Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Tack :D nu tycker jag att det ska bli kul! Gick mycket bättre att lasta igår när vi åkte till seminstation! Lägger jag en lina bakom så går hon in. Men måste lägga den när hon står i rätt position annars smiter hon undan :mad:

Ring och kolla så de håller tidplanen om du inte vill vara för tidig. Jag hade ju räknat ut väldigt bra när jag behövde vara på plats, 40 min före start, men sen var de ju tre timmar sena pga av en olycka.

Jag älskar att vara för tidig, har en lång historia från att vara på tävlingsplatsen 2 timmar innan jag måste börja rida fram. :angel: Jag är tidsnegativ, en del av mig tror alltid att om jag inte är på plats i god tid kommer de mirakulöst att ha speedat schemat så att jag missar min start, hur otroligt/omöjligt det än är. Pappa chaufför som helst vill vara på plats 2 min innan min start har varit lagom road under åren. :D
Men nu måste jag tänka på lillan, och försöka komma dit lite mer "lagom" tidigt. :nailbiting:

MaRomer: Kul! Hur lång tid tar det ungefär att få passet efter att ASVH fått in alla papper? Ska bli spännande att se om de får med mammahästs morfar i stammen, eller om de tänker bråka med mig om det... Vettetusan varför hennes pass är så slarvigt. O_o

Chip och DNA den 31/7. Skickade in det veckan därpå. Kontrollanten skrev på den 16 augusti och jag fick passet i fredags. Men då fanns han inte på blup pga se skickar ut passet innan DNA analysen är klar. Men nu är allt färdigt:)

så tråkigt, vad felas honom nu?

Hunter, så borde det vara men jag vettefan.. det är en bednömingssport liksom.

MaRomer: inte mer än så? Positivt överraskad, hade väntat mig att vänta på passet minst en månad iaf. :)

Ponte:
Haha, ja bedömningssport var det ja.
Har suttit och stirrat på fölvisningen från.. Stävie? några gånger, försöker se vad domaren ser i fölen.
Ser en fölunge som jag tycker travar som en gud, ja den får 9 på trav, ser en unge som travar helt okej, men inte som jag ser det spektakulärt, får också 9. Så jag är lite konfunderad av vad de tittar på. Taktmässig, tryck bakifrån, elasticitet? Spelar ingen roll om traven ser snyggare ut på den ena (luftigare steg, mer flashigt uttryck) bara båda har samma egenskaper?
Tog just traven som exempel nu, finns många föl som fått samma poäng på t.ex typ också, men de ser totalt olika ut, så svårt att veta vad som är "optimalt". :p

Jag försökte lägga in en bild på Apple, men den var inte godkänd, tog typ en månad att få svar, så nu är jag lite less. ;)

kl

Grattis alla till alla fina poäng och lyckade visningar! Är jättekul att det finns så många klass 1-föl här!

Vad gäller hulldiskussionen så är det ju som folk säger att alla hästar är olika. De tre ston som går i vår flock är praktexempel på detta. De går på väldigt kraftig bete, två av dem (inte min såklart, om nu någon mot förmodan trodde det) är smällfeta, de får inget kraftfoder, den ena ger lite mindre till sin unge som är lite tunnare, medan den andra har en fet och fin fölunge och är själv så fet att jag börjar bli orolig för fång! Min tant då, stödfodras två gånger om dagen, totalt 6kg kraft... på bete som de andra blir tokfeta av.. Hon ger allt till fölet, som växer så det knakar och är störst trotts at hon är betydigt yngre än de andra...

Min kära tant är extremt svårfödd annars oxå, så jag har varit förberedd på detta och stödfodrat hela tiden i förebyggande syfte. Mer kan man inte göra. Nu har jag börjat rida igång henne lite och först nu börjar hon ta sig i hull. Hon behöver omsätta energin för att tillgodogöra sig den. Och folk säger det är så bekvämt att ha hästar på sommarbete, och slippa allt jobb när de är dräktiga/har föl... jo tjena haha, inte jag! Jag måste rida å länge det bara går i dräktigheten för att hålla igång ryggmuskuaturen på tanten, och när fölet väl är ute så får jag köra till stallet två gånger om dagen, och rida får jag göra då oxå (när fölet är ca 2,5 månad börjar jag), inget kul ens utan bara lång och låg i skritt och lite trav, upp och ner för backarna i hagen... jeeeetteskooooj :P

Senast ändrad:

*kl*

En kompis var med och fotade lite i stallet igår, så väntar med spänning på bilderna :)
Hon skickade en till mig förut idag iaf, den jag helst ville så den visar jag här nu, lär säkert dyka upp lite fler så småningom ;)

IMG_81232.jpg

Tyvärr blev mammahäst sämre igår igen och hovbölden ser ut att ha kommit upp i kronranden, pratade med kliniken imorse och skulle ha koksaltsomslag över helgen så får vi se på måndag om det får bli besök igen. Men gör ont i mattehjärtat att se henne ha så ont :( Usch, hon var ju nästan helt bra innan i veckan, varför skulle den vända och komma tillbaka och vara elak? :(

Haha, tror inte ens jag skulle kunna motivera min mammahäst till att ridas i hagen, eller jo, har gjort det, men hon tycker då iaf det är sjukt onödigt. :p
Hade de nya hästarna varit mindre elaka hade jag låtit hovis slå skor på mammahäst och börjat rida ut korta vändor utan fölet, men jag vågar inte lämna henne ensam i hagen med dem där ragatorna. :meh:

vaggvisa: men usch vad tråkigt! förstår att det är jobbigt, det gör så ont i en själv när ens ögonstenar har ont.

kl.
Ungefär nu har jag börjat fundera på varför i hela friden jag anmält till fölvisning, vad har min lilla raggfia där och göra? Låta mitt söta och vackra lilla föl bli kritiserad. Vilken dålig idé. :cautious: :wtf: :nailbiting:
jaja "någon måste ju komma sist också"...

Ja, hans första månad har då inte varit rolig för någon...:(
Han föddes ju på dygn 340, vilket nog var förtidigt i hans fall, hade väldigt svårt att hitta spenarna (matade med flaska första 2 dygnen), nedsatt immunförsvar, böjsenorna bak var/är fortfarande för långa, från början såg man tom sulan när han gick:nailbiting: Han har fått gå på små träsulor sen han var 4-5 dgr som sticker ut bak och sen sitter fast på hoven mha silvertejp, elastisk binda och massa bomull under det. Det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra.
Han har haft svårt att resa sig hela livet (30 dgr idag) och med dessa "tofflorna" får han inget grepp alls på ängen där han går och därför får vi resa honom upp med jämna mellanrum under hela dygnet.

Ögonlocket (det undre) har vi fått spänna genom att sy eftersom det vek sig inåt och irriterade ögat.

Han har haft/har nog fortfarande (fast värdena på proverna tyder på att det börjar gå åt rätt håll) infektion i 2 leder, vilket är det allvarligaste, en led i hasen på ena bakbenet och en led i knäet på andra bakbenet.
Veterinär har spolat mer än 5 ggr var i båda lederna och tagit mängder med prov.
Min lilla fölis har varit sövd så många gånger så snart är han nog resistent mot det medlet...

Pga att han har ont i bakbenen rör han sig inte så mycket som han skulle gjort som frisk (trots att han har fått Alvedon under en lång tid nu) och det har lett till att frambenen inte kunnat sträckas ut optimalt och därför har böjsenorna fram blivit aningen för korta. Vi masserar och stretchar och lite bättre har det blivit.

För några dagar sedan var han blockhalt på ena bakbenet. Vi testade att bedöva leden i det benet för att se om det var den som spökade, men han haltade efter det också. Troligen har han lagt sig rakt på en sten för nu stödjer han i alla fall på benet och går bättre.

Eftersom han har haft nedsatt immunförsvar har vi gjort 2 blodtransfusioner. Nu ser man på blodproverna att han har fått bättre värden och nu har han även börjat tillverka blod själv.

Han har tagit sig genom allt detta som en riktig fighter, alltid kämpat och varit positiv.
Nålar i halsen är numera det värsta han vet, och så många som han har haft i sig så kan man ju förstå honom.

Han har på senaste veckan börjat visa temperament som sin mamma, vill bitas och busa och det är så roligt att se honom piggare och kaxigare.

Han har börjat äta hö och gräs samt smakat lite av mammans kraftfoder. Men hö är favoriten :)

Mamman är väldigt snäll med föl vid sidan, vilket vi verkligen inte trodde (hon brukar vara ganska sur på det mesta i vanliga fall), och det är nog tur för annars hade vi aldrig kunnat hjälpa fölet så mycket som vi gjort och gör.

Känns äntligen som det börjar gå åt rätt håll och hoppas så otroligt mycket på att han ska få bli helt frisk nu och kunna springa, resa sig själv och slippa alla smärtor och andra onda ting.

Oj hjälp!
Ni har inte testat plastskor som sitter kvar så ni slipper linda fötterna?
Enl den hovisen jag pratade med ska det räcka med en vecka eller två för att räta upp ben.
Han anses vara en av sveriges bästa.

Bara som tips :)

När du visar trav så handlar det mycket om att fölungen ska visa en bra takt, balans och mekanik i fler än ett par steg för ett högre betyg.

Men stackars lilla fölisen..vilken taskig start på livet.
Håller tummarna för att ert elände är över snart och att han får bli en pigg och glad liten kille som kan busa och slipper allt vad sprutor heter.

Jag som tyckte min lille hade en risig början..
Hans mamma hade ingen mjölk så vi gav blodplasma + råmjölk som vi mjölkade ur hans nuvarande mamma när hennes föl föddes död.
Min kille gick åxå som skrutt första 3 veckorna.Lite så man skämdes äver hans fula ben

Tänk va fort tiden går..

Nu har han jätte fina spiror:)

Senast ändrad:

Plastskor har vi funderat på men eftersom de limmas på så sitter de nog inte fast så länge i den ganska torra=hårda och ojämna hagen som han går i. Vi vill inte låta honom gå på en plan gruspaddock heller för då kommer det ju andra problem...

ponniplutt: Wow vilken förändring, ditt föl är ju jättefint nu :love:

Halv kl
Tackar för alla lyckönskningar, lägger nog in en bild senare idag :)

Okej, ungefär som jag trodde då, tack för svar! :)

Opra: Men herregud vilken start på livet. :eek: Stackars lilla fölis, håller tummarna för att det är på väg åt rätt håll nu så han blir pigg och stark på alla sätt och vis!

Våran veterinär och även hovslagaren sa att han skulle gå i mindre plan hage och korta stunder i en större för att inte överanstränga sina leder samt även få komma ut och träna dom en stund varje dag.
Det har ju som synes funkat..
Jag hoppas din åxå rättar till sig snart.
Så himla jobbigt när dom inte är friska
Vore spännande med en bild.

Så ni använde ingenting extra till honom?
Hur gammal är han på de olika bilderna?

kl
Här kommer bilder på min lilla sötnos där man kan se benen rätt så tydligt:
3 dgr:

Såhär såg han ut när han var exakt 3 veckor: (har dock inga bra bilder på benen utan skor)

Och lite andra bilder tagna för 3 dgr sedan ungefär:

Men såå fin han är.
Vi skrev nog om varann..våran unge har rätat upp sig helt själv..
Tog nog över månaden innan han blev stadig..

han är född 20/5

29/5 såg han ut så här..

så här såg han ut 14/6

och den 4/7

så det har tagit sin tid.
och kan ju bara säga att jag verkligen inte ville fota honom så man såg hur fula leder han hade :crazy:

och i går..

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V