Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Men är det inte den som gör ID-kollen som bör vara skicklig på att avgöra vilken färg hästen kommer ha? Men jag förstår att det är svårt att avgöra färgen, mitt föl har haft fölpäls med färg som en hyena! :o Dock ser man tydligt att han kommer bli vit, så det är ju inte så kinkigt att få tecknen helt rätt. :)

På tal om svårnavigerat på ASVH:s sida, det var ingen barnlek att anmäla till fölvisning heller, herregud!! :nailbiting:

Jag håller med om att det är alldeles för tidigt att göra signalementsbeskrivning. Mitt stos alla fyra föl har ändrat tecken efter att beskrivningen är inskickad. Dessutom har en del tagits bort.
Min treåring har en tydlig bukfläck som togs bort i beskrivningen, däremot är de stickelhår hon hade då med. De syns knappt idag.
Min tvååring hade en bukfläck som står med i passet men den syns knappt idag. Däremot är hon fortfarande tydligt stickelhårig men det togs bort i beskrivningen.

Det står ju tydligt när man får passen att de skickar ut dem innan DNA-analysen är gjord pga EU-krav. Så det är helt enkelt för att de ska hinna tillverka alla pass i tid som datumen finns.

Så var det inte förut, detta är nytt sedan några år tillbaka. Då skulle ansökan vara inne senast 31 december det år fölet var fött.

För min sjuåring som var första årgången som behövde dna-testas tog det mer än sex månader från att jag skickade in passansökan tills jag fick passet.
För min femåring tog det fyra månader.

Ja, det stämmer att det är nytt. Men det är EUs skärpta krav som säger att alla hästar ska ha hästpass det året de är födda som gör att en större förening som ASVH behöver sätta sånna bestämmelser för att hinna med alla pass innan årskiftet.

*kl*

Lite bilder från idag ;) Var trötta bebisar idag när vi var där och lassade in hö. Så himla söta, kompisens föl gosade verkligen ner hela huvudet i höet, syns inte så bra pga min kassa mobilkamera :p
Lyckan idag var när mitt sto åt upp hela hinken med kraft, kunde t o m ge henne mer kraft idag :D Imorrn kommer veterinären och kikar tänderna också, hoppas det vill vända snart och hon blrjar öka i vikt.

IMAG0351.jpg

IMAG0354.jpg

Donnie
IMAG0363.jpg

IMAG0353.jpg

IMAG0358.jpg

Kompisens föl
IMAG0364.jpg

Haha, underbart!!! Men fölet har ju en poäng, hö är gott. Hade jag fått ett lass med lakrits har jag också begravt mig i det :d

Strålande väder i Östergötland idag, så.... Jag RED på min älskade A på första gången på 6 månader! Vet inte vem som var gladast, hon eller jag :D Det är som att komma hem när jag sitter på henne, efter 8 år så har vi varit med om en hel del :) Att rida med ena foten i otros bekom henne inte iaf :p den som var djupt missnöjd var herr H... Han tyckte det var en läskig, äcklig tiger på mammas rygg! Aaaaaah!

Nu är jag självklart partisk, men jag tycker han är så ball. Som en gubbe i fölförpackning. Han är enormt självständig och social, att flocken försvinner är ok - höhäcken finns ju där ;) Stallägaren berättade att han slog i stolp, och på andra sidan staketet stod H och höll sällskap. De andra hästarna syntes inte av :D

0ca517b3269a708b90bc414b1140377f_zpsf2670583.jpg

Frans kompisar har börjat vaccineras så nu är de lite snoriga.
Pigg Frans dock så jag ör inte orolig.

Nytagna bilder på Frans från idag. Nu är han riktigt rund :)
555460_10151689881756631_368148101_n.jpg

1231607_10151689884246631_1963704226_n.jpg

Hömys i denna flocken också :)

935967_10151689879266631_1442898952_n.jpg

Jag har med suttit lite på min gamla tant :D Har haft henne i 9 :o år så vi känner varandra rätt bra också :p Det är verkligen som du säger, att sitta upp är som att komma hem! Känner mig helt trygg på henne även om hon är rätt skarp häst som kan sprätta en del. Dock funka det inte så bra att rida i hagen för fölet blev så jäkla surt och bet mig i benen men rida på ridbanan går alldeles utmärkt!!

Fina Frans :) Roligt med bilder!

kl
Har inte några jättenya bilder på Dorri - tyvärr missade jag en bra chans till roliga bilder när min 07:a kom hem från utbildare efter två månader. Dorri och 07:an är "bästisar" och Dorri var helt överlycklig att lekkompisen kommit hem så det sprangs och bockades en hel del :D

07:an fick nåt tilt i skallen när Dorri föddes och trodde att det var hennes föl så jag fick skicka bort henne ett tag. 07:an är ff lite inne på att fölet nog är hennes för hon lockar på Dorri och försöker mata henne med hö - hon tar en tuss i munnen och räcker den till fölet...:banghead:

Ponte: Han ser verkligen rundare ut nu, jättefin! :D

Mina har fått nya "kompisar" också, alltid ska det då vara någon som är sur och tvär. :meh: Den unga valacken är jättesnäll och ser ut att gärna vilja umgås med våra, men det gamla stoet är en sur dam, vaktar honom som en hök och sparkar åt våra. Lyckades tränga in dem i vindskyddet och sparka Iska, som tur var var det en hemskt dålig träff och ingen hård spark, så hon gjorde henne inte illa. Men tills de kommer bättre överens säras de på nätterna av en tråd och vindskyddet stängs av på dagarna så ingen blir inträngd.

Men båda de andra rids så förhoppningsvis blir det bättre när de var för sig får vara ensamma med mina 2. Min mammahäst är för snäll med andra hästar, hon vaktar Iska men tar henne bara och går därifrån när Lady tjurar, så något bråk blir det aldrig.

Jag behöver ju hästar som Iska känner inför avvänjningen, så jag hoppas verkligen det ska fungera. :nailbiting:

Dorri är verkligen glad att hennes extramamma Beckahästen är hemma :p Äntligen någon att busa och leka med!!!

Idag var det väldigt busigt och när jag bar ut hö i hagen så fick föl in en träff på min vänsterhand :meh: gjorde dock inte så värst ont men jag blev ändå förbannad :rage: Jäkla sprätthökar till hästar att fara runt!!

Hur blev det med färgbestämning på din "palomino"? Mitt hingstföl börjar bli väldigt lik henne i färgen... Var helt gulvit vid födseln men mörknar jättemycket nu. Kallar honom för en omvänd skimmel typ:p

kl

Florence har också fått en "vuxenkompis" nu! Storebror lyfte av grinden och gick själv in till Florence och mamma... :cautious: Men, det funkar bra! Vi hade ju tänkt släppa ihop dem nu när brorsans kompis åkt iväg till fodervärd, men planen var väl egentligen att vi skulle vara med vid ihopsläppet :p

Fick henne chippad och ID-kollad förra veckan alltså, tog med kameran ut sedan och tänkte ta lite bilder på alla hästarna ihop när lillan var borstad och ren, men de var inte på fotohumör direkt, det här var det bästa som blev :angel:

*hugger egen knapp*

Idag var veterinären och kollade Beckas tänder, ordentliga hakar på första kindtänderna i överkäken, så nu är de nerslipade en bit, men kommer behövas en eller två gånger till iaf.
Blev lite orolig efteråt, min häst tål mkt sederingsmedel, har alltid gjort och fick idag sedering fem ggr för att vara lugn, men gör bebisen i magen det? :crazy: Idag fick hon Domosedan 5 ggr och det står såhär i fass; Användning rekommenderas inte under dräktighetens sista trimester, och en liten dos plegicil som det står såhär om: Studier av effekten av PLEGICIL VET. under dräktighet och laktation saknas.
Acepromazin passerar över till foster och mjölk. Behandling av dräktiga och lakterande djur bör undvikas och endast ske i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning.
Har inte pappret framför mig för att se hur mkt hon fick av varje. Domosedan har hon redan fått en gång under dräktigheten när hon hade hovbölden och efter det var ju fostret kvar, men nu är det orolig matte som helst skulle vilja åka och göra UL nu också :angel:
Sen vill de ju slipa lite till på hakarna, ska jag göra det, eller inte? Känns dumt att sedera om det är en risk, om nu bebben är kvar därinne efter idag.. Så himla jobbigt det är att ha häst.. :p
Donnie stod med ganska tålmodigt hela tiden, och sen var det hans tur att träffa veterinären. Idag blev han chippad och fick signalementsbeskrivningen ifylld, skötte sig som en stjärna såklart. Hundra ggr lugnare än mor sin, vet inte vad som har flugit i henne sen vi flyttade hit, väldigt bestämd åsikt om att det inte är roligt att va inomhus.. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka