Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Aj spm sjutton, krya på dig!

Caisa, hon ser ut att röra sig jättebra! Inte så konstigt med den mamman tycker jag :)
Men hon ser STOR ut!

Är det vit eller röd klöver? Röd klöver skall inte vara bra om man skall betäcka om, pga sterlitet? Det är vad jag har hört när jag ville öka ut mitt bete på just röd klöver.

Tack :) sitter i soffan och tycker synd om mig själv :(

45,5 är väl bra poäng? Länge sedan jag visade föl ;)

Oj, är det? Förr i tiden skrek ju folk i högan skyn när det var för mycket klöver på betet, men jag behöver inte oroa mig för fång då?

Linnea F: Tack! Haha, ja, speciellt söt när hon har den så högt att den tippar framåt, ser ut som en hundsvans då. :D

Ponte: Så pass? :o Då behöver jag kanske inte skämmas på visningen då. :D Men jo, hon ÄR stor. Förstår inte hur jättelilla mammahäst lyckas producera en så stor avkomma, och jag som gått och oroat mig för att få en för liten häst får nu en för stor. Ödets ironi. ;)

Empire: Rödklöver, fast de röda blommorna har hunnit vissna redan, så var tvungen att titta efter. ;) Vi har betäckt om henne, men hon tog sig inte, men då gick hon inte på klöver. Har dock aldrig hört talas om att klöver ska orsaka sterilitet? O_o Hon ska ju semineras igen nästa säsong. :p

Synd att jag inte kunde komma. Men grattis till dig med :D hade gärna sett er som visade på Vreta ni har inga bilder?

Jag har ett stort fält med rödklöver efter putsning och skörd, som jag får använda, men efter google sökning om rödklöver så vågar jag inte släppa ut mitt sto där, skall själv betäcka om nästa år. Men alla gör som dom vill, men jag tar det säkra före det osäkra ;)

hmm... Läste lite på det, tydligen kan stora mängder orsaka tillfällig sterilitet, och om de fortsätter få i sig stora mängder kan det bli permanent sterilitet.
Blandas intaget ut med andra fodersorter gräs/hö etc brukar det tydligen inte vara några problem.

Noterade också att folk skrev om riskerna, men finns ingen som verkar ha varit med om det.

Tror nog de får gå på klövern också, hon har tillgång till gräs och får krafft och hö också (hon fasas ut på det bättre betet, så de står inte där på nätterna än).

Tar hon sig inte nästa år tror jag inte det beror på att hon under en månads tid året innan fått i sig rödklöver. :)
Men jag kommer nog skilja av där till och från så de äter mer av gräset på andra täkten, så det var bra info! :)

Har du inga bilder från visningen? :)

Jag valde ju att inte visa min knodd, var på semester vid ena visningen och kändes onödigt långt att åka till Österlen.
Mätte honom idag, 126 vid manken och 128 över korset. Då är han 3 månader och 1½ vecka ungefär. Fölpälsen sitter dock envist kvar...Huvud och hals är superlen blank fin päls, men resten är skabbigt och matt :/

Lite bilder: (vad tror ni blivande fälttävlans häst kanske? :D, praktiskt att hästarna har strandtomt)

pict9410_5213ed7e9606ee647c814c50.jpg

pict9392_5213edb8e087c35818f00474.jpg

924b854a08fb11e3807022000ae91388_7.jpg

De kommer, fotografen är på fest ikväll :)

Kan de gå ned i vattnet? Häftigt, bra miljöträning!
Jättefin bild!
Frans har inte heller fällt all päls, det är som ett täcke kvar på ryggen.
Dränkte han i pälsglans idag men det blev väldigt halt när åsnan inte
ville lastas :O

haha japp de kan simma över till Danmark om de vill :D eller simma, det är så långgrunt så det behövs knappt!

I ena hagen så går staketet ute i vattnet, men nu red jag på mammahäst en liten promenad en bit bort och så red vi ut i vatnnet och han hoppade glatt i efter sin mor :)

kl

Vi visade också igår, blev 47,5p och klass I!

Typ: Välutvecklad, naturlig resning, välmusklad, något överbyggd 8
HHB: Vackert huvud, välformad hals, omarkerad manke, ngt brant bog, välmusklat kors 8
Ben: Bra ledgångar 8
Skritt: Ren, taktmässig, ngt markbunden 8
Trav: Ren, taktmässig, mer elasticitet önskvärt 7,5
Galopp: Energisk, rytmisk, kunde vara luftigare fram, mer rygg önskvärt 8

Poängen ser ju roligare ut än kritiken men jag håller med om det mesta förutom kanske omarkerad manke (vilka föl har egentligen markerade mankar?) och brant bog (som jag dock tycker är supersvårt att se).

*Bildbomb med 100 likadana bilder eftersom jag inte klunde välja*

Mamma visades också och fick kritken:
Typ: Långlinjerad, reslig, något lågställd
HHB: Välformad hals, välutvecklad manke, långt välformat kors
Ben: bra ledgångar, ngt tät fram

Nja, stamboksföra kan man ju inte göra längre. Prestationsklasserna hamnar hon precis utanför resultatmässigt, och till Avelsvärdesklasserna verkar det inte som att de behöver vara exteriörbedömda för längre om det blir aktuellt. Så det var egentligen mest för min egen skull. Inte för att det kom fram så mycket nytt men det kan ju vara skönt ändå att få det bekräftat på papper :p

Vi fick dock inte veta några poäng, domaren var själv inte säker på om de äldre stona ska få poäng nu när de visas eller bara omdöme, framgår inte helt klart i reglementet. Men skulle vi behöva poängen någon gång så har hon satt så det går kanske att fixa i efterhand.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka