fodringsautomater - grindvakter

lizzie

Trådstartare
Ska investera i en typ "grindvakt" till vintern för att lösa problemet med lunchfodringar när man är på jobbet.

Någon som har erfarenhet hur driftsäkra de är? Kan man lita på att de fungerar i alla väder, tänker på kyla och snöstorm... :crazy: Det är ju då hästarna verkligen behöver sin lunch...

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Jag köpte grindvakt i vintras så jag har bara en säsong att berätta om, men den har fungerat klockrent. Jag kan tänka mig att den enda gången det skulle gå åt pipan är om den fryser fast och då skall det till extremt väder med först regn eller blötsnö och sen snabb nedfrysning och allt detta i stora mängder. Om man har grinden hårt spänd så är kraften när ganska stor när elen slås av och då borde den klara av att spränga ganska mycket is.
Jag ahr svårt att tänka mig att det skall klicka.
Den enda incidenten jag har haft har varit åt andra hållet dvs att jag har haft strömavbrott och då har hästarna släppts in i lunchfållan för tidigt. Nästa dag hade jag glömt att ställa om timer(eftersom den slutade gå vid strömavbrottet) så hästarna fick mat alldeles för sent. Men min går alltså på nätdrift, har man batteri så finns väl problemen som kan uppstå där.

Men den typen som jag köpte vet jag kostar bara ca 600 :- i komponenter om man är lite händig. Annars har jag för mig att den kostade 1500:-(litet tips bara)

Min grindvakt är bland det bästa jag har investerat i. Vet att pållarna inte är helt utsvultna när jag kommer hem på kvällen. :)

Nu blev jag intresserad, var köper man sådan och hur fungerar de?? :bump:

Du får jättegärna PM:a mig vad det är komponenter som behövs. Jag vet hur grindvakter fungerar, så vet jag bara vilka komponenter som behövs så borde jag kunna mickla ihop en själv :D

Här där jag bor så är det ingen som använder grindvakter för automatisk fodring. Verkar inte finnas något intresse, men det är ett himla bök med lunchfodringar osv. Jag menar, att sitta och åka extra mitt på dagen kostar ju MASSOR i bensin och tid... Anledningen till att man inte använder grindvakt ska tydligen vara att de inte funkar :confused: Hur man nu vet det när man inte har någon... :crazy:

Jag har absolut ingen möjlighet att åka mitt på dagen och lunchfodra, så för mig är grindvakt ett högaktuellt alternativ :)

Kan man ställa in 2 olika klockslag på din grindvakt (styra olika grindar)? Eller måste man ha 2 grindvakter då. Ifall man vill ha automatisk fordring 2 ggr på dagen...

/Lizzie

Såg nu att jag hade satt in fel pris på foderautomaten. Det var tydligen 2200:- Hemskt ledsen för det :o
Men här köpte jag den iallafall Kgl-produkter
Sedan finns också
Batt-Latch
Kolla in funktionen på hemsidorn. Är så hemskt dålig på att förklara...
Principen är att det är en elektromagnet som håller grinden på plats tills att strömmen bryts. Det sker med hjälp av en timer. Sen kan pållarna glatt traska in i sin foderfålla.

Anledningen till att man inte använder grindvakt ska tydligen vara att de inte funkar
pfft, sicket snack. Det enda jag ahr hört negativt är från lantbrukare och det är att de har så många djur att de hellre vill ha koll så att ingen ligger och har kalvat eller skadat sig och de inte märker det. Men vi som bara har några hästar. Herregud det är ju bland det bästa som hänt oss. Men det är klart, grinden kan ju inte kolla om en häst har kolik eller fylla på vatten i karet. Men den kostar inte tid eller bensin heller. :smirk:

pm:ar dig den andra informationen!

/jenny

Jag fattar inte riktigt :o

Grindöppnaren, släpper den bara elhandaget? Ramlar den liksom bara ner då eller? Antar att det är ett elastiskt elband?

Låter jättebra, nu gäller det bara att övertala hagkompisens matte om att vi skall ha en till vintern!!! :bow:

jag har ju bara 2 hästar, en shettis och ett halvblod, så för mig skulle en grindvakt vara helt kanon. Det skulle kosta mig över 1000 kr per månad att köra bil fram och tillbaka mitt på dagen för att fodra - alltså en kostnad tjänar in på 2 månader om jag köper in en färdig grindvakt.

kolik kan ju hästen få mitt i natten också, tyvärr kan man ju övervaka sina små älsklingar dygnet runt ;) Nu på sommaren så går hästarna på lösdrift - inte åker jag hem mitt på dagen från jobbet för att kolla till dem. Det får ju ske före och efter jobbet.

/Lizzie

Tycker det låter jättebra.. men jag undrar hur den funkar?? Kan ngn pm:a mejj om hur en sån sak funkar?

Jo, min fungerar såhär. Om man tar bort grindhandtaget på en elastisk grind och istället sätter dit en metallplatta. Metallplattan sätts upp mot en rund "metallklump" som alltså är en magnet som går på ström. Då är grinden stängd. Till elektromagneten så kopplar man en vanlig timer som man ställer in så att det skall vara ström på ända till, säg kl 12. När strömmen då stängs av så slutar magneten att fungera och då dras den elastiska grinden tillbaka så att grindhålet blir öppet.
Blir ni klokare av den förklaringen? Kan eventuellt bidra med ett foto om det gör saken lättare.
/Jenny

Jag har BattLatch, helt suveräna.

Ingen ström dvs fungerar även vid stömavbrott, inga ledningar, inget stort batteri.

Laddas som en biltelefon, har både klocka och kalender och minns 4 öppningstider, valfritt varje dag eller om man vill ha någon speciell tid nån dag i veckan. Den öppnar alltså efter klockslag, inte x antal timmar efter att man stängt grinden. Apparaten talar själv om när den behöver laddas.

Man krokar i ett helt vanligt grindhandtag som grindöppnartimern släpper vid inställd tidpunkt.

Antingen har man resårelrep, men det kan vid snöslask och om det sen fryser på, stanna i utdraget läge. Bättre är då ett vanligt elrep som längre bort på staketet har en kraftig spiralfjäder som "drar till sig" elrepet. Då man inte har spiralen i själva grindöppningen minimeras risken för att svansen trasslar in sig.

Jag har använt BattLatch i flera år nu och den har inte klickat någon gång. Den är dessutom så smart att den ger ett ljud från sig strax innan öppnandet. Hästarna vet vad klockan är ungefär och står ett tag innan och häckar framför grinden i väntan på att få gå in i nästa hage och äta. Vid öppningen smäller rep och handtag iväg ganska fort och det lärde sig hästarna redan första dagen när jag var med. När de nu hör varningssignalen backar de som står närmast grinden några steg och knallar sen lugnt in till maten när grinden öppnats.

Vi som har hästarna på lösdrift för det mesta, men ändå inte kan ha fri tillgång på grovfoder, för oss är grindöppnaren guld värd. Vi har två öppnare, en fodrar nattamaten vid 24 och nästa fixar morgonfodringen vid 06 och vi kan sova ytterligare nån timme :love:. Är vi inte hemma övriga fodringstider, laddar vi bara matfållan och krokar i handtaget. Mattiderna ställer vi in en gång för alla på hösten.

Apparaten kostar 3.000 i inköp inkl. laddare men det tycker jag är väl använda pengar med tanke på all hjälp och flexibilitet den ger.

Vi brukar skoja och säga att våra två apparater gör en halv hästskötares jobb ;)

Sv: fodringsautomater - grindvakter

Vi ställer ut hö i rundbalar. Mycket smidigt. Alltid mat framme.

åke skrev:
Vi ställer ut hö i rundbalar. Mycket smidigt. Alltid mat framme.

Funkar om man har rätt kvot mellan energi/protein på höt. Det har inte jag. :(

/Lizzie

Galaxia har en fodergrind som fodrar flera ggr/dag. Den ska också vara godkänd att använda i stall.
www.galaxia.nu

Slutligen vill jag meddela om ytterligare en grindöppnare! Så blir valfriheten total. Gå in på hem.passagen.se/buffet. Bra pris också!

Fido
Många år med lunchgrind.
Hur klarade man sig utan?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 713
Senast: Palermo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 476
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar