Jag har BattLatch, helt suveräna.
Ingen ström dvs fungerar även vid stömavbrott, inga ledningar, inget stort batteri.
Laddas som en biltelefon, har både klocka och kalender och minns 4 öppningstider, valfritt varje dag eller om man vill ha någon speciell tid nån dag i veckan. Den öppnar alltså efter klockslag, inte x antal timmar efter att man stängt grinden. Apparaten talar själv om när den behöver laddas.
Man krokar i ett helt vanligt grindhandtag som grindöppnartimern släpper vid inställd tidpunkt.
Antingen har man resårelrep, men det kan vid snöslask och om det sen fryser på, stanna i utdraget läge. Bättre är då ett vanligt elrep som längre bort på staketet har en kraftig spiralfjäder som "drar till sig" elrepet. Då man inte har spiralen i själva grindöppningen minimeras risken för att svansen trasslar in sig.
Jag har använt BattLatch i flera år nu och den har inte klickat någon gång. Den är dessutom så smart att den ger ett ljud från sig strax innan öppnandet. Hästarna vet vad klockan är ungefär och står ett tag innan och häckar framför grinden i väntan på att få gå in i nästa hage och äta. Vid öppningen smäller rep och handtag iväg ganska fort och det lärde sig hästarna redan första dagen när jag var med. När de nu hör varningssignalen backar de som står närmast grinden några steg och knallar sen lugnt in till maten när grinden öppnats.
Vi som har hästarna på lösdrift för det mesta, men ändå inte kan ha fri tillgång på grovfoder, för oss är grindöppnaren guld värd. Vi har två öppnare, en fodrar nattamaten vid 24 och nästa fixar morgonfodringen vid 06 och vi kan sova ytterligare nån timme
. Är vi inte hemma övriga fodringstider, laddar vi bara matfållan och krokar i handtaget. Mattiderna ställer vi in en gång för alla på hösten.
Apparaten kostar 3.000 i inköp inkl. laddare men det tycker jag är väl använda pengar med tanke på all hjälp och flexibilitet den ger.
Vi brukar skoja och säga att våra två apparater gör en halv hästskötares jobb