Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Antar att ni säkert siktade högre men Grattis!
Vad blev det för delpoäng?

För er som inte visat än kan jag berätta att Hööks har en karda för fölpäls nu, kostade typ en hundring
och funkade bra. Lite mer prisvärt än en furminator som vi diskuterade förut.

Caisa, inte ska det vara stenigt i ridhus?
Apple kommer säkert sköta sig. Mitt sto visade upp vems mamma som var snabbast på visningen men saktade av när vi bad henne. Domaren kommenterade det " han blir ibland låg i galoppen men det är för att hinna med mamma, han är också väldigt vägvinnande" haha

Senast ändrad:

Haha, Apple slö = normalpigg häst. Smackar jag så springer hon, annars hade det räckt med att jag släppt henne så hade hon farit runt som en tok i fyrsprång och bockat runt manegen.
Hade faktiskt oroat mig lite för det med. ;)
Nä, nu kan hon stå still när jag ber henne, hon släpar mig inte runt i traven, och nog sprang hon om än inte med samma tokbrådska när jag släppte henne. De kommer dock vara instängda i vindskyddet natten till visningen, men det är mest av renlighetsskäl... nytvättad skimmel i hagen = inte nytvättad skimmel längre... :p

Syns dock att hon är obekväm utan skor om det finns minsta lilla sten i underlaget, hoppas verkligen underlaget är superbra i Timrå. :nailbiting: Tur det bara är Iska som ska bedömas...

Ridhuset fanns det av någon anledning lite sten i, inte sett det tidigare, och jag har ändå jobbat där 6 mån för ett år sen. har väl jobbat sig uppåt från grunden eller nåt antar jag.

Senast ändrad:

Jag upplevde inte alls sassiballs kommentar som nedtryckande, hon skrev ju inget om tunna föl i denna tråden utan bara på fb och hon skrev grattis till både mig och MaRomer som ju var de senaste i tråden som lagt in fina resultat för fölen.

Nu har jag inte hullstatus på alla föl och mammor i tråden i huvudet, men t.ex Rebeccas Itzy var väl också lite tunn på bilderna från visningen. Men detta tror jag hon är medveten om och jobbar med.

Vi hade också ett fullblodssto som var svår att hålla hull på för några år sedan, henne fick vi fodra på massor extra men hon gav iaf bra med mat till fölet.

Ägaren tog pappret, men jag har för mig att det var 8 8 7 7 7,5 7,5 :) Han bara fjantade omkring, men men, han är fin ändå :)

Jag har svårt för dessa anonyma anklagelserna, fråga om man undrar.
Det var dock dobbis inlägg jag reagerade mest på.

Jag citerar igen
"både föl o ston ser ut som fan rent ut sagt (finns flera här i tråden) ibland undrar jag om folk tror att mamma hästen ska klara sig bara för att hon går minsan på bete"

De enda som bara går på bete är väl typ din, apple och maromer? Knappast de tunna som åsyftas.Mina går inte på bete alls och Itzys mamma äter matte ur huset som vanligt om jag inte läst helt galet.

Senast ändrad:

Jösses vad inlägg! Gratulerar alla igen! Det är kul att få kvitto på att ens föl är lika fin som man själv tycker :p

Empire: hoppas du är på läkning iaf, håll till godo på foton på mig med storgris och lillgris som tröst!

46,5p (8-8-7,5-8-7-8) "rörlig, avspänd och välhanterad" tröttmössan :D

f917bcdf948548becb35dad6baa06774_zpsbe52e042.jpg

62095b45db8049396a8e001cd5cce76e_zps4d15f9ec.jpg

Och bonusbild på min hjärtegull, hästen som räddat mitt liv gånger flera :love:
9ac11c757d783a6ccab74c8499e78869_zpsb2f83360.jpg

Ja, men det var Pollehastars inlägg som jag svarade på, och hon kände sig påhoppad av sassiball.

dobbis inlägg tycker jag också är lite tråkigt.

Jag vet också att både du och Rebecca fodrar på ordentligt extra, men du ville ju veta om det fanns fler tunna föl i tråden och det finns det ju t.ex.

Och vad menar du med bara gå på bete? Både jag och MaRomer har ju skrivit att våra får kraftfoder.

Som kontrast kan jag tillägga att domaren nästan var road över att Chutney var i mkt gott hull ;) Mina går med på bete, men får hö o musli varje dag :)

Jag tycker mitt föl är i underkant hullmässigt, hans mamma är dock fet som en julgris :cautious: Han är rund och fin men revbenen skymtas ibland.

Senast ändrad:

Jag har svårt för dessa anonyma anklagelserna, fråga om man undrar.
Det var dock dobbis inlägg jag reagerade mest på.

Jag citerar igen
"både föl o ston ser ut som fan rent ut sagt (finns flera här i tråden) ibland undrar jag om folk tror att mamma hästen ska klara sig bara för att hon går minsan på bete"

De enda som bara går på bete är väl typ din, apple och maromer? Knappast de tunna som åsyftas.Mina går inte på bete alls och Itzys mamma äter matte ur huset som vanligt om jag inte läst helt galet.

Man ska inte läsa in sådant som inte står,jag skrev inte att det gällde någon som hade sina på bete NU.

Jag har heller inget intressa av att hänga ut någon så jag tänker inte peka ut vilken/vilka hästar jag tycker är underviktiga.

Jättefina bilder!
Just i fällperiod tycker jag det en fördel med våra fuxar :)

Gabbby, precis. Jag har ingen aning om vem som lever på rator men era är väl de som äter minst tänkte jag.

Så du skickar hellre en slev skit åt alla?
Varför ifrågasätter du inte när bilderna läggs ut istället för att kräkas ur dig nu?
Jag tror inte ett dugg på att du inte namnger av vänlighet, det är bara en ursäkt för ditt beteende.

Nej men så får du inte ta det jag menade inte ditt föl!! :(

Grattis till klass 1 och bra poäng :)

Jag är vän med ganska många hästfolk, och har sett en hel del föl.

Förlåt för att jag trampade på tårna, menade absolut inte det! :o

Ponteveccio, men då gör du ju vad du kan, man kan inte göra mer! Och det gick ju bra för dig också, Grattis :)

Jag menar verkligen inget illa, jag skrev ju också att jag vet att en del är svåra att hålla i hull, omöjligt för mig att veta vad alla fodrar med, vet ju bara vad man ser på en bild. Skulle kanske inte sagt något alls, men det är också ett försök att man kanske ska tänka över foderstaten, som säkert de flesta av er redan gör.

Sorry, nu stannar ni kvar i föltråden med era fina föl och så håller jag tyst istället. ;)

Oj va alla är fina..
På 1a bilden ser dom ju ut som porslinshästar..såå dom blänker i solen.

Appro på tjock/smala ston och föl..
Min unge äter så mycke han bara kan och är i mina ögon aningen tunn om man jänför med storsyskonen i samma ålder.
Men dom å andra sidan hade sin mamma..och andra pappor.
Mitt sto är döfet och bantar..kan ju bero på att hon äter som om hon skulle ge di fast hon inte gör det.
Fölet har inte tittat åt juvret på över 2 veckor nu.
Pappa till fölet är en tunnis han också.Så han kommer nog aldrig bli en tjockis.

Storebror 3 månader(nu 2 år)

Så är det också.
Frans ska inte se ut som Gabbys, de är helt olika i typen.
Frans är sååå smal i bogen, och rund över rumpen.
Det är hull som saknas över revben men nån krallig hals a la Chutney får han inte, han är inte byggd så.

Men de är fina i sin variation våra fölpluttar :)

Sassiball, bra att du inte menade så. Tycker det är trist när alla berättar om sina fina föl att vissa då bara måste hacka ned på nåt.

Tack för att du godtar min förklaring, ush jag känner mig som en idiot nu, :( skulle ju lämna tråden men ni har så fina föl så det är roligt att komma in och titta :love:

Jag har själv haft ett par tunna hästar men de var tunna när jag köpte dem och innan de gått upp i hull vågade jag inte ha dem ute i hagen utan täcke.

Det blir kanske jag som får sitta här till nästa sommar och ta emot gliringar för min tunna fölunge ;)

Men som sagt menade jag verkligen inget illa och definitivt inget mot dig Pollehästar, det var bara en tråkig tillfällighet som gjorde att du tog åt dig och jag förstår nu att det var klumpigt av mig, Förlåt!

Fux ÄR fint! Fast jag kan inte ta på mig glansen, mina hästar blänker av sig självt. Vettetusan vad jag gör, borsta är jag jäkligt dålig med :p De äter nog pälsglans, har hört det är bra tillskottsfoder ;)

Ang hulldiskussionen: ta inte åt er! Det är omöjligt för anonyma att veta vad man gör med sina hästar och hur de utfodras. Och det är lätt att tycka mycket. Det finns ibland lite för mycket tolkutrymme i skriven text.

(Hade vinthundar i 15 år, fick skit dagligen att de var maaaaagra. Sånt biter inte på mig längre. Så länge jag är nöjd! :))

Ser fram emot bildfrossa, fler bilder på alla fina föl!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 818
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Valp 2025
  • Hjälp