Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Helix fyller 8 månader idag! :D vi firade med att...eeeeeee... Bli sura på varandra. Min åsikt var att H inte ska äta allt han kommer åt. H håller förstås inte med och ska ner med trynet i varenda hink, krubba eller burk vi knatar förbi. Glupsk är bara förnamnet, inte kräsen nån stans! Lite pluspoäng får han allt eftersom han INTE nafsar på mig :D

Passade på att mäta kraken, han stoltserar med 148 mkh. Nu kan jag inte kalla honom för min ponny längre :rage:

2ED16D24-AC6A-423D-BAFF-195A87C03001_zps2dz0b9yr.jpg

Vilken tänker du på då?

jag tror att neko liksom mig gärna hade haft våra småttingar inom sthlm, inte utanför. Idag står Frans dryga 8 mil bort, det är en bit.

Kul att se alla små blivande hästar!
Mitt halvblodsföl är nu 8 1/2 månad och ca 145-146cm hög nu! :D hur höga är era nu? :)

Jag vill ha en ordentlig häst runt 170-173 cm men inte ett höghus :nailbiting: haha..
Så väldigt nyfiken på hur höga era är ;)

Mitt lilla troll fyller halvåret om en vecka. Han är ca 136 cm nu. (Har mätt hur högt han går på mig och mätt med tumstock sen så det är inget exakt mått). :)

Den lurviga:
20140105_131816_resized_zpsa8532286.jpg

Senast ändrad:

Men vad trist att den lösdriften där du bokat in inte var något bra.
Det där är så himla svårt. Man kollar och letar och pratar och det verkar så bra.

Min kompis ställde sitt hingstföl på en lösdrift som verkade sååå bra, men det blev katastrof för honom. Han fick inte komma in i ligghallen och vågade knappt äta så han blev jättetunn och dessutom så fick han muggen ifrån helvetet. Det gick alldeles för många hästar där i förhållande till ligghallens storlek. Sommarbetena var jättefina, men hösten blev verkligen inte bra. Hon panikflyttade honom till en kompis långt bort.

Jag ska klura om jag vet någon som har ett stoföl här i sth som behöver kompis. Annars så har jag varit nöjd med uppstallningen av mina föl/unghästar men det är ju i Uppsala och jag vet att de har bara ett föl där iår, ett stoföl. Jag kan kolla om de tar emot.

Låter lite i denna tråd som om man kanske skulle göra ett par lösdrifter.Vi har ju en hingst + ett stoföl och snälla unghästar.
Som det är nu så har vi dom på stall och dom stortrivs.men alla verkar visst vilja ha sina små ute.
Ska klura i morgon om jag kan få ihop det.

En bild från i dag på minlilla flock..

Å våra bebisar..visst ja åringar:meh:

frans bor inte ute nu och jag vill helst inte ha honom ute dygnet runt (inte första året).
Däremot är det få stall i sthlm som har vettig utevistelse och bra kompisar och som dessutom är intresserad av att ha en unghingst inackorderad. Det blir de mer rena unghästställena och där är det oftast lösdrift.

Jag skulle dock inte våga ha Frans med ston nu. Inte förräns han skär i höst nångång.

Varför vill du inte ha honom ute? :)

Jag vill inte ha mina inne :D anledningen är att mina trivs bättre ute, Dorri tycker det är tråååååååkigt att stå i boxen.

KL

Läser tråden i smyg som många andra. Har iaf mätt min BH Zack- xx idag född 16maj och hon är 140cm fram och 142,5cm bak.

Har inga bra bilder på henne i dagsläget så hon älskar att rulla i riktig blöt lera! Den enda av 18 åringar som rullar sig! Dock är hon ju det enda halvblodet och de andra 17 st är rena fullblod. Nu kan man börja se skillanderna i utvecklingen. Min är ganska gänglig medans de andra är små muskelpaket! Vi har dock haft jobbigt hela hösten med en mage som varit lös, så hon har endast stått på hö under en lång period men nu verkar den ok och hon är återinsatt på kraftfoder. Verkar dock vara en sån höst/vinter med många maghästar....

Mätte min igår och han är 145 fram o ca 146 bak (5 månader och en vecka), kommer bli stor :)

Vill gärna att de kommer in och vilar. Frans och hans vänner ligger raklånga och snarkar efter insläppsmaten. Ffa om de bara går med jämnåriga tycker jag gruppen lätt blir lite stirrig och att de inte sover ordentligt.
Sen vill jag att Frans äter tillräckligt, jag har nämligen fått mig en svårfödd häst till (yey! ropar plånboken!)

Däremot är tanken att han får flytta ut i samband med sommarbetet och sen kanske stanna ute.

Opra, din är väl inte så gammal heller? Stor kille!

IMG_9871.jpg

Alla våra går ute dag tid men inne under natten. Vi har prövat att ha våra unghästar på lösdrift med det vart inget med dem. För oss som föder upp fullblod, vill vi ha dem inne på natten (individuell fodring, får sova och vila) ut på dagen (daglig hantering samt pigga och drar rejs i hagen).

Här är hon... katten bland hermelinerna;) Än hänger hon med i rejsen!
IMG_9859.jpg

Inyala e. BH Zack u. Juliechexx

*delvis KL*
Jag tycker att under det första året har ungarna svårt att tillgodogöra sig fodret dels av vänjning och att de växer så mycket att man måste ha full kontroll på en lösdrift med tilläggsfodring , om man väljer lösdrift .

Men för fölungarnas bästa första året är mycket utevistelse men boxvila på natten efter avänjning .

Just för att kunna äta, vila och leka dagtid .

Ja precis! För oss har det fungerat väldigt bra. Iaf ur galopphäst-synvinkel! Vi har ju väldigt stora hagar och de små tränar sig själva och går snabbjobb varje dag.

Som ponte sa så vilar även våra efter att de kommit in på efm och ätit sin mat. Då är de jättetrötta. Vi saknar snön bara:meh: Vi vill ju gärna att de får puls och bygga upp sig i djup snö! Nu är det bara äcklig lervälling vid ingångarna...

Jaa, det känns som att hur mycket man än efterforskat och planerat så blir det inte som man tänkt sig. Så himla trist.

Nu, eftersom att det inte räcker med att kolik och andr problem, så har hela käken svällt upp på höger sida... När jag var där för ca en vecka sedan så såg hon lite tilltuffsad ut där och hade som en liten knöl, men nu... Helt svälld från en bit ovanför munngipan fram till ganaschen och sedan ner under käken. :(:'(

Ja, det är ju tur att man har fått ett snällt föl, stoppade in en ficklampa och kände på kinden från insidan, hon borrade in mulen i min dunjacka och suckade... :love:

Jag hoppas inte att det ska behöva bli något allvarligt, tycker att hon varit med om tillräckligt, stackarn! :cry:

Ja 12 hingstar och 6st ston, så snart ska de gå i separata hagar. Just nu kommer de från tre olika grupper, indelat i ålder, 6 st i varje grupp... Så när alla känner varann nu så delar vi upp dem i hingstar och ston och så går de i de flockarna tills i höst. Då ska de flesta på auktion och sedan in i träning..

Det är tur att smaken är som baken!:D Jag kan inte tänka mig ett bättre liv än det Eskil har på lösdrift med 2 tjejkompisar och 2 2-åringar och en barnvaktstant! De har delat sig i två grupper där småttingarna bildar en egen grupp som har en egen hösilagebal o kalasar på. Lösdriften har skiftgång tydligen och alla 3 småttingarna sover ihop medan de större vaktar och vice versa. Eskil är rund som en boll på sitt fina hösilage o får enbart mineraler som tillskott.

Till sommaren får han nog komma hem o gå på hingstbete med Sten. Sen ska jag skära honom till hösten o skicka tillbaka till lösdriften 1 år till. Hem som 2,5 åring för inridning o sen börjar ju lekis!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka