Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Ja, det är lite rörigt nu, men själva "stamboksföringen" har ju egentligen varit onödig ett bra tag eftersom alla hästarna finns med i "stamboken" från att de registreras som föl.
Dessutom kan man ju ta föl på ston som inte är stamboksförda också, så det är ju inget mått på hur många ston som är i avel heller.

Innan så kunde man ju stamboksföra när stoet fått första avkomman, och fick då antingen avelsbokstav B eller AB (om de hade tävlingsmeriter eller fick höga poäng på visningen), och sedan kunde man höja till A eller Elit när de fått avkommor som presterat.

Nu så kan man ansöka om tre olika nivåer på prestationsklasser om stoet är tävlat eller visad som unghäst med bra resultat (typ istället för AB). Om stoet då har tävlingsresultat men aldrig är visad måste man göra det först, t.ex i samband med fölvisning. Men prestationsklasserna kan man få även innan stoet varit dräktigt.

De stona som inte uppfyller kriterierna för att få Prestationsklass (typ gamla B-premierade alltså) finns det dock inte längre något motsvarande stamboksföringsmoment för, utan man får då vänta till hon fått avkommor som berättigar henne till A eller Elit.

Ja det är efter samma kustlinje som man ser när man åker till Falsterbo Horse Show, men närmare Malmö :)

Det där är bra märkligt.. Vet ett sto som pga skada som föl inte ridits in.
Visats på stamboksföring, inga delpoäng under 7 och stamboksförd med B. Blup på 140. Borde alltså vara selektionssto men såhär i efterhand får hon inte vara det för att hon inte visats riden? För att hon i gamla systemet fick dispens för det.
Hennes mamma kan ha tre stjärnor men hon får inte vara med alls.
Och sen ska folk betala för stjärnor när förbundet borde sponsra dem för att få sina bästa ston att skryta med!!

Ärligt talat känns det som begåvningsreserven varit framme hos Asvh,
En konsult från samhall hade kunnat tänka ut ett bättre system. :crazy:

Grattis MaRomer!

Men vad har hon gjort som gör att hon skulle vara selektions sto visad exriört med 7 or och B premierad ?

Grattis till dig och ditt fina föl!

Och ett stort plus för att du visar upp hästar i gott hull, har sett en del bilder på fb med ganska tunna fölungar, tunna halsar och kantig bak. Vet ju att det inte alltid är så lätt att få till det perfekta hullet på en växande individ, men ibland tror jag inte folk tänker på hur mycket mat ett digivande sto faktiskt kräver.

Nu vet jag inte, ditt sto kanske inte alls kräver mycket, eller så har du ett bra bete, det där är ju olika, men dina hästar är fina i alla fall.

MaRomer, grattis till dig också! Skulle kanske betäckt med Dalwhinnie i alla fall ;)

Det är inte bara på FB som en del både föl o ston ser ut som fan rent ut sagt (finns flera här i tråden) ibland undrar jag om folk tror att mamma hästen ska klara sig bara för att hon går minsan på bete och det är bra bete för det kan dom se för det växer ju lite gräs där,när man sen tittar efter så är det mest ogräs och rator :banghead:

För att det allsmäktiga blup är så högt gissar jag. Hon skulle säkert få en massa stjärnor också.

Vari den egna prestationen ligger är dock mycket oklart

Tack! :)

Kan inte ta på mig sådär jättemkt av berömmet dock, hästarna är ganska lättfödda :angel:. Stoet hade nästan lite fångvarning innan hon blev dräktig så det är snarare på det hållet. Men nu syns faktiskt revbenen litegrann på henne även om hon har hängmage. Men tycker hon är rund och fin i överlinjen så jag tror inte det är nån panik. Men hon får lite kafft groov, havre och betfor nu sedan en månad tillbaka utöver betet.

Jag säger inte att hon skulle haft högt ( fast endast 7or var det inte).
Jag ifrågasätter bara att ett ridprov skulle ha så stor betydelse.
Jag tycker också att det är märkligt att ett högt blup likaställs med svårklassprestationer.

Ang hull så är det inte alltid nåt man väljer, mitt sto äter dagarna i ända av ruskigt bra hö plus fri tillgång på kraft. Hon är inte tunn men lilleman är det fortfarande.Läser man vad jag skrivit ( för nån annan tunn har jag inte sett i denna tråden?) så utfodras han på sidan av med extra mjölkpellets. Har ni tips
på hur man får ett sto att mjölka fett får ni gärna delge er av dem.
Ingen har nämligen kunnat berätta det. De står på ett stuteri, alla andra föl ser ut som Gabbis, dock äter mitt sto allra mest.

Visst visades chutney innan dig? Nyfiken på hur det gick för honom.

Såg att det gått jättebra för båda Festinas_lentes föl, inte så oväntat dock :)

Tack för att du skrev så!! Försöker på alla vis att fodra upp mitt sto och föl!
Sassiball tryckte ner mig med hennes inlägg då jag vet att hon har mig på fb. Konstigt att domarna inte kommenterade smal hals eller svagt kors, utan fick ngt lågt ansat hals och välmusklat kors 8 !! Var glad över mitt klass 1 föl. 46 poäng men nu blir man bara ledsen!!!

Försvinner nu från detta forum

Det är väl rätt lätt att se när de utan föl kommer in för att trycka till folk?
Inga grattis utan ren kritik.

Jag skulle gärna höra vem mer än mig som har ett tunnt föl här?
Eftersom det finns bilder på så många?
If you got something to say, say it, spitt it out.

Pollehastar, låt inte folk här förstöra glädjen.
Det kommer alltid finnas åsikter om olika hästars poäng men tja, det är en bedömningssport
så vill man vara med i leken får man leken tåla. Jag är fortfarande skitnöjd över vår blåa rosett, Frans är
helt enligt mitt avelsmål. "Ädel, välproportionerlig, välbalanserad med djup bål".

Grattis! Vad roligt med fint resultat! :D (sa ju att han såg fin ut ;) )

kl.
Vi var iväg till ridhuset för att se om det går att genomföra en visning med mammahäst.
Hon... stod still! :bump: Haha, dock fanns det några små stenar i ridhuset som hon kände snabbt, var säkert hjälpt av värmen och att hon är lite tröttare av att stå ute dygnet runt också, det kombinerat med att hon var lite försiktig i steget (ömsulad utan dojjor) gjorde att hon var väldans slö.
Men de skötte sig bra båda två, förutom kanske Iska som är road av att HOPPA ut från bussen när de ska lastas ut. Ser livsfarligt ut. :cautious:

Det är inte bara på FB som en del både föl o ston ser ut som fan rent ut sagt (finns flera här i tråden) ibland undrar jag om folk tror att mamma hästen ska klara sig bara för att hon går minsan på bete och det är bra bete för det kan dom se för det växer ju lite gräs där,när man sen tittar efter så är det mest ogräs och rator :banghead:

Vilka mammor ser ut som fan?
Vem har ett sto som bara lever på rator?

Mina går inte ens på bete och jag känner inte igen din hagbild alls på de jag sett bild på.

Har du möjlighet att ha de inne innan visning så tror jag det är bra.
De största problemen jag har sett på årets två visningar är att få fart i mamman
så fölen kan visa upp sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar