Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

KL

Avatar knatar på och stod idag och delade tuva med nordisen Stella! Ingen hosta och inget snor som tur är!

cimg4438.jpg

Hmmmm, ignorera den sura minen, han älskar mig ändå ;)

cimg4440.jpg

Puss!

cimg4441.jpg

cimg4442.jpg

Jag är inte veterinär men är ni säkra att det är rätt antibiotika för honom?
Har han feber? Vilken färg har snoret? Har han onormala lungljud? Kanske en ovanligt envis viros sedan superinfektion med en bakterie. Jag skulle slagit brett på nått så ungt, typ hippotrim :D gör man lungröntgen på häst? Ett baktprov behöver man inte gå ner i lungan för... Räcker med det han hostar upp!

Men jag är som sagt läkare, i min vardag så har jag inga begränsningar för behandling. Som tur är har jag en vettig veterinär som vill vänta och se vart det tar vägen :o Jag tycker det låter drastiskt att fundera på avlivning MEN jag har ju inte sett ditt fina föl (bara på bild). Förstår att det är jobbigt för dig :( hoppas du inte tycker att jag lägger mig i, var i samma sits som dig för nån månad sedan. H hostade och hostade, fick genomskinligt snor som blev vitt sedan gult. Vi väntade ut det och lät hans eget immunförsvar ta han om det (han åt och lekte som vanligt). Alltså ingen antibiotika bara acetycystein. Idag år det nån enstaka hostning kvar men det tar minst 6v innan lungorna har repat sig efter en infektion!

Fan, nu blir jag sen till jobbet :p ni får inte lägga upp så gulliga fölbilder!!

Behandlad med Hioppotrim och penecellin av starkare sort (sprutad i muskel). Svarar på behandling men blev sämre inom 1 vecka efter hippotrim.

Inge blodprov eller bak prov tagna då min vet och jag vill vänta och se o han reder ut det själv. Tanken är att gå ner och kika på luftvägarna, ta prov på snor/sekret och blod om det behövs. Därefter får vi se vad det blir för behandling!

Haft hela tiden varit feberfri men extremt hängig när hippotrim sattes in. Annars är han som vilken fölis som helst. Vitt tjockt snor har det varit (Nu inget alls)

Idag var han dock helt symptomfri! Så vet kommer ut till oss för att vaccinera de andra hästarna på torsdag. Hon kommer lyssna på honom i stallet och ser allt bra ut kommer vi inte åka iväg med honom. MEn minsta lilla så åker jag!

Så fin han är :love: Nordisen var ju verkligen jättefin också :)

Hoppas ni får rätsida på problemen med halsinfektionen eller vad det nu är.

Det där var något av det sötast jag sett:)

När jag blir så gammal så jag inte kan ta mig upp på mina stora halvblod längre ska jag skaffa mig sådana där sötnosar;)

Vilken lyx att inte vara längre :-D

Men då förstår jag lite varför han såg så stor ut :-)
Men han är så himla fin...

Jag hoppas ju att han stannar på 165 men är nog önsketänkande haha. Far är 167 och mor 170:)

kl

Gaaah, är sjukt irriterad på mig själv just nu :banghead::banghead::banghead:

Är ju med i Unga Uppfödare, och de har ett litet "eget championat" varje år där medlemmarna får skicka in resultat från föl, 3-åringar och 4-åringar och den med högst poäng varje år får ett pris som delas ut på Breeders.

Kände först att det inte skulle vara lönt att skicka in Florences resultat eftersom jag hade för mig att de andra åren har det ändå alltid varit nån ponny med 50p eller så som vunnit, men sedan tänkte jag att det kan ju inte skada att prova. Men sedan glömde jag det :cautious:. Och nu idag publicerades vinnarna, och bästa fölet hade 47p, och Florence hade ju 47,5 :wtf:.

Åh vad retligt!
Själv grämer jag mig fortfarande att vi missa Riksföl :p

kl

Nu är Dorri redo för tävling för nu är grundvaccineringen klar :D

Har inte mätte henne på ett tag men hon har växt :eek: Snart 5 månader skulle gissa på 135+ cm

Hästarna går på lösdrift, verkar funka bra, jag ger dom kraftfoder 1 ggn/dag och lägger ut lite hö. Det är ingen strykande åtgång på höet direkt då det ff finns massa gräs.

Han är inte färgbestämd än, men han ser ut att vara silversvart :) Dock en väldigt ljus sådan..

Han är otroligt härlig, och väldigt liten, just nu är han 68 cm hög (vårt minsta fullvuxna sto är dock 72 cm, 4 år gammal). Det är roliga hästar som är som stora hästar i beteendet - fast små :)

Ja jag har inte ens börjat med Eskil än! Ska göra det i dagarna så han har fått sin första spruta innan det är dags att avvänjas o åka till lösdrift.

Ja himla tur för mig att det är så fint väder. Alla mina hästar går ute fortfarande, givetvis fri tillgång på foder o vatten men ändå skönt att inte någon måste mocka o släppa ut åt mig.

Oj! Här börjar vi ge första när de är 5 mån. Krävs ju 3 sprutor innan grunden är klar. Hur har du hunnit med det?

Jätte fin tjej.Men vilken snygg kille du har.Vilken trav.
Jag som blev så glad över att min lilla skrutt travade flera meter i dag i stället för att rusa i full galopp. Blir lite sotis på era finingar..

Film.. http://www.youtube.com/watch?v=_DcltAewtxw

Ni har alla såå fina föl och lyckas få så soliga och fina bilder på dom.

Jag är så kär i mina föl. Fattar inte att man kan vara så "tramsig"

Vad tror ni om att visa på rådgivande om ett år?

Vad fin din är :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2