Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag kommer ha min på lösdrift, tror platsen kostar 1200+moms. Visst hade han kunnat gå här hemma med en 5-årig valack och en 3-årig hingst, men då är det box och platta hagar som gäller vilket känns sådär på en växande individ.

Jamen det är ju ett sånt ställe jag letar efter! 1500 i månaden, vad ingår då? Mat, omvårdnad o inget mer?

Jag har jättefina unghäst hagar men fullt av "gamlingar" i stallet så det går ju inte att ta hit en unge till som jag gjorde när Grå var liten. Samtidigt har jag hellre Eskil hemma där jag vet att han får fri tillgång på rätt sorts mat än skickar iväg honom vart som helst bara för att...

Ponte: Tack! Han har verkligen skimlat av o ser ju helkul ut i färgen nu. Så såg aldrig Grå ut, han skimlade av längre fram o blev då brunskimmel innan han blev grå.
Bra upplägg med att mamma åker o fölis stannar kvar, så hade jag önskat mig också.

Allecto är supersöt men jesus vilken snygging Blizzard är!

Ja BLizzard blev en fullträff... Känns extra roligt att han placerade sig så himla bra på riks dessutom. Fick så mycket snorkiga kommentarer om att jag valde just Zaladin till vårt sto. Men det fanns en mycket bra tanke bakom denna kombination (o så den berömda magkänslan man kan få ibland)
Känns ju roligt att det blev lyckat också :D
Blir att göra en likadan nästa år faktiskt.

Allecto är ju inte så himla gammal, så han har ju inte hunnit växa i sig själv och bli så snygg som jag vet att han kommer bli.

Men mums!! :love:
Jag gillar verkligen amperefölen, synd bara att han inte lämnar fux ;)

Ha ha ha, är rätt så tacksam att han inte lämnar fux... speciellt som han inte lämnar så mycket tecken...

Tog lite bilder på mina små hulliganer igår (Ampère fölen, Blizzard och hans mamma står ju hos Blizzards ägare nu för att påbörja avvänjningen)

Dea QRE och hennes mamma Tindra QRE
dea31_zpscb4fee1c.jpg
[/URL][/IMG]
Dea
dea11_zps0b5255e5.jpg
[/URL][/IMG]
Dea
dea21_zpsfbce1a83.jpg
[/URL][/IMG]

Allecto 3 månader gammal nu
allecto3_zps3d2f9af0.jpg
[/URL][/IMG]
allecto1_zps8b7fd94c.jpg
[/URL][/IMG]

Blizzard blir en stor kille? Går jnte att lyssna på folk, det är för många som har en åsikt.
Frans skulle inte få klass 1 heller, poppishingst på ett gammalt ök är oseriöst ;)
Jag hade hoppats att jag kunde avla fram mer elasticitet men i övrigt fick jag det jag trodde, vilket
jag är väldigt nöjd med.

Dea har en utstrålning som heter duga!

Hur stora är era nu? Frans är 4 månader och jag tippar 130 ungefär.
Han går mig till armhålan och jag är 167.

Nä det är för många som har åsikter.

Blizzard blir nog som bägge sina bröder. Runt 170 cm.
Allecto blir nog större.
Dea blir nog "bara" 164-166
Men visst ÄR hon vacker... Jag kan inte annat än vara sjukt glad för henne.
Pigg, glad, lättlärd, orädd, social, vacker och kan dessutom röra sig.
Är mycket glad att sambon inte gav vika när jag sa att jag var rädd det skulle komma en 155 häst...

Funderar redan på vem hon skall betäckas med efter 3års (avelsnörd som man är)

Skall mäta mina nästa vecka när de kommer hem från betet...

Tanken är väl att man som ägare inte ska behöva åka dit om man inte vill, alltså ombesörjs även hovslagare, vaccination o dyl men de kostnaderna tillkommer så klart.

kl
Har hänt mycket sen sist jag skrev.. Junis, som han kallas, har alltid varit lite vild av sig och även när det kommer till mat. Han slår ganska våldsamt med huvudet mot juvret när han tycker det går för långsamt... Stoet är inte så förtjust i det och visar det genom att ta några steg fram så att han inte hinner med.
Därför har vi fått ge honom mjölkersättning i flaska sen några dagar tillbaka. Dock så gör han ju inte alltid så, utan han äter ganska mycket hos stoet med.

Igår hade jag släppt ner gamla shettisstoet till dom två eftersom hon behöver kraftigare bete nu, snäll och låg i rang.
Efter några timmar, hade kollat innan och då låg han ner, hörde jag skrik från hagen och sprang dit. Han var uppe (hade alltså kommit upp på benen själv) och stoet jagade shettisen.
Ännu ett framsteg! :)

Har tagit bort stygnet från ögat nu så vi får se om det åker tillbaka eller om det kan stanna där det ska.

Han haltar inte lika mycket längre. Ibland när han blir så uppspelt glömmer han nästan bort att halta helt och hållet.:)

Till det lite mindre viktiga...
Har sett att det börjar komma vita/gråa strån i manen nu, tror ni han kommer bli skimmel? :crazy: Hade ju helst velat ha honom som fux men som sagt, det är verkligen ett ilandsproblem i hans fall.

Bild på manen:

Om det inte syns nåt vitt i huvudet (runt ögonen har jag för mig att det brukar komma först) eller någon annan stans på kroppen kan det ju vara så att han blir fux med ljus man också! Finns även de som har lite gråaktig nyans.

Följt tråden i smyg... Låt mig presentera min fölis Inyala e. BH Zack U. Julie Chexx **

Jag är grymt nöjd med min fölunge och fick precis det jag önskade mig :D Hon är en present till mig själv och ska bli min lyxhäst i framtiden ;)

Inyala.jpg

IMG_9484.jpg

Senast ändrad:

Välkommen och vilken fin krabat du har fått :) är den visad?
Har du avlat själv eller du har köpt dig en lite ung talang?

TAck! Det är min egna uppfödning :) Tyvärr är hon inte visad, hade ju vart roligt och fått ett omdöme på henne och se om hon är lika fin som jag tycker ;)

Dåligt med BH zack bebisar överhuvudtaget här på buke....

Kul när man blir nöjd med sina egna skapelser (jag är ju själv nöjd med alla våra)

Hon ser väldigt högrest ädel och långbent ut :) kan ju inte vara helt fel.
Sen är ju sådant himla svårt att se på bilder (tycker jag) :)

När är den född? Mamman några meriter? Syskon?

Ja tyvärr är det en hingst som används allt för lite. Men vi försökte ett år, men det ville inte stoet...
Vi försökte även med Don Romantic det året. Men nix... Vårt sto ville inte ha en dansk... :(

Är ditt sto ombetäckt?

KL

Min fölis börjar närma sig 5 månaders ålder och inte långt kvar till avvänjning. Hur brukar ni göra? Hålla de i olika boxar i början och tillsammans i hagen? Efter avvänjningen kommer stoet och fölet gå i hagar ganska nära varandra, kan de bli ett problem? Är det bättre att ha dom så dom inte kan se varann?

Ja det är mycket frågor kring detta :nailbiting:

Vi kommer vänja av genom att dela de på nätterna. Min är 5 månader och än har vi inte stallat in dem. Men efter någon natt inne så skiljer vi på dem. De kommer gå i samma hage på dagarna. Mitt föl kommer stå hos min ponny. Dvs 3 mil från mamma. Jag tycker det är lättast när föl och sto står på olika platser. Blir nästan minst skrik och spring då.

Mamma är min egen sedan föl, inga meriter förutom en fantastisk individ med ett hjärta av guld! Jag ville ha ett minne av henne och jag tyckte det var lämpligt att ta fölet nu. BH Zack fick jag rekommenderat då han har bra nedärvning och kunde kompletera mitt sto bra, dessutom var han ju brun ;)

Målet med Inyala är en fin hobbyhäst och förhoppningsvis körhäst också. Mamma häst ska ridas igång under vintern om hon är fräsch. Har haft lite småskador nu under sommaren så vi får väl se. Annars kanske det blir ett fullblodsföl år 2015 ( mina föräldrar föder upp fullblod)

Ja och fölis är född i maj! Ska bli spännande och se hur hon utvecklas jmf med de andra 17 fullblodsfölen hemma ;)

Vi brukar ha dem i skilda boxar nattetid och ihop under dagarna. Vi har grupper med ston och föl med 5-6st i varje. Efter ett tag skiljer vi av två ston åt gången fr varje grupp. Fölen har då sina kompisar och deras mammor som trygghet. Sen brukar vi lämna den snällaste mamman i varje grupp några veckor. Den fölungen brukar då mest umgås med sina kompisar och vi upplever denna sorts avvänjning lugnast och tryggast för alla =)

Mammorna flyttar vi alltid så långt bort fr fölen som möjligt.

Idag förlorade Loppan sin mamma som fick avlivas pga kolik. Loppan tog det bra att mamma försvann men jag tog det hårdare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka