Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Är det något specifikt som du tycker gör asvh mindre attraktivt än andra förbund? Mer än att de vill ha betalt för utfört arbete?

Det är en del men inget jag är sugen på att diskutera.
Jag fick mest lite klaustrofobi när jag redan från början skulle använda språngrulla och därigenom
Tvingades in i asvh fast jag inte valt det förbundet.

Sen tycker jag det är trist att tillhöra ett förbund som är vidöppet och har släppt all sin särprägel och krav.

Undrar eftersom jag tycker det är bara gnäll på allt som görs men ingen kommer med något konstruktivt, det är inte så lätt för vår del (jag är alltså engagerad i asvhs styrelse) att möta medlemmarnas önskemål vi inte får veta vad det är som gör folk så negativt inställda?

Ang språngrulla är du väl inte tvingad att använda det även om det är det som är det absolut smidigaste. Frågade du hingstägaren om det var möjligt att registrera betäckningen hos ett annat förbund?
F är ju godkänd och har licens även i Oldenburg och DWB så det borde ju vara fullt möjligt att registrera betäckningen där "från början", men då krävs det kanske lite mer arbete och kanske även andra avgifter innan dess.

Sedan finns det väl få förbund som är så vidöppna som just Oldenburg, om man tänker på de "hingstpremieringar" de har haft här i Sverige i alla fall.

Passet är inte erat fel, det är jordbruksverkets krav.

Det största problemet jag kan se är inkonsekvensen och kvalitén.
Mitt pass är av usel kvalité, Frans fick heta 2.0 fast det enligt reglementet inte är godkänt med . Och sen hela grejen runt F's medverkan i unghästvm.

Med tanke på kostnaderna verkar det finnas avlönat folk, jag tycker man kan kräva ett bättre jobb av dem faktiskt. Det pågår säkert en massa bra saker i förbundet också men det syns rätt lite av, det man ser är alla kovändningar som görs efter beslut fattade på dåliga underlag.

I förlängningen EU's fel ;)

Jag kan hålla med om att det varit något inkonsekvent på senaste tiden, ledningen som var före den som är nu lämnade ju med flera miljoners underskott så det har krävts ganska så drastiska åtgärder - så det finns avlönat folk men flera har fått gå vilket gör att de som är kvar jobbar på knä och flera har fått ta på sig extra arbetsuppgifter som de egentligen inte är anställda för att utföra.

Hur menar du att passet är av dålig kvalité? Fel på trycket?
Det där med att följa sitt eget reglemente vad gäller namn och (.) verkar de aldrig ha gjort, skulle vara bättre att ändra så att det är tillåtet "officiellt" också.

Ang UVM så var väl inte reglerna riktigt klara från arrangörens sida... Sverige tog ju ut F med grunden att han var delvis svenskägd och verksam i första hand i Svensk avel, sedan var det WBFSH som satte stopp eftersom ryttaren var dansk.

och med den skötseln är det inte så märkligt att ryktet har kantstötts :)
Lite märkligt att det är personalbrist nu dock, jag fick mitt pass på typ två veckor!
Hade förväntat mig betydligt längre baserat på tidigare års erfarenhet.

Idkontrollen, det som är inkopierat är väldigt blekt. Allmänt väldigt hafsigt gjort.
man prickar inte rutorna utan namnen på föräldrar osv står halvt utanför.

Jag jämför med Z's fullblodspass. Betydligt proffsigare.

Nej, det är ju inte det. Det är inte helt lätt att försöka vända trenden men jag tycker det skulle vara tråkigt om vi inte hade någon egen stambok i Sverige. Och det blir svårt att göra någon uppryckning när folk "lämnar det sjunkande skeppet" och går till andra förbund.
Men jag försår ju också att tar man bara ett föl för egen räkjning någon gång ibland orkar man inte engagera sig för att förändra strukturen i föreningen...

Nu var du ju väldigt snabb med att få in passansökan, de flesta är nog mer "sista sekunden" ;). Men det är ju trist att de inte kunde ta sig tid att göra det ordentligt.

Mycket av informationen känns som att man måste vara insatt i också för att förstå.
Det är inte nybörjarvänligt. Har hört en hel del sura miner om detta med att det inte tydligt står att det är sista augusti som gäller, sen blir det dyrare. Det är oftast väldigt luddiga beskrivningar.

KL
Lägger upp lite bilder på mina tre quarterbäbisar:)
Wilda och Turmeric ca 2 månader
WildaochTurmericfullfart2013.jpg

Saffran 2 1/2 månad
Saffranfullfartihagen2013JPG.jpg

och en till när hon står stilla:)
Saffranihagen2013.jpg

Mycket av informationen känns som att man måste vara insatt i också för att förstå.
Det är inte nybörjarvänligt. Har hört en hel del sura miner om detta med att det inte tydligt står att det är sista augusti som gäller, sen blir det dyrare. Det är oftast väldigt luddiga beskrivningar.

Fast det tycker jag framgår väldigt tydligt när man klickar på Avgifter, ASVH (och alla andra företag) kan väl knappast lastas för att folk inte läser ;)

***KL*

Laholm på söndag. Vill någon filma och fota Avatar JP så blir jag super glad!!

Igår dock lite hostig och snuvig. Står inne på nätterna nu. Bara 3+ på natten :/

Fast det tycker jag framgår väldigt tydligt när man klickar på Avgifter, ASVH (och alla andra företag) kan väl knappast lastas för att folk inte läser ;)

Man är väldigt duktig på att länka hos ASVH , det kan man hA gjort även i detta fallet och inte skriva som man har ända till nyåret på sig att regga inget om att det kostar extra avg efter 30 aug . Varför har man denna sommarmånad som gräns ?? Folk har semester fölen är små och fortfarande blyga!

Mia

*kl*

Lite hastigt påkommet så ska nu lilla Connie visas på lördag.
Hon blir den 6e Canterbury avkomman som visas på samma plats:d

Senast ändrad:

Herregud vad läcker Chutney är! (Praktiskt också att han är snäll nog att trava runt dig, Iska springer mot mig eller ifrån mig. ;) )
Jag blir nästan deppig av att se honom och sen gå ut och titta på Iska, som är så tunn och tråkig i jämförelse. :cautious: Ska jag verkligen åka och visa mitt lilla skabb när det finns sånna där fina föl? Måste påminna mig om att Chutney är några månader äldre. :D

Hade jag varit dressyrbrud hade jag nog fölnappat honom. :d

MaRomer: Din är så fin också, gillar de melerade frambenen. :) Hoppas han är frisk och kry till visningen!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 053
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 791
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka