Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag misstänkte det men ville ändå kolla av med er som har mer erfarenhet. Ska träffa stallägaren nästa vecka och höra med henne, har själv ingen kontakt med hon som äger hingstfölet. Stallägaren har säkert tänkt på detta redan, men jag nojjar ändå :S

Qbstoet? spännande :)
jag har en liten förkärlek för QuattroB blodet.

Ja helt riktigt att hennes nya lekkamrat är Quaterback stoet vi köpte in...
En otroligt spännande stostam (som en här på Buke så fint skrev "måste vara en av världens bästa"

Hon har inte sagt detta till oss utan jag hittade ett fint Citat som hon skrivit om vårt stos mamma :-) Prima Ballerina

Gnäggar Dea så kommer Provinz springande o skall kolla så allt är okej.
Så de har blivit riktiga bästisar...

kl
När börjar småhingstarna kunna börja betäcka? Det står en hingstunge i samma lösdrift som mina och jag har inte lust att få en travarkorsning nästa år :S Mammahästen är ju aldrig sen att tacka ja till sånt direkt :S

Ja det brukar ju bli när stona börjar brunsta nån gång i mars.... Såg faktiskt i sensomras ett av fölstona soom "raggade upp" en av de små hingstfölen haha. Han fick hoppa o gosa med henne, dock fattade han ju inte vad han höll på med utan tyckte bara det var kul.

Men som sagt är det helt individuellt...

Jag misstänkte det men ville ändå kolla av med er som har mer erfarenhet. Ska träffa stallägaren nästa vecka och höra med henne, har själv ingen kontakt med hon som äger hingstfölet. Stallägaren har säkert tänkt på detta redan, men jag nojjar ändå :S

Vi hade en hingst som försökte betäcka ett sto när han var 2,5 månad gammal !!

Sen säger vår seminvet att man inte behöver oroa sig för betäckningarna skall ge resultat förrän kulorna är nere...

Men vi chansar inte... När hingstfölen är 7-8 månader gamla flyttas de över till en egen hage med lekfarbror Tukt

Vi hade en hingst som försökte betäcka ett sto när han var 2,5 månad gammal !!

Sen säger vår seminvet att man inte behöver oroa sig för betäckningarna skall ge resultat förrän kulorna är nere...

Men vi chansar inte... När hingstfölen är 7-8 månader gamla flyttas de över till en egen hage med lekfarbror Tukt

När kommer kulorna ner? :banghead:

Ja det brukar ju bli när stona börjar brunsta nån gång i mars.... Såg faktiskt i sensomras ett av fölstona soom "raggade upp" en av de små hingstfölen haha. Han fick hoppa o gosa med henne, dock fattade han ju inte vad han höll på med utan tyckte bara det var kul.

Men som sagt är det helt individuellt...

Mitt sto brunstar till höger och vänster. När hon skulle till hingst brunstade hon åt ett maskulint sto, det var så jag räknade ut när hon skulle brunsta nästa gång inför betäckning :arghh: Hade inte förvånat mig om hon redan börjat, det är ju inte direkt kallt i Skåne.

Det är jätte olika när kulorna ramla ner...
Vi hade en i år som föddes med kulorna nere...
O hans bror som var året äldre hade inte dem nere när han åkte till sitt nya hem som 15 månaders hingst (dock var de ju på väg)

Avatar har haft båda nere sen han var 5 månader. Handra går med min äldre hingst som är 9 år.

Min fd häst blev hingst som 1½ åring vid flytt där jämngamla tidiga fullblodston var i brunst. Från helt ointresserad till hingstig över en natt.

Kl

Bjuder på ett bältdjur

a9592815-14a4-4a52-80d8-21c1b8306c92.jpg

Jag blir så imponerad över alla föl som rullar sig, Chloetta rullar enbart i ren halm... Ibland blir man trött på primadonnahästar.

Jag som är så glad att mina ungar inte rullar sig mer än inne eller på torra ställen ute. Mammahäst ser ju ut som en lerkaka på fyra ben.
Min lille skruttunge är nu lite drygt 6 månader. Jag tror jag kommer vänja av honom ungefär vid 7 månader. Märra har gått ner kraftigt i mjölkproduktion och verkar ganska irriterad när han ska dia så troligen är han mer eller mindre avvand från diandet då. Förra ungen som var ett sto fick gå kvar till 8 månader och då reagerade inte märra alls på att hon försvann.

Haha, Iska rullar gärna, men bara där det är rent och torrt, samma med att ligga och sova. Däremot har hon inget emot att GÅ i t.ex lera. Skiter på ett ställe i boxen, är hittills renligare av sig än sin mor som ändå också är ganska renlig. :D

JAg är glad att det kommit snö nu! Då kan man äntligen borsta henne och hon är ren mer än 2 min i hagen!! Hon får gärna rulla sig i snön hihi. Hon har lärt sig av mor sin att rulla. Ingår i morgonrutinen.

Frans är hitills också en renlig primadonna och jag är överlycklig! Hans mamma är en skitgris av ran goch det räcker med hennes blöts, geggiga täcken.

Vill gärna att de kommer in och vilar. Frans och hans vänner ligger raklånga och snarkar efter insläppsmaten. Ffa om de bara går med jämnåriga tycker jag gruppen lätt blir lite stirrig och att de inte sover ordentligt.
Sen vill jag att Frans äter tillräckligt, jag har nämligen fått mig en svårfödd häst till (yey! ropar plånboken!)

Söta dem är som lägger sig och sover :p Tar jag inte min föl så går hon in i boxen går ett varv så hon vänder sig och så går hon till boxdörren och vill gå ut :D

Svårfödda hästar kan vara jobbigt, har haft en jag också, åkte halva Sverige runt för att få tag i och testa olika foder, kände mig som dålig hästägare som hade en så smal häst som om jag inte matade honom tillräckligt och så var det precis tvärtom :(

kl.

Idag är odjuren billiga. :cautious:
När jag kör upp på gården idag står granntjejen där med Bill och Bull i vardera hand och en vansinnig mammahäst vrålande i hagen. Allt ser helt ut, men sätter ut småttingarna på gården igen och ser ett parti där stängslet (hundstängsel runt gården, normalt ca 2 m högt) hade sjunkit ihop och låg på kanske 1 m max, medan jag går dit för att se om jag kan åtgärda det (uppenbart av spåren i snön att de tagit den vägen ut) så tar Bill (aka ponnyn) med sig Bull (aka Iska), traskar rakt förbi mig och bara skuttar rakt över igen, jag hann inte mer än titta på dem innan de var nerför slänten, över vägen, över diket och stod och tjusade med grannens märrar. :banghead:

För att inte tala om när, troligen ponnyn, tråcklade upp den stora grinden och alla tre sprang "hem" till ponnyns och mammahästs matte/gammelmatte. När jag var i skolan! :mad:
De har stått så snällt på gården i 2 veckor! Jäkla skitdjur. :wtf:

Så nu åkte de ut i hagen. Fortfarande lite halt fläckvis, vi har väntat på att snön ska frysa fast ordentligt i isen, men de verkar klara det ganska bra.
Men då verkade (troligen) mammahäst tycka det var hemskt onödigt att vägen till beteshagen var avstängd, så hon gjorde helt sonika en egen öppning och drog med sig småbrudarna ut där också...
Efter upptäckten att det inte fanns gräs där heller så tror jag inte hon känner sig lika motiverad igen i alla fall. :cautious:

Kom ihåg att det är kul att ha häst ;)

Ett par bilder på Aconitum från idag
1401123_1.jpg

Syrran är som synes jätteimponerad av skitungen :D
1401124.jpg

Det var därför de åkte ut i hagen igen, det är ström där, men mammahäst har ett tjockt täcke på sig så strömmen tar inte lika hårt, normalt sett går hon dock aldrig genom tråden. -.-

*kl*

Längesen jag va inne här nu. Vad stora allas småttingar börjar bli! :)
Donnie är fortfarande liten, 7½ månad nu och ca 137 hög, har fortfarande fölgrimman men börjar kunna ha ponnygrimman.
Mina går på lösdrift, de går fortfarande tillsammans än så länge men snart ska mammorna få flytta. Då kommer Donnie gå kvar med en äldre valack och ett stoföl så länge han inte är hingstig, vilket jag hoppas han aldrig blir för stofölet är ju hans bästis ;)
Han är himla go att hålla på med, älskar godis så är det nåt han inte vill går det för det mesta att muta honom med en morot. Han har lite svårt att förstå det här med att bli ledd i grimskaft eftersom vi gör det så sällan så det måste det bli bättring på från mitt håll.

CAM00592.jpg

CAM00581.jpg

Donnie med sin tjej/bästis

http://www.youtube.com/watch?v=XpV0X_AQcXs&feature=share&list=UUMIJhaWyr76IlUahQT0wKyw
Nån vet när det är dags för kraftfoder iaf :love: :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka