Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Såg i startlistan att Chutney står som brunskimmel - färgnörden i mig får fnatt. Han är ju ingen brunskimmel.

Kl
Jag saknar Habina, hur har det gått med märren som fick fång? Kom på det ikväll när jag lagade mat :D investerad i buke, jag? :o

Haha, ja, hon skrev likadant på Chex, o hon är ju inte ens stickelhårig, tror hon får behålla sin mörkbruna färg ;-)

Hahaha, klart jag ska, har redan betalat. ;)

Hmmm! Dubbeltalang? He he he he... :angel:

Jag skrev Iska som skimmel, men hon har inte heller några stickelhår än... Far var måttligt road (han är övertygad om att honbehåller sin färg) :P

*kl*

En nervös matte här..
Mitt sto är jättehalt :( Blev halt i lördags, då hade de precis bytt hage och sprungit en del så hoppades det var en sträckning eller vrickning och det skulle bli bättre men icke, snarare tvärtom.. :/ Så nu hoppas jag att det är en hovböld, har gjort jodopaxomslag men nu är jag ju livrädd att fölis ska få upp det och börja tugga i sig, ska jag åka ut och ta bort det?
Ska ut tidigt imorrnbitti annars och ringa veterinären om hon inte blivit nåt bättre.
Vågar jag ha det över natten?
Dessuto blir hon smalare och smalare för var dag trots att jag börjat ge både kraft och lucern nu.
Matte är väldigt orolig här! Vill helst åka ut och sova hos dem nu när hon har ont :(

Åh min lilla Loppan har fått börja sova själv om nätterna nu. Delade de första gången i var sin box när hon skulle chippas och verkas och då frågade hovslagaren hur många gånger de hade varit delade och svaret var första gången. Han tyckte då att det inte fanns någon anledning att ha de ihop om nätterna när de båda var så lugna, och så fick det bli. De sover var för sig om nätterna och går ihop på dagarna och går jättebra. Stoet är lite väl smalt så nu får hon äta i lugn och ro. Loppan är ju ändå lite mer än 5 månader nu.

Lite lättare och mocka också;)

Han blev alltså reggad som brunskimmel ? I så fall borde den ID kontrollanten gå en kurs i färggenetik - bedrövligt om de inte kan en så basal sak.

LYCKA till på visningen, jag tror att Chutney kommer att få riktigt fina poäng !

Han blev alltså reggad som brunskimmel ? I så fall borde den ID kontrollanten gå en kurs i färggenetik - bedrövligt om de inte kan en så basal sak.

LYCKA till på visningen, jag tror att Chutney kommer att få riktigt fina poäng !

Haha, nejnej, men han är skimmel, född brun ;)

Tack, jag hoppas det med, men han kan likagärna hoppa på mamman o hänga henne i svansen som att visa upp sig :crazy:

Hahaha, klart jag ska, har redan betalat. ;)

Hmmm! Dubbeltalang? He he he he... :angel:

Jag skrev Iska som skimmel, men hon har inte heller några stickelhår än... Far var måttligt road (han är övertygad om att honbehåller sin färg) :P

;)

Ja, men Chex var ju älgfärgad som liten, din var väl ganska intensiv i färgen?

Vad tråkigt :( Föl kan ju vara väldigt pillriga, jag hade nog inte vågat ha kvar det :o

Jag ger mina ston både kanonhö och avelsmusli för att de inte ska tappa (går på en fin åker med mkt gräs), gäller o vara med INNAN de börjar tappa, sen går det fort :crazy: Så fortsätt du att öka kraft, o ge bra grovfoder, så mkt hon vill ha!!

jo, typ... framförallt hade hon en nyans jag aldrig sett innan, nästan typ brunlila. Hon var ju lite älgig, men det var för intensivt ja för att jag ska våga tro att hon inte skimlar. ;)

rebeckasff: åh vilken liten underbaring. :love:

Haha, nejnej, men han är skimmel, född brun ;)

Tack, jag hoppas det med, men han kan likagärna hoppa på mamman o hänga henne i svansen som att visa upp sig :crazy:

Men skimmel född brun och brunskimmel är två helt olika färger och skall aldrig någonsin blandas ihop.

Brunskimmel är en brun konstantskimmel och det är alltså heltokigt att ange honom som brunskimmel, helt annan färg än vad han har. Han är skimmel född brun och inget annat.

Man anger aldrig någonsin avblekbara skimlar med färg först iom att den beteckningen gäller för en helt annan färg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
684
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur