Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Är hon tunn behöver hon energi också.

jag hade provat muskel blandat med en betfor eller olja.
Liten mängd som hon äter fortare men mer tryck i.

Vad sitter du med för dålig datorskärm om du tycker hon är samma färg som de ?

Hon har en helt annan ton än dem, jag tror faktiskt fortfarande på mörkfux hon har precis den tonen som en riktig mörk svettfux har, solblekningen i hennes man och svans ser dessutom mer röd än beige ut vilket svart man och svans brukar blekas till.
Hasen bak ser ju dessutom avfälld ut och den skulle varit svart på en brun häst men den är ju samma mörka fuxfärg som resten av henne, bruna hästar har svarta haser.

Jaja den som lever får se iom att hon inte DNA testats.

Håller med du jag :p

Krafft potein skall ju ges tillsammans med havre såklart (precis som det står i foderanvisningarna) Där kan man ju välja att ge ex mathilda havre med mer fett i...

Kul att läsa om allas föl! :)

Jag är jättenöjd med min Cosmeounge! Blev oerhört glad och smickrad när hovslagaren sa "gratulerar till en helt korrekt fölunge", och jag har verkligen fått en exteriört snygg fölis!

Någon som sett en Cosemeounge? Hur är de till sättet? Storlek? Min blir modell större, större än storebror som bara är 160cm nu när han är 2 år. Storebror är e:Cartier, han blev också mycket ädlare än Cosmeoungen som blir något grövre. Temperamentsmässigt är de olika också, även om båda är snälla och sociala.

Vad för olja tycker du? Betfor tycker hon inte om (enda hästen på jorden? :p ).
Blev ju ganska stor skillnad när jag räknade med Muskel, och behöver inte ge lika mycket vilket är bra eftersom hon inte vill äta upp allt.. Men kan man ge för mkt av Muskel? Tänker på hur utfodringsanvisningarna är formulerade på deras hemsida.
Sen ska jag sluta med mina foderfrågor här i tråden ;)

Ja det är ju tänkt som ett tillägg.
1 kg kan jag tänka mig är lite maxgräns, iaf i mina ögon men inte träffat nån som behöver mer heller.

vanlig rapsolja funkar fint!

Jag tror att man ska vara lite försiktig med protein som kommer från annat än rent grovfoder och inte ge för mycket. När jag gav min häst Krafft Muskel så behövdes väldigt lite typ 2 dl för att det skulle göra skillnad, gav jag mer så blev benen tjocka. Så just dessa fodermedel med protein från andra källor än grovfoder tror jag man ska hålla sig till de rekommenderade givorna

Genetisk skillnad? Ingen aning kan inget som sånt tänkte mer att det lät snyggare men svartbrun än mörkbrun :p

Hunter, så fint det ser ut, är det ligghallen man ser?
Haha visst var det ett bra sätt att mäta höjd :P

Ja det är fint :) hagen går upp i skogen bakom ligghallen, ca 2 ha skog att trampa omkring i och 1,5 ha fält. Dock är fälten inte sammanhängande utan hästarna får gå igenom skogen och för att komma åt bete. Dom har ju inte gått i vinterhagen sen början på maj så där fanns rätt gott om gräs så jag har inte behövt fodra något ännu :) la ut hö till dem men de trampa bara ner det :meh:
Dom får lite vitamineral i betfor bara.
Ser att ligghallen används, har strött med 300 kg halm till att börja med, så jag ser spåren efter dem där de har legat. I tisdags när jag var på väg hem från jobb så kom det ett sånt där riktigt ösregn, där det går från 0 till dusch på 1 sekund, då ser jag hur hästarna knatar iväg uppför backen och far in i sitt hus :p gulligt

Ska mäta min föl nu nästa gång hovis är här och de är inne i stallet. Men gissar på 130+ cm. Hon vägde 210 kg för två veckor sen, börjar bli lite häst utav det nu..

Hur ofta tar ni hovslagare till era föl? Jag har tatt var 7:e vecka ung när jag tar de andra. Min föl sliter sina hovar helt perfekt jämt så jag har inte känt behov av att ta oftare.

Hos oss är hovis ute varannan vecka så Frans tas så ofta han behövs.
Jag får bara räkningen men har varit i intervallet 7-8 veckor, han sliter också otroligt fint.
Och mamsen har nu varit barfota i 6 månader. Har hållt oväntat bra vilket är skönt.

Läste någonstans om det för jag blev nyfiken, det stod nåt om att svartbruna har har en allel "t" så de betäcknas "at", och ska då vara ovanligare än tillochmed svarta hästar. Enligt den sidan är de flesta svartbruna egentligen mörkbruna eller svarta. Hur korrekt sidan är vet jag inte!

Hovis har tittat på Iska 2 gånger och ska snart komma ut igen, har hittills inte rört henne då det inte behövts "fin i både ben och hovar", men nu tredje gången sa han att tiden skulle vara inne.
Får se hur det går, otäckare karl får man leta efter tycker Iska! ;)

kl.
När brukar ni börja fodra era ungar? (De som inte faller ur på bara mammas mjölk) När avvänjningen påbörjas med enskilda boxar? Och med vad? Färdigfoder för föl? Vilket märke använder ni? :)
Iska är ännu fin i hullet, men vill vara förberedd och kolla runt lite.

Allel=genvartant, hon menar bara att det är genetiskt mer ovanligt med en svartbrun kuse :)

Vad har vi sysslat med då? Vi har bytt stall, så mina kusar går med ett till sto med hingstföl på lösdrift :D grabbarna leker konstant, båda är ju dressyrstammade och jämngamla! Det ser så kul ut när de galopperar och shettisen i hagen bredvid hänger på - schvung kontra köttbulle :p

Jag mätte H till 137 mkh idag, jag är riktigt nöjd med honom. Vet inte om det ska tillverkas ett helsyskon till nästa år eller om jag ska ta den hingst jag bestämt O_o Ilandsproblem!

+ han verkas på 4v intervaller, inte för att fötterna ser förjävliga ut men snarare för att veterinären sa så! :o är SÅ glad att bockhoven är helt borta!!

Jag kallar Helix för moppe, för han slår så jävligt mot juvret och låter som en moped samtidigt :D
D0671B62-3C4B-4682-8690-ED97668B1AC2-2320-000001BAF5BDC4BB_zpse10f3583.jpg

beteckningen på färggenen :)
varje färg har en egen benämning.

de brukar äta på mammans mat innan så vid avvänjning fortsätter vi bara med samma fast mindre mängd.
mest krubbskrammel för att få i sig mineraler.

Frans verkas inte så ofta men de lyfter och tränar oftare.

pm:ade Hunter så hon kan läsa på hemsidan själv, kanske är mer lättförstått. :D

Neko: Vad skönt att bockhoven löste sig så fint! Han ser fin ut! Hur gammal är han nu? : )

Det duger att bara forstätta ge Iska en mindre mängd på Krafft 125 sen då? Det är vad hon snor åt sig av mor sin (och utvecklat en grym teknik för att lyckas med).
Vad ska man tänka på i övrigt med mineraler och vitaminer? Tillskott på selen?

Iska stackaren är uttråkad, jag har försökt underhålla henne genom att ibland gå ut i hagen och springa runt, det är SÅ KUL tycker hon, och har alltid lekt snällt, dvs hållt sig på ett respektfullt avstånd från mig och aldrig sänt hovarna åt mitt håll. Igår var det en ganska stor vattenpöl i hagen, så jag hoppade över den. Det gjorde Iska också, istället för att springa runt, känns lovande! Däremot blev hon så till sig att hon stod på bakbenen 2 meter ifrån mig, så nu är det slutlekt även om hon ger sig när jag säger ifrån.
Grannarna har en snäll och lekfull valack på 5 år samt ett äldre sto, båda jättesnälla med andra hästar. Funderar på att släppa ihop dem med mina, Iska är ändå ganska stor nu och då kanske hon får en lekkamrat. Svårt det där.

Senast ändrad:

helst ska du beräkna en foderstat åt henne, precis som en vuxen men ännu viktigare för en unkis som behöver rätt mängd med mineraler.

Vitaminer får de från höet om du inte använder väldigt gammalt och fodrar med.

kl

Såg att Ridsport hade gjort lite sammanställning över faders- och morfarshingstar på årets fölbedömningar!

De räknade på föl över 47p så Florence var med och hjälpte upp statistiken för både Floricello och Bernstein :D.

Siffran i Ridsport var bara antal, jag har sedan räknat procent på antal betäckningar, eftersom alla årets födda föl inte är registrerade än.

Dressyrhingstar
Floricello 21 st (24,4%)
Ampere 15 st (17,2%)
T. Temptation 8 st (22,2%)
Carlton Hill 7 st (18,4%)
Zaladin MI 7 st (13,7%)
BH Zack 6 st (10%)
Firenze 5 st (21,7%)
Luxus CML 5st (22,7%)
Sir Oldenburg 5 st (5,5%)
Fürst Romancier 4 st (33,3%)
JJ RayBan 3 st (16,7%)
Zuidenwind 3st (11,1%)

Som morfar hade Master flest med 8, sedan De Niro 5, Bernstein, Cortez och Topaasch 4 och Chapman, Dionysos och Warsteiner 3.

Hopphingstar
Canterbury 6 st (13%)
Daquar CC 5 st (11,9%)
Click and Cash 5 st (5,8%)
Cartier 3 st (6,3%)
Casilius 3 st (8,3%)
Common Sense 3 st (6,5%)
Cosmeo 3 st (7%)
Heartbeat 3 st (7,1%)

Som morfar Cortez 9, Elmshorn, Landlord och Stanford 3.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka