Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Låter som ett bra ställe :)

Jag har ju "bara" vuxna och så fölet. Min flock rör sig ganska mycket - dom går upp i skogen och bökar :D

Ja som vanligt då - fula bilder i dålig kvalite :meh: syns nog att det är hästar i alla fall?

Vet knappt vad denna visar?
IMAG0192_1_zps1a588f71.jpg

Vanlig syn, 07:an och fölet far runt, övriga äter
IMAG0181_1_zpsb5f6d5ce.jpg

IMAG0176_1_zps8381d190.jpg

Med mamma
IMAG0173_1_zpsb7d65317.jpg

IMAG0169_1_zps9d67d9db.jpg

När jag tog fram kameran så var alla där men innan jag hann klicka så blev det så här :mad:
IMAG0194_zps0b447468.jpg

KL

Hej igen!

Nu har jag inte skrivit något på nästan två månader, även om jag kikar in här regelbundet och kollar på era snyggingar!

Min tjej är nu fem månader om tre dagar och är strax över 120 cm fram och runt 125 bak. Bara 23 cm kvar sedan är hon större än sin mamma!

bebsa_52c55848e087c3554ad63d9f.jpg

fina_rebelle_52bf3a9d88e59dbf8fb09a29.jpg

Hon är verkligen underbar, precis som mor sin!

KL
Idag har jag börjar byta staket i den hagen som min nyblivna ettåring och hans kompis ska gå´i. Jag tar hem honom v 9. Det är tidigare än planerat och då vill jag inte släppa i sommarhagarna på en gång, och som övertråd i mina vinterhagar sitter det kvar elrep sedan länge.

Jag har bytt ut all undertråd till aluminiumtråd men haft kvar elrepen över, men nu åker det bort. Blir franska elband överst i stället.

Min kompis ettåring som ska gå med min, hoppat staket där han bor nu, så ev måste vi höja en övertråd, men jag hoppas vi slipper. Får locka dom med en hösilagebal inne i hagen.

Jag kommer ta in dom på nätterna och sedan för de börja gå ute i april/maj om vädret tillåter.

Det verkar som min kille blir stor, det hade jag inte räknat med.:nailbiting:

Hjälp är det bara 3 månader kvar :eek: Vart tar all tid vägen egentligen :(

Ja i slutet på mars är det beräknad fölning :)

Just nu ser jag gärna att tiden går lite fortare, det är så segt att det är mörk när jag åker till jobbet och mörkt när jag kommer hem..

Kul att se alla små blivande hästar!
Mitt halvblodsföl är nu 8 1/2 månad och ca 145-146cm hög nu! :D hur höga är era nu? :)

Jag vill ha en ordentlig häst runt 170-173 cm men inte ett höghus :nailbiting: haha..
Så väldigt nyfiken på hur höga era är ;)

Jag var där och kollade igår och var kanske inte jätteimponerad. Det var lera i heeela hagen och vattnet låg vid insläppet så de behövde gå igenom all gyttja för att komma dit och sedan var hösilaget mitt i hagen och ligghallen längst bort...

Den ringa kostnaden skulle i så fall landa på 3200 för lösdrift, tillkommande 1000kr för foder. Sedan måste jag själv ta mig till stallet minst 4 ggr i veckan eftersom att det inte ingår någon omsorg.. ca 1500kr i bensin. Så det lilla fölet kostar då minst 5700kr i månaden vilket känns HELT orimligt. O_o:meh: Jag hade gärna betalat det om jag visste att hon fick den bästa möjliga omvårdnaden, men inte för att halka runt i lera utan några jämnåriga. :banghead:

Du vet att här i skåne är det nästan vår va? :angel:
Även om det lite känns som att vintern ligger på lur.. Varmt och skönt nu men kommer säkerligen bli negativt överraskad när det blir -20 och 30 cm snö...

Mitt sto fölar ju inte förrän början av juni så det är ett tag kvar

En bild på min lilla stora kille, han är närmare 145 bak nu och någon cm lägre fram men växer otroligt jämnt..

E: Donnerfly
ue: Platini VDL

dsc_0065_52ca697288e59d53d081f6df.jpg

Nja det lät ju sådär :(
Jag har mailat två ställen till, kan pma dig dem.

Jag har inte hunnit upp till Frans denna veckan heller.
Hans mamma fick sömtryck av nya skor, först trodde vi det var böld så har fått lägga all energi på henne och jobbet.
Känns så tråkigt att inte få se min lilla plutt.

Senast ändrad:

Usch så tråkigt att aldrig hinna träffa honom, själv skulle jag gärna vilja ha en kort paus just nu känner jag... (ska hästarna vara ute måste jag vara hemma, så har suttit här ute i skogen utan att göra något i pretty much 2 veckor nu...) :meh:

kl.
Iska "fyller" 7 månader idag, mättes snabbt på ojämnt underlag och fick henne till runt 140-141 cm fram och ca 142-143 cm bak.
SAM_3735_zpsc8bd5414.jpg

Pluggår nu, så har vinterlov. ;)
Men nä, hade jag pluggat/jobbat hade jag varit tvungen att ha haft dem på box hela tiden istället. Tokmycket extrajobb och tokarga hästar. :p
Om ett par dagar räknar jag med att kunna ha dem i hagen igen, en del är fortfarande isigt, men de undviker isen om de kan, så bara liiiite till behöver smälta bort. :cautious:

Du vet att här i skåne är det nästan vår va? :angel:
Även om det lite känns som att vintern ligger på lur.. Varmt och skönt nu men kommer säkerligen bli negativt överraskad när det blir -20 och 30 cm snö...

Mitt sto fölar ju inte förrän början av juni så det är ett tag kvar

Ska inte bli någon vinter i år spådde amerikanarna och då måste detta ju vara sant :p

Just nu tar jag faktiskt hellre minus och snö än detta eviga regnande och blåsande :meh:

Min Diarado-märr ska ju föla i juni så vi får följas åt i "Vänta föl tråden" :)

Finns ju en superlösdrift i Uppsala? Hade lätt ställt mitt föl där om jag hade bott kvar i Sthlm :) tråkigt när det inte funkar med stallet!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka