Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Att byta foder rakt av är som att be om ont i magen för hästarna. För in det långsamt. Min får nu fri tillgång av grovfoder och 500 ge foal and.yearling. Han är jättefin i hullet och pälsen mjuk som bebis päls:-)

Håller på att vänja in det långsamt, tänkte börja med att minska ner kornet och ta CRM istället, men hur mkt kan jag byta ut per dag/vecka? ;)

Kan det fortfarande vara bra att ge kalk och chevinal? . Står iof.att fodret innehåller en del mineraler och vitaminer, men hon står ju inte på sin giva ännu.
.

Ingen kan svara på det du vill veta eftersom man inte vet vad du har för värden i ditt hö/ensilage .

Nej exakt såsom Miia skriver, ingen kan veta eller råda dig när dina hösilagevärden inte är kända.

Jag propagerar nog fortfarande för fri tillgång till BRA hö/silage och mineraler/kalk men så lite kraftfoder som möjligt. Att få en snabb växande fölunge är att be om pålagringar i framkotorna, skelettet måste hinna med och kraftfoder kan göra att dom växer för fort.

Verlin: Även om du upplever din plats som otillräcklig så ska du ändå tänka på konsekvenserna att flytta en sån liten krabat som din. Har dom inte fri tillgång på hö på din lösdrift? Kraftfoder är ju som sagt prio Ä, dvs inte nödvändigt om ditt föl får bra hö i fria mängder.

Gabby: Jag kör på TR:s vaccinations rek, dvs 2 grundsprutor o sen 1 gång per år.

Gott Nytt år önskar Eskil o jag!

1522835_10152207547088313_716063193_o.jpg

Jag propagerar nog fortfarande för fri tillgång till BRA hö/silage och mineraler/kalk men så lite kraftfoder som möjligt.

Håller med du :D inget kraftfoder till fölis men fri tillgång på grovfoder!

Jag har vaccinerat 2 grundsprutor sen kommer jag vaccinera 1 gång årligen.

Kl

Så har vi då åringar..känns lite konstigt att säga det ännu..

Mitt troll är faktist "bara" 7 månader.

I dag roade vi oss med att leka lite med höpåsarna..

Har nu fått både en tjej kompis och en storasyster..

Skullle varit bättre med en hingsvän.Men blir han hingstig så får han gå med storebror och sin pappa.

dudde_huvud_hals_52c48aa1e087c323427183d8.jpg

Gott Nytt år på er med, slutet på 2013 kunde inte ha blivit mycket tråkigare. Jag vaknade av ett sms från A-Durs ägare som meddelade att han somnat in. Så himla tråkigt, för några dagar sedan fick vi en julhälsning där allt var prima med honom. :(

Må han vila i frid så ska jag ta hand om Chloetta och försöka ge henne de bästa förutsättningarna i livet.

Det var länge sedan jag skrev något i tråden. Lille Aconitum blir alldeles snart 6 månader och är nu en grålle
131230_4.jpg

Här tillsammans med syrran som är 3 år

*kl*

Minns inte om jag lagt in bilderna här, men postar igen som jämförelsebild till mig själv. ;) Ricky 6 månader följt av Grålle 8 månader. Snart dags att fota igen...

131210_52a7335ee087c36c08a2972d.jpg

131214_52aef47d9606ee59be905b0e.jpg

De får bägge extra kraftfoder morgon och kväll. Betfor, olja, sojamjöl och Krafft Pluss Protein ihopblandat till en gröt. Mycket populärt! :d

När jag ändå är igång så måste jag visa Ricky när han använder sin mamma som vilostöd. Busunge!

131228_52c56da488e59d8cd87b4a90.jpg

Han är utlagd på annons, men jag tror tyvärr inte att jag får honom såld. Marknaden är verkligen stendöd. :(

Min har växt ur sin minifoal, foal, shetland-grimma och gick nu vid årsskiftet över till ponystorlek i grimma!

Och min får snart övergå till cob, märkte att den kändes lite liten grimman imorse när den skulle på, så får sänka ner den ett hål. Då har jag bara ett hål kvar! :nailbiting:

Ni som mäter era regelbundet, vad håller de för växtkurva ungefär? :)

Och var det någon som fick problem under nyår med smällare och dylikt? Jag gick ut i stallet innan det började smälla, de stod nos i nos alla tre och lyssnade när det började smälla, men mycket värre än så var det inte, lite nervösa såg jag att de var, men ingen hysteri alls. :)

Verlin: Nej men fy så tråkigt! :( Fina A-Dur...
Habina: Tjusiga grabbar alltså! :d

Senast ändrad:

Ni som mäter era regelbundet, vad håller de för växtkurva ungefär? :)

Och var det någon som fick problem under nyår med smällare och dylikt?

Ricky har jag mätt sedan han var lite, han har vuxit så här (nyfödd och sedan varje månad): 86-93-103-107-112-116-117. Grålle har jag mätt sedan han kom (7 månader) och han har varit 120-121,5. Om åtta dagar är det dags att mäta igen. :D

Mina hästar fick gå in från lösdriften då grannen närmast hagen lovat att skjuta en massa smällare. :banghead: I stallet var det bara Rickys mamma som var upprörd, Hampus (Grålles "mamma") var bara intresserad av mat och smågrabbarna passade på och sova i spånet. :p Ariel var dock upprörd för att hon var tvungen att stå på box, inte för att det small i närheten. ;)

Haha Frans är inte ens nära att växa ur sin Shetland. Lika smal om huvudet som mamma fullblod. Mamma har cob på typ innersta hålet och tror inte Frans kommer komma upp i full nån gång.

Mammahäst var lite orolig när hon är ute och ser raketer på himmelen men med flocken är hon cool. Frans bor på landet så han märkte nog ingenting.

Habna, Ricky ser verkligen ut som en mindre kopia av Grålle. så söta :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka