det är dags, eller ja, nya och nya, hon får stå hos sin gamla ägare ett tag. ;) )

kl.
Så. Nu har hovis varit här. Måste säga att Iska nog får godkänt, tyckte hon skötte sig bra. Det var fram mot slutet när hon började bli otålig som hon kunde skutta lite eller veva med ett framben men absolut inget som inte gick att hantera. Duktig tuffs!
Vad gällde rötan tyckte hovis först jag nojjat helt i onödan, men han insåg efter en stund att jag hade rätt - det GICK inte få bort all skit. Han tog så mycket som det gick utan att behöva verka bort hela hovväggen, och utan att skapa fickor som bara skulle vara ännu svårare att hålla rena.
Han tyckte hon var så lindrigt utsatt så bara jag ser till att försöka få det så rent som möjligt och håller koll så bör det inte krävas mer drastiska åtgärder.

Tydligen kommer jag få 10 olika svar på hur det borde göras om jag frågar 10 olika personer, men han har sett hästar som går konstant med mer eller mindre röta i bärranden som klarar sig utan problem bara de verkas regelbundet, så tills vidare tyckte han det var onödigt att göra mer än försöka hålla det rent.

Hon var så söt, jag lämpade över henne till hovis och sprang iväg till stallet för att hämta en hård borste som han ville testa, hon hade blivit såååå orolig när jag gick, från att ha stått helt lugnt. Inte helt okej med att lämnas ensam med främmande människor tydligen. :D

Han fick åka med en.annan häst i stallet. Malou som varit en extra mamma för honom:-) ska till veterinären på onsdag och då får ponnyn åka med. Åka själv tränar vi i vår när vädret är bättre!

Just det där med att alla har olika tips är verkligen sant! :p Skrubbar du med bara vatten? Ville bara tipsa ändå, jag blandade till vircon och skrubbade ordentligt när min hade jätteproblem med röta. Det är tydligen vanligt i större ladugårdar att ha i ett fotbad till korna som de går igenom varje dag, just för att de inte ska få röta. Enkelt att göra och bara att doppa borsten innan man Skrubbar. :)

Haha, tänkte det jag också. :D Jag googlade lite och har skrubbat med vatten och såpa, gul eller grön, min ordinarie hovis sa att gul skulle jag inte använda, för det hade mer kemikalier i sig... men är det inte bara färgämnet i den gröna som skiljer sig? O_o
Tror du Virkonblandning är bättre än såpan jag använder nu? Kunde ni få rent ordentligt eller var det verka lite åt gången och låta det växa ut?

Jag borstade först med en torr borste och hällde sedan på vircon och skrubbade ordentligt. Det är ju bakteriedödande också och "fräter bort" det angripna på hoven (som jag fattade det på hovis). :) Jag upplevde att det blev bättre av det, nu hann jag tyvärr inte fullfölja behandlingen innan jag miste honom, men på den korta tiden tyckte jag mig se en förbättring. Innan dess tyckte jag att jag hade provat typ allt... :cautious: Som sagt lätt att blanda till i en hink och bara doppa borsten och skrubba. :)

Oj så våra små har växt.Snart är dom inga bebisar längre.

Trollet 1 vecka och 6 månader

Senast ändrad:

+ponniplutt, okej tack! Ska snoka reda på och se om vi har något hemma, annars får jag prova köpa! :D

Och ja, det är sjukt vad fort tiden går! Tyckte det var typ igår som jag hjälpte förlösa det svarta byltet med ben... Åhh vad jag önskar jag väntade en ny bäbis till våren. :( ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka