Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Problemet med rådgivande ör att det verkar ge så lite, är så väldigt många som får rekommendationen att sparas. Vilket bara ger ägarna ångest när gullungen blir en slyngel :)

För min del är det inte några problem. Kan han inte uppföra sig så åker kulorna oavsett hur fin han än är... En hingst måste ju ha ett bra temperament också.

Sen visst en unghäst är ju en unghäst med allt vad det innebär...

Rådgivande var för att se om han ev hade kvalitéerna att bli godkänd. Inte säkert att man hade gått vidare. Men mest kul o veta ju (när det kommer till mina egna uppfödningar litar jag inte alls på mina ögon, för mig är de ju jätte fina och har absolut inga brister ;) :p )

kl.

Min lilla tuffs fyller 4 månader idag, mäter 131 cm fram, kanske kan hoppas på en lagom stor häst ändå, och inte 170+? :p

1_zps18f51678.jpg

2_zps41268e20.jpg

3_zps97346e1b.jpg

Tog ut mammahäst för att spola benen och undersöka om hon fått mugg igen, för en gångs skull hade vi Iska lös, och hon tog tillfälle i akt att inspektera våran bakgård:

4_zps2593d8b1.jpg

5_zps3783844a.jpg

Jag är väldigt kär i min fölunge också. :D

Oj! Här börjar vi ge första när de är 5 mån. Krävs ju 3 sprutor innan grunden är klar. Hur har du hunnit med det?

Vi menar nog olika "grunder då" jag syftade ju på tävling :p så ur TR

"För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170
Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad."

Mellan 3-6 månader är det dags att ge första enligt min fölbok så om du ger vid 5 månader så är det ju helt ok :)

Jag gav första vid 3,5 månad och sen 6 veckor senare vid 5 månader sen var "grunden" klar.

Oj vad fina dom är dina föl!

Tycker inte alls att du är "tramsig" som är kär i dem. Hur kan man låta bli att bli kär i dem tänker jag :D

kl
Min plutt (2 mån och nästan 1 vecka) har blivit riktigt stor nu och börjat gå med en annan häst också, nämligen stoets bästa vän som hela tiden gått i hagen bredvid och tittat så längtande efter honom:) Så nu är han ompysslad av två ston:D

Red mamman idag och Junis fick springa med en liten stund, sen stå stilla i grimma med medhjälpare. Han var inte alls så stökig utan stod ganska lugnt när jag red på stor volt runt honom.

Och stoet... Oj vad jag har saknat att rida henne, hon gick helt fantastiskt för att inte ha blivit riden på flera månader, helt underbar i galoppen :love::love:

(och om ni undrar; gramanen användes inte alls, hade den ifall hon skulle få för sig att slå med huvudet, men den hade inte behövts idag;))

Mätte honom idag och han är nu hela 128 cm fram och ungefär lika hög bak. Han har börjat få svarta fläckar lite överallt, speciellt där han rakades för sprutorna. Ska bli väldigt spännande att se vad det blir för färg på honom, vi har ju bara haft ett svart föl och ett antal bruna innan :)

Härligt att rida i det underbara höstvädret :)

Min föl har också en extramamma i min 07:a. Igårkväll när jag ut för att nattmata dem (de går på lösdrift) så var det kolmörkt men jag hade pannlampa så jag kunde se och hästarna låg i ligghallen. Först trodde jag det var fölet och mamman som låg tillsammans men det var 07:an och fölet som låg i en liten hög :p Mamman låg i andra änden av lösdriften :D

Oj vad fina dom är dina föl!

Tycker inte alls att du är "tramsig" som är kär i dem. Hur kan man låta bli att bli kär i dem tänker jag :D

Ha ha ha... Vad skönt det inte bara är jag som gillar dem...

En liten film på Dea och hennes mamma från igår.
Tindra QRE hade 889 på sin gång (3års)
Dea QRE hade 898 på sin gång, fast nu är hon ju så stel pga växtfas... :(

http://www.youtube.com/watch?v=wkMnS6laFms&feature=youtu.be

Senast ändrad:

Dina föl är underbara, tur (eller otur) för mig att jag inte riktigt kan köpa föl just nu :P (förstår om de inte är till salu men, du fattar)

CaisaL: Iska är så ljuvlig, har hon inte skimlat ngt alls än?

Nä, det är inget konstigt :) jag är precis lika kär i mina hästar <3

Idag fyller finaste Helix 5 månader!! Tycker han börjar se så vuxen ut!

Stallägaren såg frågande ut idag när jag ropade efter hästarna "kom hiiit bubblan och moppe!!!" Mina smeknamn på djuren är många och konstiga :P

AACDFD47-277E-4180-9669-F5BA0D1E8261-989-0000009D33D7726E_zps444f45e6.jpg

Din taktar in bra med min höjdmässigt och jag räknar ju med att min ska blir ca 170 :p

Söt som socker är hon Iska :d

Äsch, jag som tyckte att hon växt så långsamt på sistone, så tyckte hon kunde stanna på runt 165 istället. :p Hon breddar sig just nu istället, har fått spänna ut grimman till sista hålen på alla led. Måste skaffa en ny snart. :o

ponniplutt: Tack! Jag tycker våra ungar är ganska lika varandra. :D

supercassie: Nope, inga skimmelstrån än. Håller tummarna för att hon får behålla sin färg! ;)

Iska och Spöket har också fått en "flock", ett äldre fuxsto som de hoppades på skulle vara dräktig, hon är dock inte ul:ad och har precis börjat brunsta, men tydligen har hon megabrunster normalt sett så allt hopp är inte ute. Sen en ung vallack som mammahäst är väldigt skeptisk till, men det sura fuxstoet gillar hon... Kanske för att efter 5 dagar följer stoet min mammahäst som en skugga.
Bara alla håller sig på "rätt" sida är Spöket lugn, dvs Iska på andra sidan om Spöket, fuxstoet närmast på andra sidan och vallacken på andra sidan om fuxstoet. (Det är väldigt viktigt att det är i den exakta ordningen)

Vallacken är ändå den snälla av dem, så mjäkig och försiktig, fuxstoet är en riktig skrikhals. :meh:

Bävar redan inför avvänjningen. :nailbiting:

Opra: Vad kul att det går framåt och att han verkar vara pigg och glad nu! :D

Vad underbart det ser ut att få rida. jag har inte ridit mitt sto sedan mitten av mars. Jag håller på att dö av längtan. Men snart ska jag ta en liten sväng. :)

mitten av mars? jag har inte ridit min sen oktober förra året.
Men 1 december kommer hon hem!! Om jag hittar en lämplig stallplats vill säga :)

Jag har ridit min lite i hagen, hon är verkligen helt underbar att sitta på igen, så lugn och mjuk. :love:
Har funderat på om det går att ta fölungen som handhäst och skritta ut en sväng, en del av skrittrundan är lite trafikerad, så jag vågar inte rida ut med Iska lös. Men vettetusan om det går att ha henne på lina heller. :cautious:
Ska väl börja testa lämna ungen i stallet, börja med att bara ha henne i boxen och borsta på mammahäst i gången som är precis utanför stalldörren, då kan hon se henne men inte nå henne.
Sen leda ut henne ett varv runt gården osv, så Iska lär sig att det inte är katastrof om mamma inte syns. Och mamma inser att ungen är kvar när hon kommer tillbaka... då kanske jag kan rida någon annanstans än i hagen. :p

Kanske är bättre än att ta henne med?

*Knapplån*

Så fina alla fölen är! Jag har följt tråden (både denna & den förra) i smyg sedan i våras & undrar om man vågar ge sig in här om man inte är uppfödare själv utan har köpt/tingat ett föl?

Jag ska hämta hem en liten ponnyplutt i december; Micks Matteo heter han, Welsh sektion A född i slutet av maj, mörk fux med bläs & fyra strumpor. Moderlivsimport från UK, e: Forlan Mastermind u: Forlan Maggie Mae ue: Eppynt Superstar. Teo ska bli körponny när han blir stor är tanken. :)

Bilder från när jag var på stuteri Micks & hälsade på i augusti:
1002365_10200825436215505_372799487_n.jpg

1098428_10200825454495962_258977008_n.jpg

Nytagen bild:
1375200_10201215878656322_1176239883_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2