Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

De måste va de sötaste jag någonsin sett :d:d:d

Här är vår lilla pojke, en amerikansk miniatyrhingst, som föddes 5 veckor för tidigt i världens oväder. Därför kallas han nu för Blixten. Han har kämpat på, och fastän alla veterinärer mm sa att han nog inte skulle klara sig, så lever han loppan ändå. Han gör som han själv vill :)
1 dygn
Det_kom_onskemal_om_att_vi_skulle_fotografera_oss_bredvid_lillkillen_sa_att_man_kan_se_hur_stor.jpg

3 dygn (51 cm hög)
En_funderare.jpg

Sotaste_folet_som_finns_tycker_vi.jpg

Snart 4 månader (68 cm hög)
_Blixten_2013_10_03.jpg

1265180_10152652431000942_607405624_o.jpg

Men åh så ljuvlig :love:

Mitt WM sto är dräktig så hoppas på en sådan liten gräddbakelse till nästa år.

De har blivit så stora!

Så mörk hon har blivit men inte alls samma mörka nyans som Frans ändå ser det ut som. Det är tufft med fux, finns så många fina nyanser :)

Hon ser lika gosig ut som Frans? samma vänliga ögon.

Nä, jag tänkte också på det! Frans ser mycket mer röd ut, Florence är nästan lite grå/lila i nyansen nu :p Vi får se om det håller i sig ;)

Hon är himla gosig, men ändå inte för påträngande. Helt lagom :love:.

Tog lite bilder igår...
Allecto är nästan 4 månader och Dea 5,5 månad gammal...
Hade med mig styvsonen(den stora pojken) och min stora pojke(den lille pojken) ut i hagen
ALlectoochsimon_zpsbc6b620f.jpg

DeaoAllecto_zpse486eb83.jpg

deaosimon_zps30cbb281.jpg

Allecto5_zps8741e328.jpg

Dea41_zps17627e6a.jpg

SebbeoAllecto_zps9ccbeef1.jpg

Så fin hon är nu! Hade hon några vita kotor? Hon ser visserligen ljusare ut på framkotorna, men inte direkt vit. :p

MaRomer: Lika söt som alltid!

Festina: Så sjukt snygg din mörka pälsboll är! Nästan så man vill sno han. :d :D Tror han skulle se bra ut bredvid Iska... :angel:

Avatar skulle nog visserligen också se ganska grann ut i hagen med Iska. :sneaky:

kl.
Våran flock är ju inte riktigt inbodd än, och kan lätt bli struligt runt maten. De andra hästarna får inte så mycket krafft, så att ge dem en gång/dag är ingen konst. Men är 3 kg (eller ja, tre mått, 2,4 kg blir det väl) för mycket att ge på en utfodring? Tänkte försöka minimiera strulet tills de är mer bekväma med varandra genom att ge dem en gång per dag istället, grovfodret är det inte samma problem med, men när mammahäst får sin krafft blir hon HUGGORM. :cautious:
Är alltså inte permanent, men kommande månad tills mina stallas in inför avvänjningen vore det praktiskt. :confused:

Min lilla loppa är också dunder förkyld så fick ut veterinär som kollade hennes hälta och förkylning! Förkylningen fick jag till svar efter att hon lyssnat på hennes lungor att det bästa är om hon klarar av detta själv så länge hon äter och dricker som hon ska. Hon sa att förkylningar kan vara lång dragna på föl. Så länge de äter dricker och är pigga så är det bästa om de klarar ut det själv!

Hältan som jag ser beror på en vurpa eller växtvärk! Då det hon visar en försiktigthet istället för en hälta. Så fick rådet att avvakta ett tag till!

Har redan förberett mig för att hon inte heller klarar sig, tyckte det räckte att jag mist hennes mamma för tre veckor sedan. Men oturen fortsätter :(

Självklart håller vi alla tummarna att hon blir bra!
Förhoppningsvis har hon bara sträckt sig eller något när hon vurpade.

Det får räcka med otur nu.

HAHAHAHA, oj, förlåt, det är bara jag som är snurrig i skallen! Tyckte "stoet" såg lite väl maskulin ut, och "hingsten" lite väl feminin ut, men min trötta hjärna tänkte inte så mycket... så går det när pojkvännen inte kan sova och ligger och vrider och vänder sig hela natten så att JAG inte kan sova. :p
Skyller på att andra mörkbruna ungar är hingstar. Typ... 2 (? minst en!) iaf. :D

Och det är ju ännu bättre, ville ju hellre ha ett stoföl till mitt stoföl! ;)

Pollehastar: Håller tummarna för att det inte är någon fara med den lilla! Iska snubblade ju i hagen också när hon var lite mindre, boxvila 4 dagar, då hade hon en försiktighet kvar i steget, boxvila ytterligare 3 dagar så var hon bra igen. De läker ju som bara den de små.

Ja det löste sig jättebra, min väninna fick sålt sin fölunge o då blev det en plats på lösdriften för Eskil. Han åker dit i december.

Tack vare att jag såg din härliga bild i går, när du rider ditt sto så kunde jag inte motstå att sitta upp själv. Vilken totalt underbar känsla. Jag red bara 10 minuter barbacka, men det var 10 minuter av lycka. Helt ljuvligt. Och hästen var lyhörd och visade liksom inga tecken på att vi haft ett avbrott i ridningen ens. Lilla Mixen var kvar i hagen med sin kompis och stod lugnt och tittade på oss. Nu ska jag ta mig 10 minuter på hästryggen igen! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 070
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
688
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 799
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka