Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Snygg kille!

För mig är det ju första fölet jag har nu och jag måste bara säga att jisses, vad jag älskar mina hästar! :love:
Efter att ha jobbat med hästar i fyra år och sista året alltid tagit sin egna häst i sista hand är det så skönt nu att bara bry sig om sina egna, har t o m börjat sakna att umgås med hästar hela dagen som jag var så trött på i våras. Det och lilleman har verkligen gjort att jag har börjat älska hästar igen. Och tycker om mitt sto ännu mer nu när hon fått bebis och visat hur duktig mamma hon är, och känns ju som vi gått igenom det här tillsammans om ni förstår hur jag menar, haha :p
Kan sitta i hagen i timmar och bara titta på dom, och det gör ont i hjärtat när jag tänker på hur mkt jag tycker om dom. Man blev visst blödig av att få föl :angel:

Blödig av föl? Snarare förstörd, vaknar upp helt utom mig mitt i natten med tårarna sprutandes för att jag drömt att det hänt något med Iska så att hon inte finns mer. :cautious: :arghh: :yuck:

Spenderat lite kvalitetstid med henne idag, vi låg och vilade i vindskyddet tillsammans, och hon är så mjuk, och så mysig, och så lugn och trygg och vacker och fin. :love:
Hon har fått en boll också idag! Den var HEMSKT intressant och cool, en liten stund, tills hon insåg att den inte tänkte rulla runt av sig själv. :D

Har upptäckt en liten svullnad på henne dock, som jag inte riktigt kan placera. Den sitter på buken, bara någon cm framför spenarna, mjuk och oöm. Någon som har någon idé? Fettknöl? O_o Något navelbråckaktigt? Kan väl ändå inte ha något med mammarie att göra när hon är så ung? O_o

Din är väl kallblodsblandning eller minns jag fel ? I så fall ger det ju inte mkt att jämföra honom med halvblodsfölen för kallblod växer ju mkt långsammare.
Alla mina hlb fölisar har legat mellan 130-135 vid 2,5 mån men nu är samtliga av dem långbenta samt sådana som har växt sig stora tidigt och den tillväxttakten har ju inte ett kallblod.

Det är både kall och varmblod i fölet. Förstår att det inte går att jämföra helt med halvblodsföl, men ändå intressant att veta ungefär hur de ligger i storlek. :)

Kl
Min hingst växer så det knakar:) Nu är han nästan precis 2 månader och drygt 125 cm fram, lite lägre bak.
Han reser sig själv nu och betar och äter havre, men hö är fortfarande favoritfodret :)
Han är en riktig liten busig en, iallafall om man hukar sig i närheten. Då kommer han i full galopp och ska bitas men nu har vi börjat putta bort huvudet när han gör så och han förstår nog att man inte ska göra så för han har redan blivit lite "snällare" ;)

Kan inte visa bilder på honom eftersom mitt internet på datorn inte fungerar och jag är inte riktigt säker på hur man lägger upp bilder via telefonen :o

kl

Fina allas föl är! Så STORA allas blivit! Så himla kul att det gått bra för allihopa och att vi inte råkat ut för allt för stora olyckor allihopa :)
Har inte hunnit hänga med i någon diskussion alls här, jobbar ihjäl mig känns det som.

Mina kom äntligen hem till lösdriften i fredags, SKÖNT att ha dem "hemma". Lillfisen är bautastor, ser ut som en 80-tals rockare.

Funderar kring chippning och avritning och sådär, var ringer man? Vad kostar det? Tänkte få henne vaccinerad typ nästa vecka, så att hon kan få samma vacc-datum som hennes morsa. Blir lite billigare i utkörningskostnad då.

w8s5ep.jpg

20116d2.jpg

Ekorr-svans :S

Mina var 120, 121 och 122 cm som exakt 2 månader. Dom som nu är 4 månader är 131 cm resp 134 cm. Halvblod.

*KL*

Fick några bilder på mina härromdagen, de växer som ogräs även de.

DSC_0044crop.jpg

DSC_0086.jpg

Samma ras, men den mörkaste är 2,5 månader äldre. Inte lätt att se, de verkar just nu ungefär lika stora...

DSC_0034.jpg

Ni som hållit på med avel i många år och har stor kunskap, tycker ni att ASVH:s avgifter är ok? Jag menar, är det inte otroligt korkat att ha avgifterna baserade på ett datum? Får man ett föl i juli så vill i allafall inte min veterinär chippa ett två månader gammalt föl! Hon rekommenderar att inte chippa förrän man kan stelkrampsvaccinera, och tetanusvaccination vill hon inte ge förrän fölet är 5 månader. Och då straffas man ju som uppfödare om man råkat få ett föl sent på sommaren i stället för på våren!

Borde det inte vara smartare av ASVH att basera avgiften på fölets ålder? "Föl registrerade i 5:e levnadsmånaden XX kr", "Föl registrerade i 6:e levnadsmånaden XX kr" osv.

Jag klarade visst mig på den billiga avgiften, men det var ju ren tur för mig att mitt sto tog sig på första seminationen i fjol, nästa år blir det dyrare...

Nu kanske jag framstår som puckad, men min är ju en Welsh Cob? Jag får ju mitt (fula) pass av SwF.

Jag tänkte att eftersom KickiH länkade till ASVH åt dig så visste hon att det var en SWB du hade.

Fast det finns andra regler för föl födda efter 30 juni. Leta på ASVHs hemsida så hittar du dem.

Hittade inte det någonstans. Ingen lättmanövrerad sida för någon som inte är så där jätteduktig på att leta på internet! :crazy:

Dock hittade jag "brevlådan" och kunde se att ASVH i allafall fått in mina papper och att fölis namn var med.

Den sidan är som gjord för att inte hitta det man ska. Sjuttio klick senare råkar man eventuellt hitta det man sökt, typ på ren tur. :meh: Tycker det är galet ändå att man ska behöva lämna in ett visst datum, min fux född 5 maj 2010 var så ljus på benen att man inte såg tecknen ordentligt, så på hans pass blev inte bentecknen som de skulle. Och när jag skrev till dem och frågade ang registrerad färg på min 2011 (född 23 juni) fick jag till svar att färgen ändrades ju så mycket på de små så skulle det bli nån ändring i passet skulle vi avvakta och se tills sommaren som ettåring. Alltså tycker ju även dem att färgen kan vara svårbestämbar på ett så litet föl, ändå är båda de fölen chippade och ritade så sent som möjligt för att ändå hinna skicka innan det dyrare datumet...

Ja, jag hör ju inte hemma här i tråden men läser om era fina fölisar varje dag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter