Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag tror inte att en sån lösning är fel heller. Men Frans är svårfödd och liksom sin mor räcker det inte med fri tiillgång på hö. Du är inte orolig för betäckning? Om han ska hå med tjejer till sommaren?

Kl
Min lill-hingst blir 6mån, går fortfarande med mamma :) flocken är ute dygnet runt, fri tillgång på foder. Kommer vänja av honom i mars.. sedan ska han in i unghingst-flocken. :) Han ser väldigt fin ut & kommer få behålla sina kulor , förhoppningsvis hela livet (; om han har psyke för det ..gångartsmässigt ser han absolut ut att räcka till som avelshingst, just nu.. :)

Tycker själv att lösdrift är det ultimata för alla hästar om det fungerar. Men alla djur är ju individer oxå vilket man får ta hänsyn till. Som jag poängterade föder vi upp fullblod och vill få fram snabba uthålliga individer. Vi prövade ett år med lösdrift. Mkt sunda och friska men låååångsamma fullbloden är ju även en mkt snabbväxande ras och behöver verkligen extra kraftfoder och mkt vila. För oss har detta varit ett vinnande koncept och fungerat bra.

kl.

Jag har känt mig som en hemsk människa som tvingades ha hästarna inne när jag var i skolan igår (samt idag), men när jag räknade på det... De är ute 3 timmar på morgonen (jag dör lite av sömnbrist btw) innan jag tar in dem, sen är de ute igen 6-7 timmar på em/kvällen... Vilket innebär att de trots det är ute mer än många andra hästar... :meh:

Iska och ponnyn är som Bill och Bull just nu, hittar på diverse hyss, har fått stänga av farstubron när marken mjuknat såpass att jag fick ner stolp då de gnagde på den (trots att det finns träd...), nu fick jag gå ut och plocka reda på resterna av en av mammas julbelysningar. Hur de fick tag på den är bortom mig, nu är det ju avstängt! :mad:

Snaaaaart tror jag hagen är användbar igen, plusgrader ett par dagar till så... :banghead:

Oj vad det har hänt mycket mycket sedan jag var inne sist... Men med småbarn o jul o nyår o allt som hänt sedan dess har det helt enkelt varit omöjligt att få ihop tid att komma in hit o hålla mig uppdaterad...

Men nu är Allecto levererad till sin nya ägare och det skall bli så kul att följa dem i framtiden. Dea har fått sig en ny kompis i vårt ny inköpta sto (vi som inte skulle ha fler hästar har nu fullt stall igen... Vad är detta för fenomen egentligen? ) Samt har börjat leka en hel del med ponnyn som var lite deppig ett tag efter att Allecto åkt. Dea växer som bara den... Trodde inte att hon skulle bli större än 160 när vi betäckte hennes mamma... Men tja... Är man snart stor häst redan så lär hon ju bli liiite högre iallafall...

Dåliga kort tagna med mobilen genom badrumsfönstret på juldagsmorgonen tror jag ;)

Amazing och hans mamma spanar:
null_zpsbd77424a.jpg
[/IMG]

Fluffmonster! (Nej han är inte svankig, det är pälsen som står rätt upp på rumpan... ;) )
null_zpsadf55847.jpg
[/IMG]

Och Awesome (aka Superfluff)
null_zps5311ba8c.jpg
[/IMG]

Tycker själv att lösdrift är det ultimata för alla hästar om det fungerar. Men alla djur är ju individer oxå vilket man får ta hänsyn till. Som jag poängterade föder vi upp fullblod och vill få fram snabba uthålliga individer. Vi prövade ett år med lösdrift. Mkt sunda och friska men låååångsamma fullbloden är ju även en mkt snabbväxande ras och behöver verkligen extra kraftfoder och mkt vila.
För oss har detta varit ett vinnande koncept och fungerat bra.

Det kan man ju verkligen säga! Herregud så fint det går för era uppfödningar :bow:
Vi har ju ett par st i stallet och de är verkligen sunda hästar. (Pssst både Hearts and bones och america startar på söndag ;) )

Tack Supercassie! Ja det går superbra! Min far skojar ibland om att sätta min lilla halvbloding i träning och se hur långt hon kan gå hahaha Än så länge hänger hon med bra i gänget rent fartmässigt. Ska bli spännande i sommar och se om hon verkligen kan hänga med i tempot när de blivit lite mer utvecklade! Men hon ska ju bli dressyrhäst haha:D

I höst är planen att börja tömköra och att köra in henne alt till våren. Då får hon gå tillbaka till mor sin...

Har en underbar unge på 9 månader efter CaCa u.Cilla ue.Most Welcome xx. Han är precis avand,men går meden äldre herre som han leker med om dagarna.Han står uppbunden själv,älskar att gosa och bli ryktad och han och jag har börjat gå små promenader. :)

Åh har du ingen bild? Ja vi har pratat om cilla tidigare å att hon är född hemma hos oss? Fick kontakt igår med cillas helbror Arcus ägare via fb

CaCa? Hopphingst?

Åh har du ingen bild? Ja vi har pratat om cilla tidigare å att hon är född hemma hos oss? Fick kontakt igår med cillas helbror Arcus ägare via fb

CaCa? Hopphingst?

Hej!Vi har även Cillas helbror Flow hemma :).CaCa är en hopphingst som rids av Victoria Almgren. Cilla har börjat ridas igen och går det bra ska hon startas igen på hinder.Annars får hon bli avelssto hos oss eller lånas ut.Vad kul att du pratat med Arcus äg!Hur går det för honom i Frankrike? Jag ska försöka lägga upp bild :)
https://www.facebook.com/photo.php?...1435503987517.432932.621377516&type=3&theater
photo.php

Jag kan inte se dina bilder.... Blir det fälttävlanshäst av lille Lucky?

Amen gudars! Har du Flow?! Milkman kallar vi honom haha. Jo honom har jag haft nära kontakt med. Hans mor apropå då ju när han var någon timma gammal så hon har vi fött upp på pulvermjölk! Arcus bor i Värmland med sin ägare tillika hans skötare som hade hand om honom som tvååring på Täby och senare följde med han till Frankrike. Helt underbar historia!!

kl
När börjar småhingstarna kunna börja betäcka? Det står en hingstunge i samma lösdrift som mina och jag har inte lust att få en travarkorsning nästa år :S Mammahästen är ju aldrig sen att tacka ja till sånt direkt :S

Det är nog lite olika, vi hade en hingst förra året som blev hingstig och började klättra strax innan han blev ett år. Min egen däremot visade aldrig några hingsttendenser alls, han kastrerades när han fyllt ett. Jag har hört att unghingstar som har en äldre flockledare blir hingstigare senare iom att dom hålls tillbaka av ledaren, men vet inte om det stämmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10