Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag som ligger lite efter i tiden iom.att jag inte har uppdaterat så ofta men, om jag läste rätt så blev han väl uttagen till det tyska Bundeschampionatet? . Rätta om jag har fel ;)

Får man hoppa in här fast man inte fött upp fölet själv?
Var medlem här på forumet för några år sedan, men har glömt bort användarnamn och lösenord (inte så aktiv), så nu startar jag ett nytt.

Har precis lagt handpenning på (enligt mig då) en jättefin fölunge. Har kikat lite smått på föl senaste månaderna, mest på skoj (har precis gjort hela resan, min nuvarande 6-åring var jag med från scratch på, bestämde hingst och stod i samma stall som sto och uppfödare).
Men den här annonsen ropade på mig. Så en dryg månad efter att jag sett annonsen, ett antal mejl och telefonsamtal, samt en lång resa för ett besökt av fölungen, sitter jag nu äntligen med ett kontrakt på honom. Nu följer bara en lååång väntan till februari då jag får hem honom:)

Ett hingstföl e: Ravell-Briar-Cortez. Har stora planer för denna lilla grabb såklart;)

Bildbomb - jag vet, men vist är han söt:D

Supersöt och fin kille! Häftig färg han har nu :) blir ha skimmel?

Här kommer en liten bildbomb på min:
pict9802_5241fce8ddf2b31015b159be.jpg

pict9810_5241fda0e087c37a2c227621.jpg

pict9859_5241fed2ddf2b35a030e5ea6.jpg

pict9685_5241fbfb9606ee3d8ceb2393.jpg

pict9846_5241fe839606ee4caeda9bdd.jpg

pict9874_5241fefd9606ee4caeda9be4.jpg

KL

Här har Avatar blivit dålig igen. Så denna gången kör jag penicillin i spruta i 6 dagar. Yeha! Not :/ Så vila, vila och åter vila för hans del.

Åh, vilken snygging! :d

Peplis: Fina bilder! :D

MaRomer: Men neej, inte igen! Är han frusen av sig eller blir han aldrig riktigt frisk? :/

Jag har lite dåligt samvete för att mina går ute, speciellt nu när det var frost på marken när jag vaknade. Men det är ju löjligt, jag vet. Iska har TJOCK päls, och har aldrig sen hon föddes verkat frusen på något sätt. Mammahästen är lite frusen när det är blött och blåser men henne täckar jag vid sånna tillfällen. (till Iskas förskräckelse, "vad GÖR du med mamma?!")
Måste påminna mig om att de inte dör av ett par minusgrader. :cautious:
De stod så lugnt och nöjt ute i hagen.

Inte ska du ha dåligt samvete! Våra årsföl har gått ute på bete sedan i slutet på april och går fortfarande ute och kommer att stanna ute hela vinter!
Med tillgång till lösdrift nu på vintern dock! Det mår dom gott av. :)

Vilket fantastiskt fint föl! Jag gillade verkligen typen, och så är det jättekul med en Ravellunge, en hingst jag verkligen gillar.:)

Han var bra i ungefär en vecka. Sen kom snoret och hostan igen. Han har en virusinfektion kombinerat med bakteriell som är seeeeeeg! Han har ju varit frusen sen dag ett och detta är från början en vanlig förkylning som alla föl får. Många ägare märker det inte ens. Med avatar fixar det inte riktigt själv så han får hjälp på traven. Har varit dålig sedan i början på augusti. Varit bra en vecka och sen blivit dålig igen. Så nu kör vi med penicillin i spruta i 6 dar. Han är en frysas och har haft täcke vid regn och på nätterna senaste 1,5 månaden. Och även tidigare i somras.

Våra gå fortfarande ute på veterinärens inrådan. Han blir nämligen överkänslig mot damm då luftvägarna är irriterade. Men vi stallar in om ca 1 vecka pga kylan. -3,5 grader i natt:/

Men de har en ligghall?

Ett täcke skyddar inte om de måste lägga sig på den kalla marken.
det är de alldeles för små för att klara av.

Peplis, vilka fina bilder! Det ser alltid så mysigt ut där de bor :)

Bebop, fin kille! synd att han skimlar bort den fina teckningen bara :)

Haha, jag vet! Och de har vindskydd, eller ja, regnskydd som till helgen blir ett riktigt vindskydd när vi slår upp sista väggen, som är spånat och halmat. Men de här nätterna när det är sånt oväder att jag vaknar av det gör det ändå ont i blödiga mattehjärtat. :o

De får också sällskap av andra hästar i helgen, inget föl tyvärr, men tycker det är bra om Iska lär sig umgås med andra än bara mamma, och unghästen gillar att busa lite, men de är ändå snälla båda 2. Hoppas det funkar bättre än surstona som var här tidigare i sommras. :cautious: Hoppas även kunna ha henne med dem när hon ska avvänjas, så det är någon hon känner iaf...

MaRomer: Men usch vad tråkigt. Hoppas han läker ut ordentligt den här gången då! Tog han täcket bra från början? Tvivlar på att Iska kommer behöva täckas inom någon snar framtid, har inte ens ett täcke åt henne, hon är väldigt cool vad gäller det mesta, men mammas täcke är jätteläskigt! (Men spånbalar som hon aldrig sett i sitt liv som jag delar på och sen släpper ner en halv meter framför fötterna på henne blinkar hon knappt åt. "Är det ätbart?" :p )

Ja, kallt blev det väldigt fort tycker jag!

Han var bra i ungefär en vecka. Sen kom snoret och hostan igen. Han har en virusinfektion kombinerat med bakteriell som är seeeeeeg! Han har ju varit frusen sen dag ett och detta är från början en vanlig förkylning som alla föl får. Många ägare märker det inte ens. Med avatar fixar det inte riktigt själv så han får hjälp på traven. Har varit dålig sedan i början på augusti. Varit bra en vecka och sen blivit dålig igen. Så nu kör vi med penicillin i spruta i 6 dar. Han är en frysas och har haft täcke vid regn och på nätterna senaste 1,5 månaden. Och även tidigare i somras.

Våra gå fortfarande ute på veterinärens inrådan. Han blir nämligen överkänslig mot damm då luftvägarna är irriterade. Men vi stallar in om ca 1 vecka pga kylan. -3,5 grader i natt:/

När man anmäler till fölvisning så ska inte hästen visat symptom på sjukdom 3 veckor innan eller minns jag fel att du åkte och fölvisade din fölunge ?

Dessutom låta en fölunge gå ute vid -3,5 grad och få lägga sig ner i kalla gräset låter inte okey oavsett om han nu är överkänslig pga av hosta .

Mia

Senast ändrad:

När man anmäler till fölvisning så ska inte hästen visat symptom på sjukdom 3 veckor innan eller minns jag fel att du åkte och fölvisade din fölunge ?
Neh
Dessutom låta en fölunge gå ute vid -3,5 grad och få lägga sig ner i kalla gräset låter inte okey oavsett om han nu är överkänslig pga av hosta .

Mia

Han blev dålig i början på sep! Ser jag skrivit fel månad:/ fick behandling första gången ned start 8 september.
Han var inte dålig på visningen:. Och det kan flera här intyga! Tro mig att nån hade märkt det sså snorig och hostig han är. Det är inget mån Jan dölja precis. Jag har fått rekomendationer av två vet att hålla honom ute så mycket det går. Och visste faktiskt inte att det skulle bli så kallt! Han kommer stallas in i natt.

Senast ändrad:

Frans kommer inte ha täcke förräns han är 2-3 år om inget akut sker.
Frysa är inte farligt och för mig är det sjävklart att unghästen har vind -och regnskydd så att den kan välja att inte lägga sig ned på kall och blöt mark.
Har de skydd blir de inte särskilt förkylda om de inte fått nåt riktigt skit a al kvarka.

Om han har så tufft med slem hade jag gett slemlösande. Det ger ofta en snabbare effekt än pencillin och ger honom en chans att låta kroppen ta hand om skiten.

Min unge har täcke på ute och har sovit inne hela sommaren.
Om allt ser bra ut ska han få sova ute nästa vinter.
Men för mig så sover bebisar inne.Om man nu inte har en riktigt fin ligghall,vilket jag inte har..ännu.
Sen är ju detta föl lite speciellt.

Men ni har grymt fina föl alla hopa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka