Sv: Föl 2013 del 2
...men hur gick det på bedömningen ?
jag tycker att din lilla räpa är jättefin ! Mammahästen också för den delen. Och det är ju så optimalt att kunna ha dem ute 24/7 på bara gräs. Faktum är att de flesta av mina kompisar som bedriver avel har det så, något enstaka sto som behöver stödfodras annars så verkar de flesta vara runda och fina på enbart gräs
Tack jag tycker också att min lilla räpa är fin
men igår kunde jag har strypt henne
Vi hade ju putsat och knoppat henne och gjort henne så fin vi kunde och fölet var sur som ättika och skrynklade ihop hela trynet för att visa sitt missnöje
så när vi skulle lasta så gick det inte alls. Föl som åkt så mycket och som senast gick rakt på skulle bara inte gå på!!!! Fick till sist in henne nästan hela vägen men då hände det som inte fick hända, fölet försökte resa sig, kabinhaken gick av
och fölet välter bakåt på rampen
Såg ett kort ögonblick att ajaj, det gjorde ont men en halvsekund senare var det borta.
Fick dock lastat henne efter lite trixande. Kom fram till bedömningsplatsen och inser att de är nästan 3 timmar sena
Vi fick låna en box att ställa dem i och vi hade med hö till mammahäst så det var ändå ok.
Fick hjälp av jättesnälla ägarna till gården som bedömningen hölls på att genomföra visningen
otroligt tacksam!
Sto och föl genomförde visningen med bravur men jag såg att fölet var lite begränsad, inte halt inte oren, men hon tryckte inte ifrån så som hon brukar. Antagligen hade hon stått och stelnat till lite i boxen under väntetiden.
Så jag var lite besviken när poängen lästes upp, alltså dom var helt rättvisa, men jag vet att hon rör sig bättre än så
Hästarna var ute som vanligt i natt och imorse såg fölet fin och fräsch ut igen
Tydligen var det rättså bra poäng ändå och superlativen haglade när domaren läste upp "kritiken" i alla fall så bra poäng att hon är vidare till Riksföl
Oavsett poäng så är mitt föl charmigast
passade på att gå in och hälsa på domarna i mitten under bedömnigen samt - till publikens förtjusning - gå och hämta ett blomsterarrangemang som hon bar med sig tills hon insåg att det inte var ätbart (plast)