Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Haha, Iska var inte så road av att bli friserad heller, men tycker hon tog det ganska bra ändå. Det där med att duschas var ju hemskt konstigt, och SPECIELLT på bakbenen, jätteäckligt! Men efter lite övertalning gick det bra det också. :D

Tror nog jag kan tänka mig åka på fölvisning igen, om jag har ett sto som inte får damp och har en unge som är mäkta fin och inte inne i växtfas just vid visningen. Då kanske det känns mer värt, med alla omständigheter runt omkring. ;)

Du! Här fönas inga föl! :D

Frotéhandduk is the shit. :cool:

---

kl.
Fölkompisen med mamma åkte hem igen, de sura tanterna ville inte ha något med våra hästar att göra, inte ens fölet! :eek: Iska försökte och försökte och försökte få henne att leka men möttes bara av en ilsken bakdel. :cry:

Senast ändrad:

Du kan få komma hit och föna till nåt snyggt till på fredag :D eller frottéa till nåt menar jag ;)

"Rikssto och Riksföl är en utställning men också en show. Det är här vi får se Sveriges allra finaste 3-årsston och föl visa upp sig. Det ska vara roligt för publiken att titta på och roligt att visa upp sitt föl."

Vi ska ju tydligen underhålla publiken...:rofl:

Synd att det inte funka mellan era hästar - sicka surskånkar, inte vilja leka :wtf:

det är för att du har halvblod ;)

Z och Frans leker med kallblodstravarna och deras ungar.
Den sura hbltanten och hennes jobbiga unge får inte vara med.
Ungen har heller inte balans nog att galoppera genom skog och sladda nedför
leriga slänten. Halvblod alltså ;)

(frans är bara 50%!!)

Haha, njaa, liiite långt att åka tror jag. :angel:

De skulle bjudit in Iska då, alla skrattade då åt hennes akrobatiker när hon egentligen skulle ha travat. ;)

Verkligen, det är så tråkigt, för fölungen hon egentligen skulle gått med leker som bara tusan med ägarens 1-åringar. Men de hade inte bete så det räckte, och ville inte flytta hit dem. Nu har vi mer bete än mina behöver. :meh:

Ponte: Fast de var Quarterhästar. ;) MINA var snälla och rara och ville vara sociala och leka, och även om stoet var en riktig surtant så accepterade hon att Iska var med hennes fölunge, men hennes fölunge ville inte veta av Iska. Hon ville bara leka med mamma i en helt annan del av hagen. :meh:

KL
Update från mig :p

Min lilla hingst är fortfarande väldigt vild .. har klappat och matat mamma varje dag + suttit i hagen och låtit honom "undersöka" mig, men ändå får jag inte ens klappa fölis... tills förra veckan. Tog in dem i stallet, satt där ett tag och sen tillslut fick jag klia honom på rumpan (då kunde jag också gå efter fast han försökte smita) och har också fått klia honom lite på halsen :love:

Han är verkligen lik mamman, henne kunde man absolut inte röra först hon var 3år och inridningen påbörjad. :meh: men blev sedan super trevlig!

Nu har jag flyttat upp till Wången (sista året på Hippologen) och lämnat mina hjärtan hemma. Tror de har de bäst hemma i sin vanliga flock ute på lösdriften. Samma flock & hage som mamma Glódis växte upp i. :)

haumlstarna2.jpg.html

leggo.jpg.html

leggo2.jpg.html

kl

Min lille hingst visades på mönstring i sön. Han busade mest runt, men lyckades skrapa ihop 46 poäng iaf med bla. 8,5 för typ och hhb.
Stam: Dunhill-Ampere-Chagall.
1239601_505939469495792_985237058_n.jpg

Vilken tjusig kille! Grattis till poängen! Är det tänkt att han ska fortsätta vara hingst eller ska han kastreras?

KL
I måndags var hovslagaren ute och verkade mammahäst och Epona. För Epona var det andra gången och jag var jättenervös hur det skulle gå. Hon är ju inte koppeltränad eller nånting, hon har ju gått på bete med morsan sedan i juni liksom. Hon stod som ett ljus hela tiden! :) Sååå stolt över min lilla skit.

96cq49.jpg

Häst + Älg = Hälg?

23kc20l.jpg

Grattis! Tjusig kille! :D

Tscabo: Kul! Iska väntar fortfarande på sin första verkning, dvs nästa gång hovis är ute. Han har tittat på henne 2 gånger men inte tyckt det var nödvändigt att ta något. :)

Spännande! Hovbitarna som de klipper av är så jäkla söta på dessa små, så mini-mini! :love:
Epona blev verkad när hon var 2 veckor första gången, hon var ju helt kalle anka-fotig bak, så hovis justerade lite så hon rätade upp sig :)

kl
Har bokat tid för röntgen nu på måndag. Antalet vita blodkroppar är nu normalt, alltså är det antagligen ingen infektion längre. Men eftersom han fortfarande haltar så är det ju troligen något annat. På måndag kväll vet vi förhoppningsvis vad han har ont av.

Blir en körtur på 1 h dit. Har dock lite tankar kring själva körningen. Funderar på att antingen ha så att han kan gå både framför henne och i spiltan bredvid (med skiva/vägg framför stoets ben under bommen så inte hon eller han kan få några osmarta idéer...), eller ha honom i enbart spiltan bredvid med skiva under bommen så han inte kan krypa eller fastna.
Hur kör ni era sto+föl?

För övrigt så är han mycket piggare, kommer upp mer i luften när han stegrar och bockar och har börjat äta gräs stående, fast med böjda framben.
Här om dagen så galopperade han i full fart, och snubblade!:nailbiting: Gjorde en kullerbytta, kunde lika gärna brutit nacken:nailbiting: Verkar ju som att han har skyddsänglarna på sin sida... Men sen hände något intressant; han reste sig upp själv efter någon minut när vi kom springande. (Han har dock inte gjort om uppstignigen efter detta men tror nog att det händer igen snart)

Här kommer bild på honom, från igår: :love:

Som ni ser så har vi satt plattorna under framhovarna nu istället och tagit av bak. Frambenen blev bättre nästan direkt och han verkar inte störas av att de sitter där heller :)

Hahaa grattis till passet.
Men du lär få vänta ihjäl dig på att få rida.
Finns ingen tid som går såå långsamt som en väntan oavsett vad det är man väntar på.
Och 2-3 år:meh:hua så länge.

Min fina lilla prins

för 16 veckor sedan tror han har växt en del

Fy så jobbigt..hoppas dom kan hjälpa honom.
Har alltid kört mina utan mellanväggen i och med fölet löst.
Oftas så har fölet stått jätte fint hela åkturen brevid sin mamma och inte gått runt så värst mycke.

Så här betade min lilla i början..när han nu inte la sig ner och åt

Samma här, utan mellanvägg ochlös. Fölen står bredvid mammas mage och har fullt upp med att hålla balansen.

Kan han inte resa sig själv Opra? Hoppas ni finner vad som felas, är så ledsamt med småttingar som mår dåligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka