Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Grattis till lyckad visning av fina fölet :D

Han ställer ju upp som han inte gjort nåt annat i sitt liv, kan du ge mig lite tips på hur jag kan träna mitt föl på att ställa upp "fint" :o

1185666_10151633055131631_401912780_n.jpg

Här är bilden som inte syntes. Såg nu att våra poäng avrundades uppåt, till 46 på tal om det.

Hunter, vad kul! Dina är jättefina, inte tunna nånstans vad jag sett.
Ni som bor i skåne och har riksföl på hyfsat avstånd tycker jag ska åka :)

Det bidde 45.5 p och klass 1 för oss också.
Det hade jag inte vågat hoppas på så är jättenöjd.
Förutom ett föl som lekte åsna vid lastning skötte de
sig kalas och visade sig fint.

Raden blev 7.5 7 8. 7.5 7.5 8

Så himla kul :) Grattis! Ligger en del jobb bakom, med att förbereda, putsa och inte minst LASTA...hade ju själv värsta pärsen igår...var nära att skita i allt och stanna hemma..

Åsnestajl och sen en volt på det när mamma backade ur. Tur jag hade vänner tillhands och rutinerad stallägare.
Backade upp till stallet och då gick de rakt på.

Vet inte vart det kom från, han har knatat på förut. Men men, nån protest får de väl visa ibland ;)
Jag är glad att det är 3 år tills nästa visning, vilken pärs! :D

kl

Det var ju ett evigt gissande ,den/dom vars häst det gällde har fått pm så ingen behöver gissa.

Grattis Hunter! Var det ingen som tog bild på den lilla busen med blommer i munnen? :D

Blir nog lätt så att man gissar. Alla är så måna om sina föl och vill dem så väl och då blir det känsligt med negativ kritik, att någon t ex skulle snåla med mat till hästarna så de blir smala.

Tyvärr tog batteriet slut i kameran nästan direkt :( surt när vi lagt så mycket tid på förberedelser så glömmer vi ladda kamerabatteri....Kan nog bli en eller annan bild som kommer upp här ikväll men tyvärr utan blommor då :D

För min del blir det pået igen med lastning redan i övermorgon....ska åka och dräktighetskolla stoet...Har en känsla av att det kommer att gå lättare att lasta :cautious: fölet var helt klart surt igår, såg ut som hon ätit en citron :yuck: Sen när hon väl står i transporten så står hon så fint och lugnt och äter och halvsover sig resan igenom.

Jag vet inte om jag grattat alla som fått fina resultat men jag tycker det är jätteroligt att vi har så fina föl här i tråden :) och att alla mattar/hussar (?) är så stolta och nöjda med sina telingar :bow:

Hon ;) ställde inte alls upp sådär fint inne på bedömningen... Men så fort vi plockade fram kameran där ute stod hon och posade som bara den! :cautious: Knäppte nog drygt 60 bilder där ute och fölet är lika fin på alla, men Molinna håller på med diverse grimaser i bakgrunden :p

Mitt föl var också väldigt charmig och gick bort och hälsade på domaren när vi gjorde bedömningen på stoet. Sedan bet hon sekreteraren i låret, charmig var det ja :banghead:

Hon lekte också lite åsna vid lasningen men det gick att knuffa in henne i alla fall, hon fösökte inte kasta sig eller springa över någon. Vi får se hur det går att lasta när hon är för tung för att rubba, men hon verkar vara lika matglad som sin mamma så det kommer nog gå med lite mutor :angel:

Resultatlistorna har kommit nu från vår visning, Florence kom på 9e plats av de 12 dressyrfölen. Vinnaren hade 53p och sedan Festina_Lentes föl på 51p och en hel drös på mellan 48-49,5.

Grattis Hunter! Superkul att det var värt mödan att åka iväg :D

MaRomer: fina kommentarer, fint föl!

Ponte: avis på ditt träns, assnyggt!

Yukkan: hon är grymt söt, påminner om fölen som är på de dära vykorten på Ica :love:

Åsna vid lastning var det ja (bjuder på den!), tog iofs bara 10 min totalt att lasta båda. Han är duktig på grisnit... På vägen hem knatade pyret på som han inte hade gjort annat :D
364513b9d9bac72952b9a50e4a83b8d6_zps8a2e9780.jpg

Och titta benarbetet! Vi har alla 3 samma ben i luften :o
f8a7498f7cd4d73dd939524b54bf62d1_zpsee618a9e.jpg

Det är massa mer jag vill skriva men jag måste jobba :p det är en himla fnurra på föltråden kan man lugnt säga :)

Resultatlistorna har kommit nu från vår visning, Florence kom på 9e plats av de 12 dressyrfölen. Vinnaren hade 53p och sedan Festina_Lentes föl på 51p och en hel drös på mellan 48-49,5.

Vilka poäng! Nästan samtliga visade föl vidare till Riks?
Tror inte det blev så höga poäng på den bedömningen jag var på men har rätt dålig koll :o

Tack, ja det var nästan mödan värt ;)

Du får skriva mer sen då! Var inte bara jag som hade lite laststrul verkar det som då :p

Sådär såg Frans ut. Inga ben i luften eller dumheter utan bara grisnit!
Saknade det Fautras jag brukar använda, putta föl uppför ramp var tungt!

Vilka poäng Gabby! Frans kom 4 av typ 10 totalt. Högsta var 48

Jag fick ju som sagt knappt något bildbevis alls =( är lite avis på er andra som fått massa fina bilder, men bara för att bevisa att jag faktiskt var på fölbedömning igår så kommer här trådens fulaste :p

Skritt2_zpsc5d60c6e.jpg

Skritt1_zps17d3cdd8.jpg

Hehe min spela ut hela registret när hon hade kommit loss en gång, det var både stå på bakbena och fäkta alternativt fyra hovar nerborrade i marken :meh:

KL
Lite nyare bilder av min Marvelous Mix. Nu 1,5 månad.
IMG_1572_zpsf60cbed9.jpg

Bild från 23/8

IMG_1533_zpse805a661.jpg

Bild från 15/8

Passar på att gratulera till alla lyckade fölvisningar. :)

Ja verkar bli leverfux, inte så röd utan mer åt bruna hållet.

Bigganl, Så söt lilla Mixen är! Jag tyckte Frans hade mycket öronhår innan visningen med där ligger han i lä :)

OMG vilken söt en :love:

kl

Poängen från fölbedömningen:

Typ: Ädel, välutvecklad, välproportionerlig, feminin 9
Huvud, hals, bål: Uttrycksfullt huvud, välansatt hals, välmusklat kors 8
Extremiteter: Välbenad 8
Skritt: Avspänd, normal steglängd, taktmässig 8
Trav: Lätt 7
Galopp: Rytmisk, rund, kunde vara något mer elastisk 8

Som sagt, hade hoppats på något poäng mer på trav och galopp men eftersom hon var stel så var det helt rättvisa poäng! Hon får upp till bevis på gångarterna på 3-årstestet istället :p

Galopp1_zpsd86df211.jpg

Fick en uppmaning (igen) idag från Hallands hästavel att anmäla till Riksföl.
Usch - känner mig kluven :crazy:, hur hade ni gjort, hade ni åkt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 340
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
699
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 826
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut