Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Har veterinären verkligen inte ordinerat att den ungen ska vila mycket? Min som föddes-10 var också väldigt kort i senorna fram och fick vara ute ganska begränsat första veckan. bara korta promenader på hårt underlag+stretching. Han ordnade upp sig gamska fort men när han sen drog iväg och började växa blev han väldigt kort igen. Han blev regelbundet fixad på klinik i fötterna och det var hela tiden viktigt med mycket vila (på box) så att han inte blev överansträngd. Han fick mao inte gå på bete utan var bara ute dagtid (i perioder nåfra timmar fm, sen in och vila, och så ut igen några timmar på em).

Hej,
är ny här i tråden.
Har idag varit och tittat på min drömhäst.:love:
Ett welsh cob sto född april 2013.
Om allt går väl så hämtar jag hem henne i nov.
Återkommer med bilder när hon är hemma.:)

KL

Måste bara få ge er en eloge, ni som är med i den här tråden!
Det är så fin stämning, ni peppar och stöttar varandra inför fölvisningarna trots att ni borde vara konkurrenter (...;)), ger råd och tips vid problem, och hela tiden finns en positiv och vänlig anda. Därför följer jag den här tråden trots att jag är föl-lös i år...
Flera sådana trådar!!!

:bow::bow::bow:

Nja, vet tycker han ska ha det som det är nu, dvs gå så mkt som han själv vill. Vi har ganska bra koll på vad han gör i hagen eftersom det syns väl från vårt hus.
Vet tror att när han blir ohalt bak igen så kommer han länga steget och på så sätt sträcka ut senorna själv + att vi såklart hjälper till genom att stretcha. Om du kollar på bilderna på föregående sida så ser du att han kortat upp fram ganska mycket, och det såg vi när det började; när han blev halt bak och inte kunde gå och leka obegränsat längre.
Så länge han inte blir värre så fortsätter vi med detta, om inte vet kommer på något nytt, men ska prata med honom om ev överansträngning.
Tack för råd:)

Oj. Det var allt en tuff start på livet för lillkillen. Hoppas allt rättar till sig. Han är ju jättefin!

Hej,
är ny här i tråden.
Har idag varit och tittat på min drömhäst.:love:
Ett welsh cob sto född april 2013.
Om allt går väl så hämtar jag hem henne i nov.
Återkommer med bilder när hon är hemma.:)

Roligt med fler cobbar här! Vad är det för stam på henne? :)

KL

Grattis alla till fina poängen ni fått! Har läst om alla era finingar som varit på visning och blir sjukt sugen själv.. Hade själv ingen möjlighet att visa min i år, men funderar kanske om man kan fixa sig lite hjälp att visa henne nästa. Egentligen spelar det ingen roll hur hon ser ut eftersom hon är avlad till mig bara, men hade varit kul att få ett utlåtande eftersom jag är askass på exteriör och hur di ska röra sig.
2afaooi.jpg

Senast ändrad:

Oj vad ni har kämpat! Hoppas det går åt rätt håll nu så ni kan få andas och njuta av ert föl!

Jättefin är han :)

kl.

Så, nu står damerna knoppade och badade och väntar på att det ska bli dags att åka. Lastar om 30 min.
Jag, som aldrig någonsin blir nervös inför och på tävling, känner mig som ett vrak.

Nu kan jag bara hoppas att mammahäst sköter sig och att Iska behagar visa upp sig från sin bästa sida. :nailbiting:

Jaha, då var vi hemma... Med tanke på hur mina hästar uppfört sig kan jag inte annat än förundras över att hon lyckades skrapa ihop hela 42 poäng.

Mammahäst och jag var i ständigt slagsmål om huruvida hon skulle stå still eller inte, Iska var oengagerad och stel och ville inte alls visa upp sig eller några gångarter.
Domaren sa även något om att "Hon kan vara spänd pga att mamman är tokig och kör lite sitt eget race." :p

Kritik:
Typ: Normalgrov, för dagen överbyggd, ngt oproportionerlig. 7,5
Hhb: ngt lågt ansatt hals, ngt brant bog, kort rygg, musklat kors. 7
Extremiteter: För dagen oelastiska kotor, benad för sin grovlek. 7,5
Skritt: Ganska vägvinnande, för dagen stel, ojämn bjudning. 7
Trav: Ganska taktmässig, kort, bristande elasticitet. 6
Galopp: Energisk, ganska balanserad. För dagen något stel. 7

Helt korrekt bedömt, hade fröken visat vad hon visar hemma hade hon kanske kunnat få till klass 1 med lite flyt. Glatt överraskad över att hon fick så pass på ben.

allt i allt är jag ändå nöjd med resultatet, men jag kommer inte bemöda mig att försöka visa Spökets eventuella framtida ungar, hon är skvatt galen när hon kommer ut. :banghead: Men Iska stod ju still iaf... ;)

Grattis till att ha gjort det i alla fall.
Det är inte alla som ens kommit i väg och visat.
Som ja med min unge..

Vad hittade hon på?

Kul att ni kom iväg iaf, låter som att hon hamnat i en växtfas?
Med tanke på benbetyger också.

Tack!
Det är synd du inte kan visa din fina. :(

Ponte:
Mja, hon är ju inte oregerlig, men trampar runt, stampar, försöker mejja mig åt sidan så hon kommer förbi, är allmänt stökig. Sen springer hon fort som satan så en redan oengagerad Iska såg nästan lite hjälplös ut där bak.

Hon ska väl ha creds för att hon trots det inte är ett dugg svår att fånga in efter galoppen "Spööket, ptrroo", då bytte hon genast riktning, galopperar rakt fram till mig och tvärnitar. Står still så pass länge att jag får tag på henne, sen fortsätter trampandet. :meh:

Jo, jag tycker väl hon växer mest hela tiden, hon var högre bak än hon är nu för 2 veckor sen, så nog växer hon. Hon ville inte alls visa någon trav från början heller, studsade bara runt mot mamma, så vi fick försöka igen efter galoppen när mammahäst tröttat ut henne. Då travade hon, men tråkigare trav har jag aldrig sett från henne. Synd att visningen inte var förra veckan, då travade hon som en gud! :D

Jag tyckte iaf att hon var finaste fölet där, även om hon var stel och oengagerad. :angel:

Visst var det lite roligt att vara med :D samtidigt så kan jag känna mig lite fånig som tycker det är roligt, ungefär som när jag kollar på TV och det är såna där "galningar" som åker runt på kattutställningar och har värsta sjået innan utställning med att föna sin katt och nu är jag som dem :o

Visst var det lite roligt att vara med :D samtidigt så kan jag känna mig lite fånig som tycker det är roligt, ungefär som när jag kollar på TV och det är såna där "galningar" som åker runt på kattutställningar och har värsta sjået innan utställning med att föna sin katt och nu är jag som dem :o

Ha ha så sant :o Var visade du och vilken domare hade ni ?

Mia

Hahaha, jag fick faktiskt inte alls blodad tand på visning, Iska gjorde sitt bästa för dagen, och jag är som sagt inte alls missnöjd (kanske med mammahäst), men det hela kändes nästan inte så jättenödvändigt när det var klart. Jag fick en trött fölunge, en rosett och ett papper med nästan samma kritik på varje rad. Det intressanta hade ju varit vilka poäng hon fått när hon är sig själv.

Det blev mycket sjåp kring liten unge. Lite kul var det såklart, men nästa gång stannar jag nog hemma och väntar på treårs istället. ;)

ja tur att de inte ska visas så ofta ;)

Frans har fått ett sår på örat men vill inte få det tvättat!
I helgen var jag själv och då gick det helt enkelt inte att ha en fölunge som kutar runt i boxen och åmar sig från bomullstussen jag försöker tvätta med.

Så vi införde uppbindning. Dubbelt varv runt halsen och så höll jag i ändarna ifall han skulle panika men herrn testdrog lite och sen suckade han och ställde sig fint och sa inte ett pip när jag tvättade örat. Mattes fina kille :)

Jag visade på ett ställe som heter Tollstorp gård, fantastiskt fin aläggning!

Domaren heter Christina Olsson, jättetrevlig kvinna :)

Klart det inte är nödvändigt :p

Tror inte jag kommer att åka heller nästa år (om det nu blir föl) trots att jag tyckte det var lite roligt. Min unge var pigg o gla under själva visningen och inte trött när vi kom hem men däremot var hon sur som ättika när jag gjorde henne "fin" och hade massa myror i benen och ingen lust att stå och bli friserad.

Tänker att det är en kul grej att göra en gång typ :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V