Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Angående hulldiskussionen - det är skitsvårt om man har ett sto som antingen ger ALLT till ungen och blir tunn själv eller behåller allt själv så ungen blir tunn. Jag är övertygad om att alla som har antingen sto eller föl som är lite tunna gör allt för att få till det på annat vis.

För övrigt så är jag lite fascinerad av att alla fölungar här i tråden verkar ha fått klass 1 ! Hurra och Grattis till allihop !

Här kommer några på mina

Vackraste mamman, mitt livs häst
1003216_10151632166091631_1649416702_n.jpg

Och lillprinsen som tar sig i hullet
1OUydQ1mR-esPk__UJpE3gGWPXN9qop2CDQ5vK4HWuE%2C73vPMGz79q4oRrAp5JtTTk_FrKxIyG_ClA56IPrPGO4

Senast ändrad:

Jag och någon till tror jag (Boe?) ska visa nästa Söndag, hoppas trenden håller i sig. :angel:

Pappa tappade hakan när han idag fick se Iskas "antiloptrav" som han kallade det, hoppas domaren blir lika impad... :cautious:

Ponte: Jättevacker mammahäst! Bilden på Frans syns ej dock. :)

kl.
Har precis börjat inse att jag nog inte kommer kunna rida in Iska själv som jag planerat (tänker lååångt in i framtiden ;) ) är på tok för ovan vid att rida större hästar, och kommer nog vara i lite sämre ridform då mammahäst bara promenadrids. Hade INTE räknat med en så stor unge, så det är nog bättre om någon med mer erfarenhet med stora odjur rider in henne åt mig. :D
Försöka garantera att det blir så bra som möjligt. ;)

Jag hann inte svara i förra tråden så jag svarar dig och MaRomer här.

Detta var alltså ingen planerad korsning utan det var en tjuvbetäckning.
Jag har inga planer mer än att hon kommer att bli inkörd och sedan får vi se vad som händer. :)

Och till alla som visat sina fina föl: Grattis!!
Jag är lite ledsen över att jag missade Vreta igår, men så går det när man har hjärnan uppe i det blå.

Kl

Med hulldisskutionen så är det himla synd att det alltid är någon som ska hacka på någon annan. Man blir lite rädd för att lägga upp bilder just för att det kan ge en ett slag i ansiktet.
Jag tycker att det är bättre att komma med konstruktiv kritik eller tips till personen i fråga istället för att pika så folk inte förstår vem det gäller...

Här kommer iallafall några bilder på Rebelle 17 dagar gammal.

rebellehopp_521a662ae087c327180b9f5c.jpg

ella_rebelle_galopp_521a67a4ddf2b3556827875e.jpg

sotbell_521a6513ddf2b3472c8cbc9c.jpg

Hon är nu runt 105 fram och något högre bak. Hur hög kan hon tänkas bli?
Pappa är 165 som treåring och mamma 145.

*kl*

Idag var mitt sto mycket bättre i benet, fortfarande lite svullen och markerar pyttelite men vilken skillnad från igår, lite lättad nu så fortsätter hoppas det går åt rätt håll.

IMAG0225.jpg

Morgontrött kille

965260_10200369586270432_1209938372_o.jpg

När mamma undersöks av veterinären får man passa på att utforska hela stället

IMAG0231.jpg

Efter att ha varit hos veterinären behövde man också vila lite

dobbis skrev:
Det är inte bara på FB som en del både föl o ston ser ut som fan rent ut sagt (finns flera här i tråden) ibland undrar jag om folk tror att mamma hästen ska klara sig bara för att hon går minsan på bete och det är bra bete för det kan dom se för det växer ju lite gräs där,när man sen tittar efter så är det mest ogräs och rator

Pontevecchio skrev:
Vilka mammor ser ut som fan?
Vem har ett sto som bara lever på rator?

Mina går inte ens på bete och jag känner inte igen din hagbild alls på de jag sett bild på.

Tror det kan vara min som avses? Är väl ett av få sto med föl här i tråden som går ute på gräs dygnet runt utan någon stödfodring alls?
Jag la in denna bilen för några veckor sen
IMAG1269_zpsb5b2d5d8.jpg

Vet inte om det är den bilden som avses men vi var på fölbedömning igår och domaren gav muntligt 10 poäng för hästarnas utmärkta skick dessutom var min veterinär ute förra veckan och vaccinerade hästarna och även då konstaterades välskötta välmående hästar. Går ju inte att se allt på en bild men man har så klart rätt att tycka vad man vill :) Jag personligen tar inte åt mig men har förstått på andra här i tråden att de tagit illa vid sig.

...men hur gick det på bedömningen ?

jag tycker att din lilla räpa är jättefin ! Mammahästen också för den delen. Och det är ju så optimalt att kunna ha dem ute 24/7 på bara gräs. Faktum är att de flesta av mina kompisar som bedriver avel har det så, något enstaka sto som behöver stödfodras annars så verkar de flesta vara runda och fina på enbart gräs

...men hur gick det på bedömningen ?

jag tycker att din lilla räpa är jättefin ! Mammahästen också för den delen. Och det är ju så optimalt att kunna ha dem ute 24/7 på bara gräs. Faktum är att de flesta av mina kompisar som bedriver avel har det så, något enstaka sto som behöver stödfodras annars så verkar de flesta vara runda och fina på enbart gräs

Tack jag tycker också att min lilla räpa är fin :p men igår kunde jag har strypt henne :mad:
Vi hade ju putsat och knoppat henne och gjort henne så fin vi kunde och fölet var sur som ättika och skrynklade ihop hela trynet för att visa sitt missnöje :meh: så när vi skulle lasta så gick det inte alls. Föl som åkt så mycket och som senast gick rakt på skulle bara inte gå på!!!! Fick till sist in henne nästan hela vägen men då hände det som inte fick hända, fölet försökte resa sig, kabinhaken gick av :eek: och fölet välter bakåt på rampen :nailbiting: Såg ett kort ögonblick att ajaj, det gjorde ont men en halvsekund senare var det borta.
Fick dock lastat henne efter lite trixande. Kom fram till bedömningsplatsen och inser att de är nästan 3 timmar sena :banghead: Vi fick låna en box att ställa dem i och vi hade med hö till mammahäst så det var ändå ok.

Fick hjälp av jättesnälla ägarna till gården som bedömningen hölls på att genomföra visningen :) otroligt tacksam!
Sto och föl genomförde visningen med bravur men jag såg att fölet var lite begränsad, inte halt inte oren, men hon tryckte inte ifrån så som hon brukar. Antagligen hade hon stått och stelnat till lite i boxen under väntetiden.

Så jag var lite besviken när poängen lästes upp, alltså dom var helt rättvisa, men jag vet att hon rör sig bättre än så :( Hästarna var ute som vanligt i natt och imorse såg fölet fin och fräsch ut igen :)

Tydligen var det rättså bra poäng ändå och superlativen haglade när domaren läste upp "kritiken" i alla fall så bra poäng att hon är vidare till Riksföl :)

Oavsett poäng så är mitt föl charmigast :D passade på att gå in och hälsa på domarna i mitten under bedömnigen samt - till publikens förtjusning - gå och hämta ett blomsterarrangemang som hon bar med sig tills hon insåg att det inte var ätbart (plast) :D

Rätt så bra poäng så att hon är vidare till riksföl ! Då är det ju JÄTTEFINA poäng ! Ska du visa på riksföl ?

Alltså jag skulle så gärna sett din unge när hon bar omkring på ett blomsterarrangemang :rofl::laugh:

"Lite" bilder från gårdagens visning;) Fick reda på att någon filmade så ska försöka få tag på den filmen!

Bilderna är oredigerade, men förminskade. Vår fölunge var den enda vi såg som gick direkt in i trailen;) Då åker de med mellanvägg och moder stod på andra sidan redan. Praktiskt att slippa hålla på med linor och putta in;) Bara 3dje gånge han åker dessutom. Lite stolt matte är man allt!

Poäng 887798=47 p

Ord från domaren:

Välutvecklad överlinje. Uttrycksfullt huvud. Lång välansatt hals, med naturlig resning. Energisk skritt, normal steglängd. Traven är lätt rörlig med väl undersatta bakben. Galoppen rytmisk och vägvinnande. Utmärkt skick! Väl visad!

Ord talade av domaren: Vilken underbar trav. Vi är lyriska. Ett ärevarv får det bli. Även halsen tycktes mycket om av domarna!

p8250277.jpg

p8250282.jpg

p8250286.jpg

p8250289.jpg

p8250323.jpg

p8250318.jpg

p8250338.jpg

p8250339.jpg

p8250342.jpg

Han är jättesnygg din lille.
Kul att han rörde sig så fint, med den kritiken på traven tycker jag att domaren kunde klämt i med en 9:a :)

Rätt så bra poäng så att hon är vidare till riksföl ! Då är det ju JÄTTEFINA poäng ! Ska du visa på riksföl ?

Alltså jag skulle så gärna sett din unge när hon bar omkring på ett blomsterarrangemang :rofl::laugh:

Vet inte om jag ska visa? Jag kan inte sånt här :crazy: Enligt representanten på plats från Hallands hästavel så MÅSTE jag visa henne :p

Om hon skulle vara med där på Riks så måste jag lära fölet att ställa upp, t o m jag kunde se att se att hon står som en åsna när hon står framför domaren :meh:

Klart att du ska visa !
Det kanske finns nån fölvisarchampion här på buke som kan ge dig lite tips ? Dessutom så tror jag faktiskt att domarna ser igenom åsneuppställning ;)

kl

Det var ju ett evigt gissande ,den/dom vars häst det gällde har fått pm så ingen behöver gissa.

Grattis Hunter! Var det ingen som tog bild på den lilla busen med blommer i munnen? :D

Klart att du ska visa ! Dessutom så tror jag faktiskt att domarna ser igenom åsneuppställning ;)

Joo tror med att domarna ser igenom ;) men det blev lite komiskt igår när de läste upp hennes fina kritik och så ställer sig fölet som en åsna mitt framför publiken...:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 795
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka