Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Mineraler bör du alltid tillsätta om du inte ger 4-5 kg färdigfoder.
Annars blir det för lite.

Ger du mineraler brukar inte selentillskott behövas.
Men jag hade inte vågat vara utan mineraler till en växande och inte till ett sto heller.

Ok, tack för svar!
Ska se till att köpa hem komplettering då. Tips på något? Fölfoder? typ Krafft föl? Foal and Yearling? Vad får dina i mineralväg?

Senast ändrad:

Jag hade köpt rena mineraler om du ger hö +havre.
tex kraffts miner avel. Bäst är om du vet vad höet innehåller och kan komplettera.
mamma och fölis kan äta samma.

Fölfoder tycker jag inte behövs. Frans har fri tillgång på hö, sen får han havre och edel avel.
Vet inte exakt vilket mineralfoder han får, det ingår i helkonceptet han är inackorderad på :)

Min klarar sig på 500 gr foal and yearling och 200 fr pavo natures best. Och fri tillgång hö. Behövs inga mineraler till det ännu.

Aha, okej. Men mina hästar får ingen havre, havre har liksom aldrig varit förstahandsvalet när det kommer till Spöket. :angel: Men sen ska de väl enligt nya studier ha svårt att bryta ner hel havre också? Eller har jag drömt det? :confused:
Går det inte blanda i krafften? Om man drar ner lite på själva mineralgivan så det inte blir för mycket.

Om man läser på diverse fölfoder ska det vara komplett vitamin- och mineralblandning i dem, samt bra med protein osv. Tänker att det vore enkelt att ge ungen det när mamma åker och hon inte diar längre?
Hö får hon nästintill så mycket hon orkar äta, men har ingen analys på det.

MaRomer: Varför en blandning av de två? (Bara nyfiken, vet inget alls om Natures best, känner bara till foal and yearling)

Senast ändrad:

Jag läste ditt inlägg slarvigt, tyckte du skrev hö och kraft. Trodde du menade vanliga havre/korn då.
Utan ett analyserat hö har du ingen aning.Risken är dock att du hamnar på för låga värden om du inte ger minst 1 kg fölfoder. Som är svindyrt.

De utländska känner jag mig inte bekväm i eftersom analyserna är så himla knapphändiga.
plus att de inte är gjorda för vår jord.

Havre innehåller lysin, bra grejer. Frans får det mest för att det är gott (plus lysinet).

Jo, eftersom vi hämtade hem ett nytt lass hö idag har jag suttit och kollat vart jag ska skicka för analys just nu, men så svindyrt tyckte jag inte fölfodret var? 20 kg för 250 kr? Då är mineralpelletsen dyrare, men det ger man väl mindre av också. ^^

Är minderalsten något att ha? Hört talas om det men aldrig sett i butik.

Ger blandningen pga han varit extremt kräsen och har haft det som mer godis. Men nu har jag hittat ett föl foder som han äter. Så hoppas kunna ta bort det helt snart:-)

Du ger ca 1dl om dagen så betydligt billigare med mineraler :)

mineralsten hade jag inte gett, går itne att styra att de äter eller hur mycket.

Natures best innehåller lite selen. Men inte tillräckligt med den lilla giva han får. Så han fåt tillskott.

Aha, okej!

Ponte: Jo, tänkte väl det. ;) Men typ alla mineraler jag läser om ska blandas med just havre, så tror jag testar med fölfoder först nu. Höanalysen postas idag (inte alls pilligt att försöka knyckla ner 300 gram hö i ett kuvert... :cautious:), med lite tur får vi svar på det innan julhelgen, och farsgubben kom hem med en säck foal and yearling, så får vi se hur lilla damen gillar det.

Nä, det var det jag tänkte också med mineralsten.

Aha, okej! Ja, hoppas jag med!
Det innehåller faktiskt selen också såg jag, kommer inte ihåg hur mycket. någonting med siffran 6 mg/kg eller nåt. (kan ha varit 0,6 alltså, får kolla mer noga sen)

Hur mycket ska de ha i sig av allt? Finns det något dokument någonstans man kan se det?
Höet är väldigt grönt och fint, läste någonstans att det innehåller mycket a-vitamin då, stämmer det eller är det bara sägen? :p

Vilket smart program! :)

*kl*

Mitt problem är "bara" att vi inte har någon analys på grovfodret :meh:
Hur ska jag tänka då med fodret?, stallägarna har i stort sätt aldrig tagit någon analys...

Nu ut och ta in hästarna, återkommer med bilder ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka