Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

48 poäng är ju kanon !

Klart att du ska åka, särskilt som du vet att hon har mer att ge (se bara till att åbäket inte åsnar sig precis innan ni ska åka)

Men gud kvinna, åk! Kommer bli så coolt att kunna säga att man "känner" Riksföl-vinnaren. ;)

Fast iofs, tror knappast jag själv åkt om Iska kvalat till riksföl, 2,5h bilresa enkel väg med ett 3 månaders föl? Njaaa... Hon ska vara ute i hagen och busa med sin nya flock resten av sommaren/hösten efter att vi visat på Söndag. :D

Än så länge är fölungarna lite blyga, surkärringen till sto som kom har gett Spöket ett par kängor men nu verkar de komma ganska bra överens, de KAN iaf stå inom en 5-meters radie av varandra. ;) Blir nog kalasbra det när fölungarna inser att man kan leka med varandra också. :cautious:

Grattis till fina resultat Ni som har visat! :)

*kl*

Allt är bara bra med Cajsa och mamma häst, vi har öppnat upp mer hage på återväxten så nu har dem ännu större hage.

Ny bild från idag på Fröken Cajsa - 9 v. och 2 dagar gammal! :love:

b3wkrt.jpg

Ser ut som om hon är mörkare under fölpälsen så ev.blir hon mörkbrun som mamma häst och brorsan. :)

Ja verkar bli leverfux, inte så röd utan mer åt bruna hållet.

Bigganl, Så söt lilla Mixen är! Jag tyckte Frans hade mycket öronhår innan visningen med där ligger han i lä :)

haha! Ja han har fulla öronen med lurv och med sina jätteöron (som han ärvt av sin mor) så får det plats mycket lurv. :D

Men gud kvinna, åk! Kommer bli så coolt att kunna säga att man "känner" Riksföl-vinnaren. ;)

Fast iofs, tror knappast jag själv åkt om Iska kvalat till riksföl, 2,5h bilresa enkel väg med ett 3 månaders föl? Njaaa... Hon ska vara ute i hagen och busa med sin nya flock resten av sommaren/hösten efter att vi visat på Söndag. :D

Resan blir inte så lång och den är jag inte orolig för. Fölet har åkt en hel del nu i sommar och trailar bra.
Det jag tänker är det som Gabby_Ossi skrev om poängen från en annan bedömningsplats att de var i spannet 48-53. Känns ju liksom som lite meningslöst att kånka iväg med de poängen som mitt föl fick :o

Jag tycker absolut du ska åka! Speciellt som du inte har så långt och att du tror hon har mer att visa gångartsmässigt än på bedömningen.

De som hade upp mot 50p och över var alla gångartsföl, bästa hoppföl hade "bara" 48,5! Hopp- och dressyrstammade föl går ju i vars en klass även på Riks.

Tycker iaf absolut du ska åka. :)

Nougat: Så söt hon är! :D

Bigganl: Din är också hemskt söt.. :love:

kl.
Nu är Iska chippad, allt gick bra, men kontrollanten muttrade lite över 'alla dessa tecken att rita'. ;)
Enligt kontrollanten är hon mörkbrun utan minsta chans till skimmel, jag hoppas hon har rätt men jag hyser mina tvivel, tycker inte hon, när hon var ny, såg ut som andra mörkbruna ungar...
Men det visar sig. :p

Jaja men det är ju min bedömning att det finns lite till att plocka ut på gångarter- den ska man definitivt inte lita på :p

Skönt att höra att den bästa hoppföl "bara" hade 48,5, kändes ju lite dömt att misslyckas att åka och "tävla" mot ett gäng där alla låg runt 50+ poäng :o

Hahaha! Praktisk unge! ;)
Kontrollanten höll också med om att hon nog blir större än båda sin mor och sin far... :cautious:
Långbenstoröra ska nog få heta "Stora klunsen" nu istället. :meh:

haha, vi hade också ID kontrollanten ute idag som sa "Det är tur att han får chip, inte ett enda tecken att rita i." Och på halsen har han inte ens någon virvel!

Så samma här :) och han kommer att bli mörkbrun.

Hunter: haha nee vi kastar inte ägg, vi kan bjuda hästarna på morötter!

haha nee vi kastar inte ägg, vi kan bjuda hästarna på morötter!

Fölet vill nog gärna ha en plastblomma :p

kl
Igår fick Dorri sitt pass så nu finns hon också på riktigt!

Fick också den rätta raden poäng från fölbedömningen, hade blitt fel på nåt konstigt sätt i protokollet fatta inte riktigt hur men det är clearat med domare och ASVH och jag har fått protokollet nu (glömde ta med det hem :o). Felet påverkade inte totalpoängen så för den sakens skull spela det ingen roll men nu blev poängen mer "rätt" enligt min bedömning :o. Traven var verkligen inte bra den dagen men galoppen är mer åt 9-mässig och HHB tycker jag också borde närma sig en 9:a. Sen är det flera (personer betydligt mer insatta i hästbedömning än vad jag är) som sagt att det är svårt att få höga poäng av den domaren men vet inte riktigt om jag tror på sånt O_o. Är man bra så är man och då får man bra poäng oavsett domare - dom har ju ett reglemente att följa?

Typ: Ädel, välutvecklad, välproportionerlig, feminin 9
Huvud, hals, bål: Uttrycksfullt huvud, välansatt hals, välmusklat kors 8.5
Extremiteter: Välbenad 8
Skritt: Avspänd, normal steglängd, taktmässig 7.5
Trav: Lätt 6.5
Galopp: Rytmisk, rund, kunde vara något mer elastisk 8.5

Haha, kul att det stämde lite bättre med vad du själv tycker också då. ;)
Och AWESEOM! :D Kommer hålla alla tummar inom räckhåll för er när det är dags! :D

kl.
Tycker så synd om Iska just nu, hon VILL så gärna leka med det nya fölet, men Moz springer bara till sin mamma varje gång Iska försöker få henne att leka, och mammahästen Invee är en surtant så Iska blir bortjagad om hon kommer för nära. :meh:
Moz är ändå en månad äldre, men leker hellre med sin mamma i en annan del av hagen än närmar sig Iska. Hon är visserligen någon dm mindre, men ändå... :angel:
Hoppas det släpper så Iska får sin efterlängtade lekkamrat.

Startlistor och starttid har kommit till på Söndag, visningen börjar först 12:30 till min stora förvåning, nu får jag lägga om planen helt och kanske bada och ha oss på förmiddagen snarare än kvällen innan. Vår start bör då bli runt 14:30, jag vägrar vara på plats mindre än 1h innan, så vi åker väl runt 12:00 -12:30 kanske. Så får de stå i boxen ett tag om de ligger efter i schemat. (Nej, jag tänker inte på mycket annat än fölvisning just nu. :p )

Grattis till alla lyckade visningar! :) Verkar ha gått jättebra för alla ju!

kl
Mitt hingstföl ska inte visas pga att han har varit och fortfarande är väldigt sjuk.
Ska inte säga att han har haft problem med allt, för då får han väl antagligen ännu mer, men det är i alla fall så det känns...:cry:

Önskar så otroligt mycket att han kan bli frisk och kan busa lika mycket som alla andra föl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 795
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka