Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Japp, mysigt med morgonkaffet, inte ovanligt att man får en häst i koppen. :p
Man tar vad man har, som sagt jätteprovisoriskt... Och hästarna ÄR under uppsikt (de står ju precis utanför fönstren liksom).

Haha, ja, inte släpps väl hästarna utomhus utan att man schamponerat dem först heller. ;)

Gjorde också en tillbakablick, men jösses vad stora de blivit. Hur gick det till?!

Dan före
40F3DB63-F837-4B67-A659-607B8462DAFB-506-0000003AC3A7BDE3_zpsf6578fa3.jpg

Dan efter (5 maj)
cf6ce08de0022a95bd0f160ed4490152_zps912591cf.jpg

Idag är han nätt och jämt under ponnymåttet :D känns bra att få kalla honom åring, passa storleken bättre :p

Ja, de växer så snabbt... Man vill stundom bara stoppa tiden!

Vad liten din var där, hon har ju fått mycket från sin mor.. ;)

Känns helt sjukr att dem snart är 1-åringar! :eek: :)

Här är min tillbaka blick:

Ca. 1 dag innan:

1zmo8cw.jpg

Knappt 2 tim.gammal:

qn66hv.jpg

Nu:

npf09k.jpg

:love:

Ja, de växer så snabbt... Man vill stundom bara stoppa tiden!

Vad liten din var där, hon har ju fått mycket från sin mor.. ;)

Hahaha jag vill att tiden ska gå fort!!! Så jag får se om hon är så bra som jag hoppas hon är :D

Har sett henne hoppa över diken i skogen och igår tog hon sig an en stenmur på ett väldigt smakfullt sätt :d

Jag önskar med att den ska gå fort, i alla fall just nu.

Hur skulle ni göra? Jag känner inte att jag kan ha kvar henne där hon går nu, först var det bara jag som inte ville att hon skulle gå där för att höet inte är vad jag trodde att det var, lite ström mm. Sen kanske att de inte ens upptäckte att häststackarn hade kolik. O_o:meh:

De senaste dagarna efter att jag flyttade tillbaka henne från stallet till lösdriften efter att hon introducerats in på foder igen efter koliken förra fredagen så har hon börjat uppvisa aggressivitet mot oss. Förut blev hon bara arg på hästarna men nu blir hon också arg på oss. Man märker tydligt på henne att hon inte är tillfreds.

Jag bor ju som sagt mitt i stan, detta är väl den lösdrift som ligger närmast, (ca 4 mil) det känns vanskligt att helt lämna henne i händerna på någon främling. :cautious: Det jag upplever som problem med lösdrift är att de inte får tillräckligt med foder, de får inte den kraftfodergiva som de faktiskt kräver utan det är en halv skopa som den som hetsar mest och är argast får i sig.

Nu har jag börjat fundera, efter att hon verkade så himla nöjd och tillfreds med att stå på box om man kanske ska stalla upp henne? Det finns ju stall där de går ut tidigt på morgonen och är ute till sent på kvällen, sen är ju frågan hur viktigt det är med en jämnårig? I tex ett kollektivstall kan ju jag köpa in allt foder själv och verkligen räkna på en bra foderstat. Som det är idag så kör jag 8 mil om dagen för att stödfodra min häst...

Jag kan inte ens sova längre, ligger bara och grubblar på vart jag ska göra av hästen... Hur hade ni gjort? :crazy:

Jag skulle ha flyttat henne!

Min lilla står uppstallad, då vet jag exakt vad hon äter och att hon kan ligga och vila ifred. Hon släpps ut 04.00 och kommer in runt 20.00. Har fri tillgång till hö i hagen.
Till sommaren kan du säkert lättare hitta ett bra bete med jämnåriga kompisar.:)

Jag hade också flyttat henne, Iska har ju ingen jämnårig alls, men just nu en treårig ponny som är typ perfekt, både uppfostrar och busar med henne, kunde inte fått tag på bättre. Hon står inne på nätterna, just nu längre än de brukar då det är kasst underlag ute men de får iaf 10-12 timmar ute ungefär.
Se dig om iaf, du kanske kan hitta ett stall med jämnårig också? Omöjligt i ditt område borde det ju knappast vara. ;)

Vad fint hon busar I hagen

kl
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH :arghh:

Jag blir TOKIG på mitt föl!!!!!!

Först rymde hon två dagar i rad genom grinden mot stallet när jag tog ut hennes bästis 07:an. Då byggde jag en trägrind med tjocka plank som förstärkning till de tre elförsedda elastiska grindarna.

Idag skulle jag ta ut 07:an och gå en promenad. Eftersom hästarna befann sig långt in i hagen använde jag en grind som går ut mot en grusväg och inte den ordinarie träförstärkta grinden mot stallet. Fölet får spunk när vi går ut och börjar fara runt, pipa och bocka som en tok. Jag stannar med 07:an och tänker kolla så fölet lugnar sig innan vi försvinner iväg.

Då tar följ@vul en loop och jag ser vad hon tänker göra, hur hon taxerar in, hur klar hon är över vad hon ska göra, balans i galoppen, fokus, inte en tvekan.
Och så hoppar hon ut. Supersprång över 4 linor där den översta är 1,30 m upp :wtf:

Åh sen spunkar fölet, ja jäklar vad det går!!!!! Ut i ridbanan, upp på vallarna runt omkring, ner igen. Iom de kraftiga regnen så har det i en del av banan bildats en mindre sjö ca 10x15 m, kanske två dm djup, det går finfint att rida ändå, "botten" är fast. Fölet rusar allt vad hon kan rakt igenom fram- och tillbaka. Stannar, plaskar drar en repa till....suck, där står jag och håller i 07:an och känner mig hjälplös...Hade mobilen med mig så var sugen på att filma men ville inte fippla med den när jag håll i en häst. Till sist har lilla sötungen rastat sig klart och går med på att bli infångad av min man...dubbelsuck

VAD SKA JAG GÖRA MED EN SÅN HÄR BATTING??????

Låsa in henne och kasta bort nyckeln?

:rofl: Det hade varit sjukt kul att se om inte annat (även om jag får hjärtat i halsgropen när jag ser hästar hoppa över staket, kan ju trassla in sig och gå riktigt illa, landa i ett dike etc...)och du kan ju glädja dig åt en häst so inte räds hoppa höga hinder...? :angel:
Iska behagar inte hoppa om hon prompt ska ur hagen, hon bulldozar rakt igenom istället. Men hon går i regel inte genom tråden heller, bara hänt en gång.

3 meter höga trästaket kanske hjälper? :sneaky:

Att ha en häst som hoppar ur hagen när det behagar är ju inte direkt speciellt underhållande i längden...

:rofl: Det hade varit sjukt kul att se om inte annat (även om jag får hjärtat i halsgropen när jag ser hästar hoppa över staket, kan ju trassla in sig och gå riktigt illa, landa i ett dike etc...)och du kan ju glädja dig åt en häst so inte räds hoppa höga hinder...? :angel:
Iska behagar inte hoppa om hon prompt ska ur hagen, hon bulldozar rakt igenom istället. Men hon går i regel inte genom tråden heller, bara hänt en gång.

3 meter höga trästaket kanske hjälper? :sneaky:

Att ha en häst som hoppar ur hagen när det behagar är ju inte direkt speciellt underhållande i längden...

Jag vart så förbannad att just då var det INTE roligt :rage: Nu kan jag ångra mig att jag inte filma. Hade varit roligt att kunna se det igen - särskilt när hon plaska och galoppera i vattnet, såg ut som hon log - nu när jag vet allt gick väl (den här gången).

Har haft en stakethoppare en gång. Den höll sig oftast i sin hage men när den hoppa så hoppa den oftast in till någon annan häst i angränsande hage :cautious: sen kunde den hoppa tillbaka till sin hage igen :crazy: Inte så underhållande direkt - min häst var inte så poppis bland de andra i stallet.

Ska jag behöva stängsla in 6 ha hage med 3 meter höga trästaket :banghead:

Så där gjorde min nu 2 åring när han va föl/åring..
Vi löste det väldigt enkelt.
Han fick gå in när bästis/storasyster eller mamma skulle in.
Å han va så nöjd med det.
Nu har han inte hoppat på ett helt år..men vi utmanar inte ödet heller.
Han blir aldrig ensam i hagen mer än ett par minuter när man tar in/ut.

Verlin..
Jag har alltid haft mina på box..har inte funnit någon lösdrift där jag känns mig trygg med att dom får den maten dom ska ha.
I bland önskar jag mig en egen lösdrift.
Men min unge äter knappt hö ute..så han skulle inte funka på det.

Jag känner lite som dig Hunter, att jag håller på att bli tokig pga allt hattande med hästarna. Hoppas att din stannar inne tillslut.

Jag som gick i föl-tankar till våren, att det vore bra med ett föl till som då föds -15 för att ha två stycken egna. Börjar ju bli dags om ett par år att bygga bo på riktigt med hus + stall. Nu har dock glädjen med det börjat försvinna när jag knappt hittar ett ställe att ha en häst på...

Ponniplutt:
Min äter allt den kommer över (därav kolik kanske?) men problemet är att de inte får tillräckligt med foder och då syftar jag på kraftfoder, tänker främst på att jag inte ens sett en analys på det här höet de äter. Sen så verkar inga stall vilja ta emot ett föl, jag satt och ringde runt idag. :crazy:

Mira2013: Det låter ju underbart med så mycket utevistelse, vad är det för hurtig människa som släpper in och ut? :o

Här kommer vår tillbakablick:

mg_4868_fotor_51bb514ce087c375e7ffb030.jpg

2 dagar innan, dygn 333

mg_5070_fotor_51be2df7e087c302ab969c23.jpg

Morgonen efter...

mg_5541_fotor_51bed297ddf2b3200662c846.jpg

mg_5556_fotor_51bed2fb9606ee29950b40e3.jpg

10 timmar

mg_3303_52bf8481ddf2b37405549eec.jpg

Dryga halvåret

mg_3393_52bf84862a6b229d09e7c9ec.jpg

Hack i häl när vi promenerar i ridhuset...

Ja den hurtige människan är jag själv .:D
Börjar jobba 04.30 så hästarna måste jag ta ut innan jag åker hemifrån...
När jag har sovmorgon så får hästarna flexa lite och komma ut och in senare.

Varför tar de inte emot föl?:crazy:

Ja, du går upp innan jag har gått och lagt mig, (nackdelen med att vara student).

Jag vet inte varför de inte tar emot unghästar. Mina unghästar har alltid varit mer uppfostrade än andras vuxna hästar.

Om någon bor i sthlm och är sugen på en chokladbit hos sig så är det bara att hojta till ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur