Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Nej vad segt att bryta foten :(

Jag är fortfarande lite besviken över att vi missa Riksföl, utebliven fin rosett och plakett (alla som deltog fick detta) dessutom 800 spänn i anmälningsavgift som försvann...

Dorriscore_zps5398a74e.jpeg

Tror att föl kunnat göra lite bättre ifrån sig på Riksföl än vad hon gjorde på fölbedömningen då hon var lite stel och inte rörde sig riktigt så som hon brukar. Hade hoppats på lite bättre på trav- och galoppoängen :angel:

Äh hon vricka ju foten dan innan (förmodligen) hon var inte halt men jag trodde att vi minst skulle behöva amputera benet :meh: så jag åkte till klinik istället för Riksföl... Men föl är i alla fall röntgad ordentligt i ett ben nu - där fanns inte tillstymmelse till avvikelse :D (inte på ultraljud heller).

Man behövde avanmäla 3 dagar innan Riksföl för att få pengar tillbaka.
Segt att missa showen nu när jag var inställd på att åka :(

Men jag har beställt en ännu finare fölunge nästa år så får väl komma igen då :p

Aja, hon är väl fin din lilla räka? ;)

Jag var sugen på att lägga Diarado på min ena men det är nog bara att inse att jag inte kommer ha ekonomi till det :(

Så just nu står Quattro B högst på listan till det stoet istället ;)

Om jag blir svinrik nästa år så kan jag också tänka mig att använda Diarado. Fast det är inte så troligt. Så jag tänker avvakta och se nästa års Toulose unge om blir den fantastisk så kan jag tänka mig att göra en till (fast det hör ju inte hemma i denna tråd utan i hingstval 2014)

EXAKT det tänkte jag när jag lämnade in travraden idag! "Blir jag rik nu tar jag Diarado nästa säsong..." :D Tyvärr blev det inte så den här gången heller, men har några lördagar på oss innan det är dags. :sneaky:

kl.
Ojrå, kollade brevlådan, vi har också fått vårat flotta gröna pass! Så hon är ingen oäkting! :bump:
Inte för att någon tvivlar om de ser henne, på fölvisningen sa nån "Jag tänkte fråga vem din fölunge var efter, men det är den efter Balougraph va?" ;)

Min Loppan skrapade ihop 888778 =46 klass 1. Men jag lever på kommentaren från domare " en häst för de stora klasserna i framtiden"

Jag önskade att det var nån dramatisk hästolycka men nä, jag var ute och gick med kompisens hund. Vi kom fram till ett öppet fält som jag fick den briljanta idén att springa över :p två steg hann jag ta, sedan knak så var foten kaputt :banghead: jag är INTE fälttävlansämne! Mina kollegor på akuten skrattade gott när jag haltade in, de trodde också det var hästarnas verk!

Jag vill inte tänka på vad H kostade att ta fram, nästa år blir det ännu dyrare :o det ska tillverkas en 30års-present till mig. Det blir drömhingsten :nailbiting:

Kort videoklipp från hagen, såklart hann jag inte få med det roliga + så slutade de leka :rage:
http://i1276.photobucket.com/albums...38678A7-1658-0000013DD12D13AC_zps7245266e.mp4

Kl
Mina pluttar börjar bli stora nu.. Och längtar redan efter nästa års föl! Tyckte dock att Phaloma visade brunst häromdagen... Hoppas verkligen att det inte är så, men får väl se, snart dags för dräktighetskontroller igen...

Camaro- Lancet

Hip Hop- Phaeton X

Zuidenwind- Walt Disney

Senast ändrad:

Aja, hon är väl fin din lilla räka? ;)

Jag var sugen på att lägga Diarado på min ena men det är nog bara att inse att jag inte kommer ha ekonomi till det :(

Så just nu står Quattro B högst på listan till det stoet istället ;)

Ja visst är hon fin fölis och det säger ju de som ser henne också att hon är fin och det tyckte ju domaren på fölbeömningen också och det gavs nog inte ut glädjepoäng bara för att. Sen hoppas jag naturligtvis att en fölbedömning inte kommer att bli hennes främsta merit utan att hon kan visa framfötterna i sporten om några år.
Precis som Caisa skriver att det går att se på fölis vem som är pappa så har jag fått höra att Dorri är väldigt lik på sin pappa. Jag kan själv inte se mycket av mamman i henne men det kanske blir tydligare när hon blir äldre (som för mig själv, blir mer och mer lik min mamma för varje år :eek: var intet alls lik henne när jag var liten)

Jag har ju förhoppningsvis ett Diaradoföl till nästa år - men vågar inte ta ut något i förskott - det är så mycket som kan hända :nailbiting:

Ni som är sugna på Diarado ni ser inte Daquar som ett alternativ?

Fina dom är allihop :)

Phaloma är det hon som har Hip Hop-babyn (min favorit älskar uppsynen på henne) i år? Har du sålt någon än?

Mätte vår "lille" hingst idag... 3,5 månad... 140 cm fram...

Iallafall... Var o gjorde ultraljud på mammahäst idag... Dräktig
Allecto skötte sig UTMÄRKT och gick nästan direkt in i släpet ❤❤❤

Var några stycken som stod o spanade in honom när han spände upp sig vid urlastningen

Blizzard är nu 6 månader och han håller på att vänjas av... Går jätte bra och beräknas vara klar om 2 v ungefär.

Dea får gå med mamma ett tag till så får vi se hur o när vi vänjer av henne.

Hur länge brukar ni låta era ston gå med sina föl?

Jag försöker anpassa det individuellt så både sto och föl blir nöjda. 12an var 8 månader när han började vänjas av.

Kl

Märker att jag inte varit aktiv här inne på ett tag.
Så himla roligt att se alla bilder på era fina föl... Och stora har de blivit!

Min lilla är inte ens 7 veckor än och är runt 110 cm bak.
Hon börjar få humör mot mamma när kraftfodret kommer fram, men hon är fortfarande skeptisk kring hagkompisen som gått med dem i 3-4 veckor.

Hon har börjat tappa fölpälsen och nya färgen är mörk. Mörk kropp och man, svarta prickar lite här och var samt ljus svans.

Här kommer lite bilder från gårdagen.

galopps_523df43b9606ee3e4fdf6f6a.jpg

mina_fina_523df143e087c37b7d7c2ecd.jpg

rebelleansikte_523df072ddf2b3776cba99ba.jpg

Haha, vad landar han på? En lagom 185 cm? :D

Jag tog in mina hästar på gången, Iska skötte sig utmärkt, som om hon aldrig gjort annat än stå uppbunden på gången innan. Men hon tycker fortfarande jag är lite onödig som vill lyfta hovarna, hon är dock inte omöjlig, så det lossnar nog det med.
Mättes till 129 cm fram på jämt underlag. Skilde 2 cm alltså. :p 15 veckor gammal ungefär.

9_zps4dba8bee.jpg

f39cfb5d-9478-46a7-bafa-d8976cf773d4_zps8a7257f5.jpg

Hunter: Daquar tilltalar mig inte alls, men hittade en annan Diarado-son som jag verkligen gillade, ue. Cassini I vid namn Dinken. :yum:

Senast ändrad:

Ja det stämmer :) hon är förhoppningsvis fortfarande dräktig med canterbury. Camaron är såld, zuidenwinden har jag spekulanter på som jag hoppas köper henne. Har känt dom ett par år och dottern rider så fantastiskt fint... Vore lagom för henne att gå över till häst när denna är 3 :)

Gud förbjude att han blir så stor :(

Men han fick ju avdrag på typen för han var av mindre modell vid fölvisningen... (jo men tjena liksom)
Hur tänkte de där liksom? ;)

Men han är ju utan tvekan den största av våra avkommor...
Men han är snäll o mysig iallafall...
Så förutom storleken är han minsann perfekt i mina ögon... <3

Wow, jag som får kommentarer om att jag har ett bautaföl (han är 137, snart 5 månader)! Låååånga ben dock :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka