Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

kl

Usch vad trist,såg i betäckningtråden att det inte bara var mamma hästen du blev av med utan nästa års föling också .

Kram!

Jisses vilka fina fölungar du har! :love:

Opra: Hoppas alla problem får lösa sig nu så han blir frisk, stark och kry! Och att han inte skimlar. ;)

JulieChexx: Hon är ljuvlig! Hur stor är hon? :)

Pollehastar: Men fy vad hemskt! Jag beklagar verkligen. :(

kl.

Min "lilla" skrutt är snart 15 veckor gammal, ropar efter en om man går över gården och är kanske sötast i världen:
SAM_2957_zps198ba39f.jpg

4_zps893436d6.jpg

1_zpsea0ad1b0.jpg

2_zps5146ab7e.jpg

När fölpälsen över bläsen släppte tittade ännu ett "hål i huvudet" fram, dock väldigt liten fläck. :D

Loppan är 6 månader så hon klara sig galant, men det var hemskt att höra hennes gnäggade efter mamma som inte finns längre.

Jo var en till på väg, men nu är mamma häst Tea på det evigt gröna ängarna och har det bra där.
Alltid varit väldigt glad för mina djur så känns jättetungt.

Jag kanske har missat men har du fått klarhet i vilken färg Iska är nu? Heeeemskt söt tjej med väldigt trevligt uttryck tycker jag!

Pollehastar: jag beklagar verkligen

Haha, klarhet och klarhet, hon kommer reggas som mörkbrun. ID-kontrollanten var inte ett dugg tveksam. Sen huruvida hon kommer skimla sent eller ej återstår att se, än har hon inte börjat. :D
Och tack så mycket! Jag håller med. :love:

Mörkbrun? Jag som varit helt övertygad om att hon är en riktigt mörk fux, men det är så klart svårt att se på bild. Är hon ens svart någonstans?

När hon var ca 3 veckor mörknade manen på henne ganska ordentligt, den ser svart ut i dagsläget. Innan dess var jag också ganska säker på mörkfux. Och det lilla man kan skymta på benen under fölpälsen ser också svart ut.
Jag är bara glad att hon inte är mörkfux, då hade hon definitivt skimlat. ;)

Sen kan min kamera knäppa tre olika kort på samma minut där Iska har tre olika nyanser i färgen, riktigt så mörk som på de senaste bilderna är hon inte. Tror jag... :cautious:
Vi får väl se till våren om det som kommer fram under fölpälsen på benen är svart eller inte. :sneaky:

kan inte förstår hur ni ens kan tvivla, hon är precis lika "svart" som de andra mörkbruna i denna tråden. Kolla på Dea eller Maromers tex.

Haha, jag tvivlar inte! Var länge sedan jag trodde hon föddes mörkfux, även då var jag ju osäker eftersom hon var så brun som hon var.
Men manen och svansen gillar att luras, gick ut och dubbelkollade svansen för att vara säker på att jag inte pratar gojja, manen har varit svart ett tag, men SER ljus ut pga att det är så mycket av topparna som fortfarande är ljust brun/röda (inte som MaRomers som är korpsvart rakt igenom, men han är ju dessutom lite äldre). Svansen är ännu värre, där får man verkligen flytta bort det översta lagret innan man kommer till det svarta.
Benen ser man som sagt inte mycket av färgen på än, men det lilla som skymtas ser som sagt svart ut också.

Det enda jag tvivlar på är huruvida hon kommer skimla eller inte. ;) Eftersom hon är mörkbrun ökar det ju chansen att hon får behålla färgen. Läste någonstans att Sabinoanlaget kan ge hästar lite mystisk färg (var det inte någon här på buke som har en brun häst utan svart på ett ben? Färgtestad och allt?) så jag skyller hennes födelsefärg på det. :p

Jag har bara för vana att svara lite svävande på frågor om Iskas färg. Sorry :angel:

kan inte förstår hur ni ens kan tvivla, hon är precis lika "svart" som de andra mörkbruna i denna tråden. Kolla på Dea eller Maromers tex.

Vad sitter du med för dålig datorskärm om du tycker hon är samma färg som de ?

Hon har en helt annan ton än dem, jag tror faktiskt fortfarande på mörkfux hon har precis den tonen som en riktig mörk svettfux har, solblekningen i hennes man och svans ser dessutom mer röd än beige ut vilket svart man och svans brukar blekas till.
Hasen bak ser ju dessutom avfälld ut och den skulle varit svart på en brun häst men den är ju samma mörka fuxfärg som resten av henne, bruna hästar har svarta haser.

Jaja den som lever får se iom att hon inte DNA testats.

Stor,bra, dyr arbetsskärm och utan minsta synfel så ser jag exakt detsamma på de båda, mörkbruna ungar som blivit solblekta.

På hasen har Iska gammal blekt fölpäls men kollar man insida has och knä på kort så har hon alltid sett svart ut.

jag ser ingen större skillnad på svansarna faktiskt.

kl

Här händer det inte möe.
Har flyttat hästarna från sommarbetet till lösdriften.

Moster kliar rompan :o

IMAG1400_zps11ed1d55.jpg

Har inte mätt henne men gissar att hon är i höjd med Pontes, min föl når med mig till armhålan :p

Avslappnat läge....

IMAG1411_zps30c7cb15.jpg

Hehe, mig kvittar det om det står svartbrun eller mörkbrun, är det någon genetisk skillnad på dem? Kontrollanten sa att hon hade fel färg runt ögonen för att vara svartbrun.

Iska har för övrigt en ganska stor andel fölpäls kvar, det har släppt mest på halsen och en del på huvudet och sen lossnar det strå för strå på resten av henne (känns det som) så det kanske gör det hela svårare. Håller dock med gylle om att hon inte riktigt har samma nyans som de andra mörkbruna, men tror ändå inte hon är mörkfux, men som sagt, den som lever får se. ;)

*kl*

Efter nya kompisar i hagen förra veckan och i helgen börjar mammahäst här äntligen coola ner sig lite. Vaktigare mamma får man nog leta efter ;) Hon vill hemskt gärna ha andra hästar omkring sig men inte att de ska vara nära. Tyvärr har hon fått ta en del smällar, men de andra hästarna är jättesnälla egentligen. Det är när hon får för sig att hästen 10m bort står för nära Donnie och börjar jaga och sparka efter dom hon fått några sparkar tillbaka men nu börjar det vara ro i flocken. Till och med så att Donnie får umgås med andra fölisen :)
Dock tycker jag att det lilla hon började gå upp har försvunnit :( Men hoppas det är för att hon varit lite stressad av situationen och nu kan behålla det hon äter, annars vet jag inte vad jag gör :crazy: Hon har fri tillgång på hö och får kraftfoder men ser ut som ett staket :( Hon är dessutom lite frusen av sig om det regnar så funderar på om hon ska få på sig täcke om det blir skitväder, vad tycker ni? Vill ju inte att mer energi går åt att hålla sig varm, och vet inte hur mycket de går in i ligghallen heller..

IMAG0297.jpg

IMAG0300.jpg

Lögg på ett täcke, fölis lör sig hitta spenarna fort.
Hur mycket kraft och vilken typ ger du mamman?

Jag brukar försöka ge så foder med så öga värden som möjligt för att kunna minska mängden.
Efter 11 år med svårfött fullblod har jag lite tips :)

Hunter, så fint det ser ut, är det ligghallen man ser?
Haha visst var det ett bra sätt att mäta höjd :P

Nu får hon 2kg HippoGrow Alfa och 2kg lucern, men har inte ätit upp det de senaste dagarna.. (av nya hästar i hagen-situationen hoppas jagoch därför jag hoppas hon gått ner i vikt igen)
Höet har lite lågt proteininnehåll mot vad jag vill ha. Hoppas en annan bonde här har analys och att det är bättre nu när jag ska hämta mer hö i helgen. Funderar på om jag ska köpa Krafft Muskel, hade ju väldigt höga värden, eller Krafft Pluss Protein.
Lucernen är hon sådär förtjust i, har gått bra fram till nu men nu är det sådär, och är hon spänd som hon varit nu äter hon knappt kraften heller, bara några tuggor sen har hon inte ro längre.. :/ Provade att ge kraften ute i hagen idag bland dom andra hästarna och det var lite bättre men då fick jag se till att dom inte kom fram bara, försöker jag ta in henne och ge henne äter hon knappt alls för då vill hon bara ut igen.
Mamma är spänd och kräsen och men lillen äter allt som hamnar framför näsan och tar livet med ro (iaf än så länge) :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 571
Senast: Mearas
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 833
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rasvals-tråd
  • Retrievertråden
  • Valp 2025