Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag såg Helix på fölvisningen, han var fölet innan mitt så jag såg knappt skillnad när jag kollade på bilderna. Här är två bilder på Helix (hoppas att det är okej att publicera ditt föl :p)

mg_9086_fotor_523b6574ddf2b36bd07a93ea.jpg

mg_9076_fotor_523b656f9606ee7bc81b8320.jpg

och här kom Chloetta in efter...

mg_9156_fotor_521a5e75e087c3131627b44e.jpg

mg_9163_fotor_521a5e959606ee73d2631499.jpg

Det gick bra, hon var duktig och uppförde sig utmärkt. Poängen var som den kan vara för föl när de växer, förargliga 44p. men det är ju inte därför man åker iväg. Inte jag i alla fall.
Jag är väldigt nöjd med att jag åkte iväg eftersom att domaren uppmärksammade mig på att hon var något tåtrång på höger bak, så nu har jag fått tag på en väldigt duktig hovslagare som ska komma efter fyra veckor igen. :)

Tiden går, jag är inne och tittar och tänker att jag lägger upp bilder sedan, men det händer ju inte :d Så här kommer många bilder för att ta ikapp lite :eek:

mg_9378_fotor_523365899606ee646367edcd.jpg

mg_9439_fotor_523367009606ee623f086e1b.jpg

mg_9440_fotor_52336597ddf2b31a4acc4c8a.jpg

mg_9482_fotor_523365a3ddf2b31c142121ca.jpg

Hon har kommit underfund med att den där blå bollen som legat en tid i hagen kan man leka med.

Är verkligen ledsen för din skull :(

Tur i oturen att du har en så fin avkomma efter henne, lycka till med henne i framtiden.

Livet är inte rättvist, så är det bara.

Mitt lilla stoföl var med på visningen på Troya för ett par veckor sedan. Det blev 46,5 poäng och domaren sa flera gånger att det var ett ungt föl. Hon var endast 6 veckor då. Jag är supernöjd :)
Hon har den lite udda kombinationen Cuper-Rotspon.
Hoppas att hon blir en fin dressyrhäst till mig :p

Tack så mycket är så fäst vid det lilla djuret (love).

Hon är verkligen genomsnäll, har inte ens försökt bita en enda gång. Nu är hon 3 månader och 127cm i mkh. Stoet betäcktes om med A-Dur igen, men släppte någon gång mellan 30 och 45 dygn. Tråkigt, det hade varit kul att se ett helsyskon.

Iska har ju också blivit en stor dam, hur hög är hon!

Kvasthulda: synd att jag missade din, väldigt trevlig typ. Hur gammal vid visningen? :)

Iska är också väldigt snäll, aldrig sparkat någon, hon hade en 3-dagarsperiod där hon var JÄTTEARG kring mammas krafftfoder, jag visade att det inte var ok, satte krafften så bara mamma nådde och Iska fattade ganska snabbt poängen och visade aldrig upp ett liknande beteende igen.
Däremot insåg jag att hon nu blivit så pass stor och kraftig att mina varningsklockor ringer när hon vänder baken mot en (hon gör det ju för att bli kliad, men ändå), innan har hon varit så liten att det liksom inte varit samma fara. :p

Vet hur det är att ha en växande unge på visningen, stel som aldrig förr, överbyggd och kort i sitt annars stora och vägvinnande steg. Men med tanke på att hon hade "stel för dagen" eller "oelastisk idag" som kritik på 4 punkter måste jag ju ändå vara nöjd med de 42 poäng hon fick. Hon rörde sig kanon på genrepet veckan innan dock. :meh:

Osäker på hur hög hon är, ska ta och mäta henne när de är inne någon dag, vilket de aldrig är, när jag mätte henne på ojämnt underlag för någon vecka sen fick jag henne till 127 också. :)

Synd att hon resorberade! Min ville inte ta sig alls i år. :mad:

Hunter: Äsch, en jäkla djungel egentligen, ta en homozygot skimmel till någon donna så får du din vita iaf. ;)

Kvasthulda: FIN! Verkligen. :)

Chloetta älskar att bli kliad, man behöver bara lägga handen på henne så växer tapirläppen! :D Men det är samma där, hon vänder rumpan och ställer sig som en kissande hund för att man ska komma åt ordentligt, men det är ju föl och jag har en enorm respekt för dem, så man blir lite kluven.

Det här med humör mot stoet, när inte mjölken släpps ner tillräckligt fort vänder hon och slår mot Chloé. Stackars mor....

På Chloetta stod det något omusklad på det mesta och hon har växt så mycket på höjden så muskelmassan kom nog inte med, nu en månad senare har hon kallat på sig. Vad fick Iska för poäng?

Jättetråkigt, tycker synd om ägaren till stoet om hon inte kan få ett föl från Chloé, men hon är ju "bara" 21 nästa år och väldigt fräsh så de skulle väl försöka nästa år igen.

Tråkigt med spöket, var det Canterbury?

Tack! Både Caisa och Verlin.
Jag är jätteglad över min " Connie".
Jag har henne inte hemma just nu för det gick inte att ordna men jag är trygg med det stället hon är på :)
På kortet är hon 5 månader och det blev ett hastbeslut att visa henne men hon skötte sig galant!

Jag förstår att du är nöjd. Min var ju inte ens hälften så gammal då när jag visade henne, hon är fortfarande en ankunge tussig och fläckig ;)

Iska älskar allt jag gör med henne för hon är så uttråkad annars, men klias i mankammen eller rumpan är det bästa! ;)

Haha, Iska blir lite upprörd när mammahäst inte står still när Iska vill dia, så nog har hon fått sig en känga eller två hon med. :D

Jo, detsamma gäller min, men hon hade inte "ngt omusklad" med i kritiken, tvärtom hade hon "musklat kors", men framdelen har varit lite efter men tycker den börjar runda på sig lite nu med. :)
Hon fick
7,5 på typ (hade hoppats på en 8a, kanske om hon inte varit överbyggd)
7 hhb, ingen överraskning där "ngt lågt ansatt hals, ngt brant bog, kort rygg, musklat kors"
7,5 på extremiteterna (glatt överraskad, hade "för dagen oelastiska kotor, benad för sin grovlek" som kritik)
7 på skritt "för dagen stel, ojämn bjudning, ganska vägvinnande"
6 på trav (det jag är mest besviken över då hon travar så mkt bättre hemma, men kunde inte alls visa det på visningen) "ganska taktmässig, kort, bristande elasticitet"
7 på galopp "energisk, ganska balanserad, för dagen något stel"

Såhär såg hon ut 2 veckor tidigare:
http://www.youtube.com/watch?v=2h9s6p3fHsA&feature=c4-overview&list=UUy5c9nlL2LDzLyRQqezK7UA
:cautious: ;)

Hur såg poängen ut på Chloetta?

Japp, gjorde ett försök med Canterbury, hade bara 2 brunster och det ville sig inte. Kommer försöka igen till våren, inte nödvändigtvis samma hingst, men han är med på listan. :)

Senast ändrad:

Chloettas omdöme lyder:

Typ: Feminin ädel normalstor, något omusklad 7.5

Huvud, hals, bål: Uttrycksfullt huvud, något kort och rak hals, ännu omusklad bog, något kort rygg, välformat kors 7

Extremiteter: Ännu tät och tåtrång höger bak 7.5

Skritt: Energisk, kunde vara rörligare 7

Trav: Energisk, taktmässig, kunde vara mer elastisk 7

Galopp: Energisk, snabb reaktionsförmåga 8

Jag är nöjd med min fölunge oavsett och vet liksom du att tiden inte var optimal ;)

Haha, vad lika poängmässigt (inte så lika kritikmässigt) men din fick till en bättre trav och galopp än min. :)
Jag är nöjd med min fölunge också, hon skötte sig hur bra som helst hela dagen, mindre nöjd med mammahäst. :meh:
Domaren sa tillochmed något i stil med "Fölungen kanske är lite spänd pga att mamma kör sin egen uppvisning och stollar omkring."... Nej, jag skämdes inte alls. :angel:
Men sånt är livet, visste att risken fanns för att hon skulle bli sån.

Kul ändå att ni kom iväg, synd på det där nedrans poänget från 1 klass, pappa sa tillochmed det på väg hem från visningen "Ja, hellre 42 än 44, det hade verkligen känts snopet att vara så nära..." :D

Ja, det är roligt att komma iväg, sen kan man ju se det som att deltagarrosetten är snyggare än klass 1! ;)

mg_9235_fotor_521a5f73ddf2b3539b4bab74.jpg

Igår kom förresten passet. Nu är det en "riktig häst"

wp_20130919_001_fotor_523b7a12ddf2b3054a0604ba.jpg

Ohh, nice! :D

ASVH gillade inte mammahästens pass, var som jag trodde att det inte alls räckte med det, trots att jag frågat vad jag skulle skicka in. "Kopia på passet" var svaret.
Tyckte det var lite konstigt eftersom mitt stos pass (och många andra jag sett) är slarvigt och saknar fullständig stam, men tänkte att de kanske har internet och själv möjligheten att kolla det som saknades eftersom mammas och pappas regnummer osv är med.
Så var inte fallet. Så får straffavgift på det, lyckades till slut efter att jag rotat igenom alla Spökets papper lyckats hitta den fullständiga stammen på ett papper som såg tillräckligt officiellt ut. (inplastat osv ;) )
Det dög tydligen för nu finns hela mammahästens stam på blup. Räknar med ytterligare en vecka innan Iskas pass kommer. :meh:

Har full förståelse för att de vill ha in den fullständiga stammen från början, men tycker de kan vara noggrannare med svaren när man FRÅGAR vad man ska skicka in så det inte uppstår missförstånd.
Inget jag tänker bråka om dock, jag vet med mig att jag har lätt att missförstå saker/inte är uppmärksam nog och det handlar inte om någon större summa. Men fick ju vänta lite längre på passet. :(

kl på mig själv:

Tog lite dagsfärska kassa skymningsbilder på trollet:

b072a866-d6d8-46d1-bb80-2cc202e8aec0_zps6faec47b.jpg

3a8b84f4-aca4-4f0a-ace2-964e31cf83e0_zps379454fd.jpg

Tränas för fullt inför den internationella hoppkarriären:
7_zpsd0c2f351.jpg

Kanske jag fått ett fälttävlansämne för första gången i mitt liv? :D

Jag vet inte hur ni andra känner men jag blev faktiskt lite stolt när passet kom. Kändes som en bedrift, fött upp ett föl som man inte gjort en abnorm tankevurpa med utan som får ett fint grönt pass.

Dock tyckte jag synd om henne, det står ju att hon är uppfödd på Sibyllegatan, mitt i centrala Stockholm O_o

Stackars Iska, då vet du ännu inte om hon är en oäkting? ;)

Vad roligt! Tänkte inte ens på att det var mina hästar, med de såg vändans bekanta ut :o:D Jag såg nog ditt föl, hon är så söt! Fin adress med i passet ;)

Helix närmar sig 5 månader. Ena dagen är grabbarna helt ointresserade av sina mödrar. Eller som i dag när jag skulle ta in min märr och H och fick det andra fölet i släptåg. Han fick förstås vara kvar i lösdriften. Vad händer då? Jo A blir SÅ upprörd för att hon saknar ett föl O_o hon är numera fäst vid båda fölen. Det blir en kul avvänjning tror jag ;)

Ang fölbedömningen så är jag nöjd med poängen! Hade hoppats på mer men lillskrutten voltade ur lastbilen dagen innan och var så stel under visningen. :crazy: men det är charmen med hästar, man vet aldrig om det kommer gå som man tänkt sig. Jag är impad att min knoppning höll hela dagen, det var som att fläta en orm!

Poängen från Vreta:
Typ: långlinjerad, högställd 8
HHB: lång hals, ngt omusklad bog, sluttande kors 8
Extr: väl inskenad, lindrigt tåtrång, långa skenor 7,5
Skritt: rörlig, avspänd, ngt oengagerad 8
Trav: avspänd, ganska taktmässig, ngt obalans 7
Galopp: vägvinnande, rörlig, stundtals ngt obalans 8

Kommentar: avspänd. Välhanterad.

Sitter hemma och tycker synd om mig, bröt foten idag :mad: jag är inte trevlig i boxvila!!

Jag såg knappt skillnad, skällde lite på min sambo att han överexponerar bilderna, typ "vad har du gjort? Ser du inte vad ljus Chloé är??!" Medan han lugnt svarar att det där inte var våra hästar :D Bra att nån ser skillnad! ;)

Jag hade verkligen önskat att Chloetta hade ett föl att leka med, hon jagar fart på ponnyerna :)

Stackars dig!:( Var det en hästorsakad fraktur. Jag brukar se det positivt att med mig kan det hända vad som med utan att någon kommer säga att jag ska avlivas. Så se det positivt att det inte var någon av hästarna. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka