Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Habna, Ricky ser verkligen ut som en mindre kopia av Grålle. så söta :)

Haha, nu när jag ser bilderna direkt efter varandra så inser jag att de har identiska bajsfläckar. :o Varför kan de inte gå in i ligghallen med rent, fluffigt spån och sova? Nänä, bajshögarna är ju varma... ;)

Funderar på att testa med halmpellets i hagen, då det är hopplöst att få tag på halm här uppe men jag skulle vilja ha en plätt i hagen som de kan sova mjukt på...

Vet du ungefär hur mycket han växer/månad?

I början tror jag Iska växte nästan 1 cm/veckan, men senaste månaderna har hon lugnat sig och växer ca 2 cm/månaden. Vet ju inte riktigt vad man ska jämföra med, därav frågan. ;)

kl

Mätte Florence också när vi bytte bandage sist, 142 fram, mätte inte bak men är nog några cm till. Har sista hålet på ponnygrimma, men har en annan i strl ponny som är lite större som hon nog kan ha sedan. 7 månader.

Fniss..oj va stora era bäbisar har blivit..Min nyblivna 3 åring är 142;)
Min fölis är kanske 125 :D ska mäta han i helgen.Han har shettis på grimman..

20140102193426-213.114.142.152.JPG

Hahaha
Iofs är nog inte den sura minen hennes största problem vid en ev. ansökan, utan hennes stora mage och rumpa... Hon är ju efter Hip hop, du vet den där söta ardenner hingsten! :angel:

Lustiga är att jag trodde att hon skulle bli typ d-ponny med tanke på att mamman bara är 160 cm. Men hon är 140 nu, 7 månader gammal.. Så hon är nog hittills störst av Phalomas föl. Störst och surast i boxen när man stör henne i maten :laugh:

Sur när man stör henne i maten? Haha, Iska står och väntar på att jag ska komma med hovkrats, borste och Virkon innan hon börjar äta sin krafft på kvällarna. Hon äter i alla fall upp all sin mat nu med god aptit, och skulle jag inte komma börjar hon äta ändå så småningom, men vi har en pakt - jag håller mammahäst borta från hennes krafft tills hon hunnit äta upp och hon håller i gengäld snällt upp alla 4 hovar så länge jag behöver för att göra rent ordentligt.

de står fortfarande på gården. :cautious: Skitväder som ligger runt -2 - +2, med regn eller snöblandat regn, tror ni isen i hagen försvinner på det här sättet?! :arghh:

kl
Här är allt bara lera, lera, lera....:( Önskar att det blir vinter med snö och kyla!

Min pojk har fått sin färg bekräftad av idkontrollant för ett tag sen, "mörkfux, stickelhårig" kommer det stå i passet :love:

Passade på att ta ett kort på dom nu, eftersom solen (äntligen!) tittade fram.

Bilden är tagen lite i sluttning, för på plant underlag så har han faktiskt lika långa ben som sin mamma. Däremot så har han bara stl shettis i grimma:)

Bildbomb!!!

Sonen red sin ponny och jag gick med Avatar. Miljöträning och idag gör han allt jag ber honom om. Lyfter givetvis hovar, borstas, kommer i hagen. Går aldrig före mig med bogen, backar och stannar när jag ber honom. Går genom vatten, orädd för diverse saker jag utsätter honom för. Inte rädd för bilarna som kör om oss när vi är ute och stor för det mesta både still och lös i stallgången. MEn kan självklart stå uppbunden utan problem.

dsc_0399.jpg

dsc_0420.jpg

dsc_0431.jpg

dsc_0433.jpg

dsc_0434.jpg

dsc_0447.jpg

dsc_0449.jpg

dsc_0452.jpg

dsc_0455.jpg

Bonusbild på sonen och hans ponny. Väldens bästa lille hingst som blir hela 9 år i vår! Han och Avatar är bästa vänner och leker jättebra ihop. Blir trist att de inte får gå på sommarbete ihop bara:(

dsc_0423.jpg

Vad härligt med lite draghjälp på promenaderna! Går det inte att ha greenguard på ponnyn på betet?

Chloetta har med varit ute på promenad och det har gått superbra. Vi har mött traktorer, lastbilar och vanlig trafik så som cyklar och bilar. Inga problem. Det kom ett gäng barn ridande från grannstallet på ett knippe ponnysar och hon bara tittade på dem... :D Man blir så stolt över sitt lilla underverk.

I helgen ska jag åka och kolla på en ny lösdrift som ligger lite närmare hem och verkar bra. Det går fyra vuxna ston på den dygnet runt och sedan ett sto i hagen dagtid. Känns bättre med en ordentlig flock än att de är 2st föl som står och häckar inne i ligghallen... Vad tycker ni om att ha ett föl i en vuxenflock?

Hahaha
Iofs är nog inte den sura minen hennes största problem vid en ev. ansökan, utan hennes stora mage och rumpa... Hon är ju efter Hip hop, du vet den där söta ardenner hingsten! :angel:

En halvblods-Dponny hade du nog fått bra betalt för :D

Jag veeeet - jag ser fram emot en supersötsötsöt Hip-ardenner-Hop fölis om dryga 3 månader :d

Va fin och krullig unge du har;)
Ser ut att ha lika långa ben som sin mor.

MaRomer - Vilket smart sätt att tvätta fötterna på:D

Chloetta har med varit ute på promenad och det har gått superbra.

Vad tycker ni om att ha ett föl i en vuxenflock?

Jag har med gått "promenad" idag - skulle fixa med staket uppe i skogen och då ska hästarna hänga på :mad: Det där fölet skulle naturligtvis ramma mig, smyger sig upp bakifrån, gäller verkligen att ha ögonen i nacken!

Mitt föl går med vuxna, hon leker massor med 07:an :) Tror det är viktigare för hingstföl att få gå med andra hingstar/föl och leka? Min hingst har gått på hingstlösdrift sen han var 6 månader.

Fin han är :)

Jag läste nån prognos utfärdad av amerikansk vädergubbe - skulle tydligen inte bli någon snö/kyla i år? ;)

Jag tycker att det är viktigare att de är några stycken så att de blir lite rörelse i flocken. Här var det blandade åldrar och som jag förstod det så väntades det något föl till våren med :)

Sedan fodrade de inte med kraftfoder utan de hade tillgång på mineraler och så fick ägaren ge kraftfoder när man kom dit. Hösilaget verkade dock täcka behoven väldigt bra. Så med lite kalk och fosfor tre dagar i veckan borde man klara sig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka