Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Vad FIN han är ponte!!! Ser ut som en jättefin blivande ridhäst, har fått det som är bra från fullblod, dvs ädel, vacker, men inte tråkig hals o häng i knän som jag kan se!:)

Min lille buse går ute fortfarande, han är ju Nordsvensk i själ o hjärta o vädret är fantastiskt här! Sen bidrar det hela till att jag fått benet avsparkat så han får stanna på betet ända tills han ska åka till lösdriften i december. Givetvis ska han stallas in snart men än så länge får de fri tillgång på hö i jättestor gräshage och "mamma" får havre o mineraler. Han är jättefin så det verkar ju vara ett bra koncept så här långt.

Busig är han förstås...mammas havrehink måste ju kastas runt lite...

526943_10151983594348313_2018720497_n.jpg

KL

Här står vi och stampar:( Avslutad penecellin kur men inget större resultat. Nu är klinikbesök bokat och som tur är har Slöinge slagits ihop med min lokala veterinär. Vilket medför att jag slipper åka 1½ timmes resa med honom! Utan kan åka till hemma mottagningen, men de skickar ut veterinär till mig:) Kanon lösning då han är utsatt nu när han inte kunnat vaccinerats. Så nu håller vi tummarna för att lillskiten ska bli frisk och INTE har kronisk bronkit eller nått annat! Pigg och glad annars och ingen feber.

Attans att din stackare inte blivit frisk ännu :(

Mätte mitt "lilla" hjärta för ca 1 vecka sedan (Då 5 månader gammal ungefär) Hon var 145 cm fram och ca 148 cm bak....

Så vi hoppas på att hon blir liite större än dessa 163 cm som jag först befarade...

Senast ändrad:

Attans att din stackare inte blivit frisk ännu :(

Mätte mitt "lilla" hjärta för ca 1 vecka sedan (Då 5 månader gammal ungefär) Hon var 145 cm fram och ca 148 cm bak....

Så vi hoppas på att hon blir liite större än dessa 163 cm som jag först befarade...

Men hon är ju STOR min är 10 cm mindre och lika gammal , Mamma Mu är 163 cm ,så du lär väll inte behöva oroa dig om fölis är 145 cm ;)

Är det någon av Ampere ungarna ?

Men hon är ju STOR min är 10 cm mindre och lika gammal , Mamma Mu är 163 cm ,så du lär väll inte behöva oroa dig om fölis är 145 cm ;)

Är det någon av Ampere ungarna ?

Ja det är Ampère- Topaasch avkomman som är i den storleken...

Vår Ampère - don Schufro var som 3,5 månaders 140 cm fram...

Det är mest Dea jag varit lite orolig för eftersom hon är mammans första föl och det har sagts till mig att första avkomman blir liten... o Ampère lämnar ju inga jättar
Så eftersom mamma inte var större än 164 på sitt 3 års så räknade jag inte med en loppa som skulle bli större än 160-165 cm...

Ja det är Ampère- Topaasch avkomman som är i den storleken...

Vår Ampère - don Schufro var som 3,5 månaders 140 cm fram...

Det är mest Dea jag varit lite orolig för eftersom hon är mammans första föl och det har sagts till mig att första avkomman blir liten... o Ampère lämnar ju inga jättar
Så eftersom mamma inte var större än 164 på sitt 3 års så räknade jag inte med en loppa som skulle bli större än 160-165 cm...

Hmmm då är min pygme ;)

Min lille buse går ute fortfarande, han är ju Nordsvensk i själ o hjärta o vädret är fantastiskt här! Sen bidrar det hela till att jag fått benet avsparkat så han får stanna på betet ända tills han ska åka till lösdriften i december.

?? Men vad har du hittat på med? Låter ytterst plågsamt:(.

Vad har dom för plan ?
Himla tråkigt för dig/er .

Planen är i första läget att gå ner och kolla på luftvägarna/lungor. Ta prover och sen får vi se! I bästa fall är han frisk, men extremt känslig för damm( vilket de kan vara ett bra tag efter). I värsta fall kronisk bronkit och då får han somna in om han inte kommer bli bättre. Har redan förlorat 2 hästar i år så nu hoppas jag på att han går få frisk!

Planen är i första läget att gå ner och kolla på luftvägarna/lungor. Ta prover och sen får vi se! I bästa fall är han frisk, men extremt känslig för damm( vilket de kan vara ett bra tag efter). I värsta fall kronisk bronkit och då får han somna in om han inte kommer bli bättre. Har redan förlorat 2 hästar i år så nu hoppas jag på att han går få frisk!

Det kan ju vara så att han inte tömmer slemkopparna ?? ordentligt och att man lokalbehandlar när ni gör endoskopin och slemlösande på det .

Det gjorde man för ett par år sedan på vår fölis och det blev bra .

Har han överhuvudtaget fått något slemlösande till hjälp så han får upp skiten ?

Håller tummarna för dig .

jag håller helt med Mia och som jag sa tidigare till dig. slemlösande har gjort susen när vi har snoriga ungisar. Mycket mer effektivt än pencillin.

Festina, din Ampere- DS alltså :d Jag älskar stammen och jesus vilka fina ungar den kombon lämnar.

Tack! mamma är ett relativt snyggt fullblod, helt korrekt i benen så att han skulle bli snygg trodde jag men valde Floricello för bättre front.
Det verkar ha hjälpt lite även om Frans inte kommer få nån större mekanik i knäna vad jag kan se. Han är mer mjuk och flytande i gången. Men kanske bra för matte som inte kan sitta i trav :D

krya på ditt ben!

Inte så plågsamt som det är irriterande att vara helt beroende o handikappad. Hoppade terräng förstås, vi var inte överens i landningen och det slutade med avsittning, fastnade 1 sek i vänster stigbygel o hon blev rädd o sparkade mig på benet.

Här är vår lilla pojke, en amerikansk miniatyrhingst, som föddes 5 veckor för tidigt i världens oväder. Därför kallas han nu för Blixten. Han har kämpat på, och fastän alla veterinärer mm sa att han nog inte skulle klara sig, så lever han loppan ändå. Han gör som han själv vill :)
1 dygn
Det_kom_onskemal_om_att_vi_skulle_fotografera_oss_bredvid_lillkillen_sa_att_man_kan_se_hur_stor.jpg

3 dygn (51 cm hög)
En_funderare.jpg

Sotaste_folet_som_finns_tycker_vi.jpg

Snart 4 månader (68 cm hög)
_Blixten_2013_10_03.jpg

1265180_10152652431000942_607405624_o.jpg

Inte så plågsamt?? Jisses, så hård är inte jag:D. Hoppas det läker fort iaf:).

Devinshead: OMG:love:!! Troligen det allra allra gulligaste jag någonsen sett!

Men jösses!!! Enormt söt! Du sitter ju på huk och visar!! Alltid när mina hästar är olydiga så hotar jag med att sälja dem och köpa minihästar. Tänk att få vara gulliver men i en hästhage :love:

Jag är inte veterinär men är ni säkra att det är rätt antibiotika för honom?
Har han feber? Vilken färg har snoret? Har han onormala lungljud? Kanske en ovanligt envis viros sedan superinfektion med en bakterie. Jag skulle slagit brett på nått så ungt, typ hippotrim :D gör man lungröntgen på häst? Ett baktprov behöver man inte gå ner i lungan för... Räcker med det han hostar upp!

Men jag är som sagt läkare, i min vardag så har jag inga begränsningar för behandling. Som tur är har jag en vettig veterinär som vill vänta och se vart det tar vägen :o Jag tycker det låter drastiskt att fundera på avlivning MEN jag har ju inte sett ditt fina föl (bara på bild). Förstår att det är jobbigt för dig :( hoppas du inte tycker att jag lägger mig i, var i samma sits som dig för nån månad sedan. H hostade och hostade, fick genomskinligt snor som blev vitt sedan gult. Vi väntade ut det och lät hans eget immunförsvar ta han om det (han åt och lekte som vanligt). Alltså ingen antibiotika bara acetycystein. Idag år det nån enstaka hostning kvar men det tar minst 6v innan lungorna har repat sig efter en infektion!

Fan, nu blir jag sen till jobbet :p ni får inte lägga upp så gulliga fölbilder!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka