Sv: Föl 2013 del 2
kl
Har hänt mycket sen sist jag skrev.. Junis, som han kallas, har alltid varit lite vild av sig och även när det kommer till mat. Han slår ganska våldsamt med huvudet mot juvret när han tycker det går för långsamt... Stoet är inte så förtjust i det och visar det genom att ta några steg fram så att han inte hinner med.
Därför har vi fått ge honom mjölkersättning i flaska sen några dagar tillbaka. Dock så gör han ju inte alltid så, utan han äter ganska mycket hos stoet med.
Igår hade jag släppt ner gamla shettisstoet till dom två eftersom hon behöver kraftigare bete nu, snäll och låg i rang.
Efter några timmar, hade kollat innan och då låg han ner, hörde jag skrik från hagen och sprang dit. Han var uppe (hade alltså kommit upp på benen själv) och stoet jagade shettisen.
Ännu ett framsteg!
Har tagit bort stygnet från ögat nu så vi får se om det åker tillbaka eller om det kan stanna där det ska.
Han haltar inte lika mycket längre. Ibland när han blir så uppspelt glömmer han nästan bort att halta helt och hållet.
Till det lite mindre viktiga...
Har sett att det börjar komma vita/gråa strån i manen nu, tror ni han kommer bli skimmel?
Hade ju helst velat ha honom som fux men som sagt, det är verkligen ett ilandsproblem i hans fall.
Bild på manen: