Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag känner lite som dig Hunter, att jag håller på att bli tokig pga allt hattande med hästarna. Hoppas att din stannar inne tillslut.

Jag som gick i föl-tankar till våren, att det vore bra med ett föl till som då föds -15 för att ha två stycken egna. Börjar ju bli dags om ett par år att bygga bo på riktigt med hus + stall. Nu har dock glädjen med det börjat försvinna när jag knappt hittar ett ställe att ha en häst på...

Ja men eller hur :crazy: varför kan det inte bara funka :banghead: har ju försökt göra så bra som möjligt för dom där djuren!

Angående stall, jag har min hingst inhyrd på lösdrift, jag måste säga att jag känner mig helt trygg med det. I min värld så funkar det inte att ta genvägar och inte leverera det som utlovas. Visst kan det hända saker, sjukdom eller olycksfall, som gör att just den dagen blir hästarna till exempel inte fodrade exakt klockan 07, men att systematiskt inte sköta det, nä det blir inte hålllbart och dina kunder blir missnöjda.
De flesta stallägare inser detta, visst det finns undantag.
T ex så har jag rekommenderat min lösdrift till flera andra vilket har lett till att min stallägare har fått fler kunder. Min stallägare inser det värdefulla i detta (jag sprider good will för hens företag) och förvaltar detta genom att sköta sina åtagande samt anstränga sig den där lilla extra biten.

Idag höll sig lilla sötnöten på rätt sida staketet när jag tog ut bästisen. Gick ut genom vanliga grinden och med träförstärkningen där så tror jag inte hon vågar sig på den. Plankorna är breda så ger maffigt intryck.

Fastnade på bild idag också, bästis till höger, mamma i bakgrunden
IMAG0125_2_zpscceccc25.jpg

Ätbart?
IMAG0129_1_zpsbb9f222e.jpg

Nej det är tyvärr riktigt svårt att hitta nåt bra stll för småpluttar i sthlm.
Jag hade gärna haft Frans närmare.

Pmar dig!

Lite nya kort på mina ston, Athena (Zuidenwind) är en riktig biff! Har aldrig sett ett föl med sådan nacke och rumpa som hon har! Ärtan är en liten surpuppa... Båda stona gr med mammorna fortfarande, medan hingsten började vänjas av för 2 veckor sedan. Idag har han gått utan mamma i hagen. Han var ledsen, men mamma var glad...

Vilken sötnos hon är!

Frans fick sig lite tämjning idag. Han är snäll att hålla på med, borstas är mysigt men byta grimma var blä.
Då dansade vi runt i boxen ett tag :)

Sötnos med en räv bakom varje öra :cautious:

Ser med tillförsikt fram emot helsyskonet som väntas till sommaren!

Vad söta dem är ;)

Och vad jobbigt för er som har det krångligt md stallplats m.m.

*kl*

Detta är ett av Cajsas favorit-ställen numera i hagen... undrar varför? :D

1e8306.jpg

Idag fick hon träna på att vara lite själv i boxen när dem hade kommit in, jag tog ut mamma häst och borstade utanför stallet, Detta tyckte Cajsa INTE om, hon blir inte rädd, snarare förbannad när hon blir lämnad. en annan gång drämde hon in en spark i väggen :mad:;) Men efter ett tag lugnade hon sig,då hon kom på att hon inte var själv i stallet och hade allt hösilage för sig själv i boxen - ponny-generna slår till igen? :D

Sedan var det hennes tur att bli borstad ute på stallgången medan mamma var i boxen, och detta älskar hon, hon tycker väldigt mycket om att bli pysslad med och att vara i centrum - diva? :sneaky:

Hoppas att ni hade en God Jul och att 2014 blir ett bra år för våra blivande 1-åringar (!), snart inte långt kvar innan det är inridning ju! :d

Men vilken rolig teckning hon har! Ser ut som en snorloska nästan :) sånt kan vara bra när hästarna inte sköter sig... Passivt aggressivt så där :p

Fick en fråga av min mentor varför jag hade hästar (ska tillägga att jag satt med jordens blåtira efter mitt ljuvliga föl...), kort och gott svarade jag: "de är min köttreserv ifall det blir dåliga tider". Stackarn visste inte att jag skämtade, älskade reaktionen!!

kl

Hur gör ni med grundvaccineringen, hur många sprutor etc?

Florence fick sina första i November när de andra får sin årliga, så jag tänkte att det kanske är dax för den andra snart. Googlade lite snabbt och kom in på Agrias sida där det står att andra sprutan ska ges 4-6 veckor efter 1a och sedan tedje 6 månader däreter, började räkna i kalendern och insåg att det är 6 veckor idag sedan första sprutan :eek:

Men sedan kollade jag i TR också, och för tävling så gäller det att andra sprutan skall ges 21-92 dagar efter första och sedan räcker det med en gång om året.

Veterinären sa inget om nästa spruta när hon var här och gav första.
Så ska man försöka få till nästa spruta så snart som möjligt och sedan ge en till om 6 månader eller vänta lite med att ge andra sprutan och sedan låta henne hänga på när resten av gänget får i november? Kommer ändå inte vilja ha den mitt på våren/sommaren sedan när hon skall börja tävlas och så.

Min har fått 2 st med 5 veckors mellanrum. Sista får han om ca 6 månader. Den rekommendation gav mun vet.

Skulle det bli för långt att ha henne i Uppsala? Annars tror jag det finns plats i min gamla lösdrift. :)

Grålle är redan grundvaccinerad mot stelkramp, där är det tydligen två sprutor med ca 8 veckors mellanrum som gäller.

Ricky fick sin första kombinerade stelkramp/influensa-spruta för några veckor sedan och då sade vet att det var 4-6 veckor som gällde för nästa spruta och så var sjätte månad i fortsättningen.

kl.
Min tillbakablick:
1 Juni
SAM_1685_zps24e7b191.jpg

6 Juni, ca 3 timmar gammal:
SAM_1756_zps0f741f45.jpg

16 timmar:
1-19_zpsdc5c98ff.jpg

6 veckor
2_zps1f257275.jpg

3 månader:
iskierkaP9014656_zps7b91eade.jpg

4,5 mån:
23v2_zpse28f7e4c.jpg

Snart 7 månader:
9d19233c-53c3-4062-b436-1abbb88757b9_zpsed3fbe7a.jpg

Kanske borde haft en kortare tillbakablick, men jag kunde inte välja! :p

Min har blivit grundvaccinerad för botulism och stelkramp/hästinfluensa. ca 4-5 veckors mellanrum mellan sprutorna, sista gången bara botulismen om jag inte minns fel. Sen blir det.. hästinfluensan(?) om typ 5 månader. Ska försöka joxa lite med vaccdatumen nästa höst så att hennes morsa kan få samma datum.

Fin kille! :)

*kl*

Igår köpte vi nytt foder - CRM foal & yearling, Cajsa tyckte om det som skönt var ;).

Nu till dagens dilemma... hur ska jag göra med foderstaten?, dem står sedan innan på ca.4 kg havre och 2 kg korn totalt under dagen, men detta foder är ett färdigt-foder dvs.det ska räcka med detta fodret plus hösilaget. Ska jag ta bort havre och kornet helt eller ska jag ersätta lite korn/havre med CRM? Isåfall hur mkt? . Dem har en hösilage bal som dem äter på i hagen och sedan får dem ca.8 kg på kvällen och 4 kg på morgonen. Tänkte att Cajsa kunde få vänja in sig på detta foder som jag tänkte att hon kan äta efter avvänjningen.

Mamma häst och brorsan på snart 2 år tänkte jag också kunde få mumsa på det iom.att dem behöver få i sig mer protein för att kunna bygga muskler och hull.

Om jag läste rätt så skulle Cajsa enligt tabellen äta ca. 1, 5-2, 5 kg CRM om dagen om hon bara hade detta som krafft foder. Tänkte att brorsan kunde få ca.3-4 kg och mamma häst lika mkt. (Om dem bara har CRM som krafft)

Vad tycker ni? Annars tycker jag att fodret verkade bra! .

Gott Nytt År också i förskott! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur