fodringsautomater - grindvakter

Sv: fodringsautomater - grindvakter

Hej
Har du hittat någon lösning på ditt problem med "fodergrind" eller något liknande för "lunchutfodring" ????
Om inte eller om du vill ha lite förslag---- hör av dig!!
Det är faktiskt så att jag håller på att konstruera både kraftfoder- o grovfoder- automater. Samt olika typer av utomhus-utfodrings-automatisering!! Det är tänkt att det ska kunna bli "en helhetslösning".

Jag behöver önkemål från hästägare o stallar om hur dessa ska fungera för att fylla sin funktion bäst. Samt vilka olika kombinationer som man kan önska i sitt stall, (för att slippa köpa ett antal olika automater som inte går att samköra = blir ofta dyrt).
Jag tycker därför att det vore skoj om du har lust att höra av dig o berätta vad du tycker.

Hoppas på återhörande
till dess::: gott nytt år

Jag har också en Batt-Latch, oumbärlig. Släpper in hästarna i "mat-hage" den tid jag har programmerat in den på.
Uppladdningsbar, går att flytta vart som helst. Suverän!
PM:a mig om ni vill ha "uppfinnartips" om hur man kan skydda den mot tex knaprande hästar!
Skulle aldrig funka att ge mat 4 ggr/dag på annan ort annars.
Värd varje krona trots priset. :)

tigerboy skrev:
Hej
Har du hittat någon lösning på ditt problem med "fodergrind" eller något liknande för "lunchutfodring" ????
Om inte eller om du vill ha lite förslag---- hör av dig!!
Det är faktiskt så att jag håller på att konstruera både kraftfoder- o grovfoder- automater. Samt olika typer av utomhus-utfodrings-automatisering!! Det är tänkt att det ska kunna bli "en helhetslösning".

Jag behöver önkemål från hästägare o stallar om hur dessa ska fungera för att fylla sin funktion bäst. Samt vilka olika kombinationer som man kan önska i sitt stall, (för att slippa köpa ett antal olika automater som inte går att samköra = blir ofta dyrt).
Jag tycker därför att det vore skoj om du har lust att höra av dig o berätta vad du tycker.

Hoppas på återhörande
till dess::: gott nytt år

Än så länge har det löst sig! Förra vintern så fick pållarna frukost kl 5.30 av maken, sedan släppte jag ut 2 timmar senare och gav dem sin "lunch" i samband med att jag åkte till jobbet. Maken var först hemma vid 16-snåret och då fick de em mat. Kanske inte de mest optimala fodringstiderna, men det funkande ändå.

Denna vinter har det löst sig genom att jag är arbetslös (tyvärr). Så jag har inga problem att lösa fodringarna i hagen. Tyvärr verkar det inte finnas något jobb i sikte inom den närmaste tiden, men skulle jag ha tur och få tag på ett så blir det samma procedur som ovan.

Mitt mål är dock att ha någon typ av fodringsautomat i hagen till nästa vintern. Hästarna mår ju bäst om man kan sprida mattillfällena så jämt över dygnet som möjligt.

Bra om man kan göra en lösning med timer för fler en 1 grind. Går det att göra? T ex en grind som öppnar sig kl 11 och och grind som öppnar sig kl 16.

Jag fodrar enbart med hö i hagen. Kraftfoder får pållarna inne morgon och kväll. Så kraftfoderautomater behöver jag alltså inte ha tillgång till i hagen.

/Lizzie

Jag har 2 grindöppnare, en till förm. o en till eftermiddag, om man nån gång skulle behöva vara borta över dagen.

Galaxia har en fodergrind som fodrar flera ggr/dag. Den ska också vara godkänd att använda i stall.
www.galaxia.nu

Den har jag investerat i o det är ju årets bästa investering. Man kan ställa in flera klockslag samt olika klockslag olika dagar, mao lunch alla dagar, även kvällsmat vardagar o frukost helger:D :bump:

Jag har också en Batt-Latch, oumbärlig. Släpper in hästarna i "mat-hage" den tid jag har programmerat in den på.
Uppladdningsbar, går att flytta vart som helst. Suverän!
PM:a mig om ni vill ha "uppfinnartips" om hur man kan skydda den mot tex knaprande hästar!
Skulle aldrig funka att ge mat 4 ggr/dag på annan ort annars.
Värd varje krona trots priset. :)

Även jag har BattLatch, använder den inte nu men den användes fltigt förr. Helt outstanding och har aldrig 'klickat' utan fungerat i ur och skur, sommar som vinter.

Liten följdfråga... vart försvinner själva grinden om man han en elektrisk grindvakt? Rullar den ihop sig? eller finns det risk för att hästarna skall skada sig på grinden om den hänger o slänger löst någon stans??

Den jag har är elastisk o snärtar iväg rätt bra till andra sidan - ligger mao inte o skräpar.
Den går in i en presseningsliknande lång orm som går mellan stolparna bredvid, den är rätt lång allstå men skyddad.

Senast ändrad:

Den har jag investerat i o det är ju årets bästa investering. Man kan ställa in flera klockslag samt olika klockslag olika dagar, mao lunch alla dagar, även kvällsmat vardagar o frukost helger:D :bump:

Har också en grindöppnare från Galaxia. Innan vi köpte så jämförde vi olika lösningar och kom fram till att Galaxias grindöppninnig var den enda som har en timer som är godkänd för att installeras i stallbyggnader. Det känns tryggt med en gokänd gindöppnare för el-installation med tanke på fara för brand i stallet. Fukar jättebra! Vi fodrar både lunch och eftermiddag med griden.

Senast ändrad av en moderator:

men är det ingen risk att en hungrig häst som står och väntar vid grinden står i vägen just när resårrepet snäpper iväg och får grindhållaren i ögat eller annat olämpligt?

eller att de försöker 'storma' grinden och sträcker ut resårbandet så mkt att det släpper vid grinden och snärtar iväg? (fast man har väl el på grinden, förstås...)

verkar annars vara ett himla smidigt alternativ när man jobbar över lunch men inte kan ha fri tillgång på hö.

Har inte råkat ut för det, försöker fodra såpass att behovet att "storma grinden" inte ska finnas:p

Jo, det är sant - borde inte hända om man inte har riktiga matmonster :D

Är kanske lite nojjig, men har hört om en häst som fick panik och rusade genom en grind med resårrep som då töjde sig till max och sen gick upp och snärtade tillbaka och slog sönder ögat på hästen :( så om det finns något alternativ utan resårrep skulle jag känna mig säkrare. fast grinden måste ju öppnas på ngt sätt, så blir kanske svårt utan ngt elastiskt...

hmm, feed-x kanske vore ngt för mig (utan resår :) )

har jag fattat detta rätt: repet som dras ner av tyngden är lindat typ tredubbelt så att man kan ha längre grind än vad tyngden hänger över marken?

Jag köpte Feed-x(den med dunk, fast jag har sand i min istället för vatten) till min andra hage. Jag är jättenöjd, skönt att slippa strömmen och allt kludd med sånt. Vad vill du veta?

Jag vill egentligen bara höra hur den fungerar av någon som använder den. Åker hela grinden åt sidan när det öppnas, eller ligger det kvar något på marken? Varför har du valt sand istället för vatten?

Du tycker alltså att den är värd att investera i?

//Julia

Har inte råkat ut för det, försöker fodra såpass att behovet att "storma grinden" inte ska finnas:p

Och jag har sett till att ha så stark el på resårgrinden, att det gör ONT att storma den. Den som försöker en gång, gör inte om det. ;)

Hej!

Jag har köpt både hö- och kraftfoderautomater från Galaxia år 2007. Vi är INTE alls nöjda med automaterna, hästarna söndrar dem och de fungerar inte som lovat. De får ut hö från höautomaten och kraftoderuatomaten "läcker" då hästarna sparkar i väggen. (vilket har lett till att de fanatiskt sparkar, trycker och biter i båda automaterna...) :mad:
Några lösningar på alla problem har vi inte fått av leverantören, de är dessutom svåra att få tag på, svarar inte på ex. mail.

Har någon liknande erfarenheter? :confused:

Jag har köpt deras manuella timer för hage och den fungerar bra. Men jag märke vid beställningssamtalet att tjejen som skötte hanteringen inte var kundfokuserad och inte kunde konsumentköplagen. För jag ställde frågor om hållbarhet och reklamation. Grejorna jag fick var inte monterade och jätte dålig bruksanvisning, betalar man för en fodergrind hade jag förväntat mig att inte behöva motera och byta linan till något de skickat med från Biltema.

Då jag frågade hurdan deras policy är gällande reklamation, returnering, ersättning fick jag som svar att de aldrig haft problem så de vet inte...

Någon annan som haft problem med era hö- och kraftfoderautomater? Vad har de haft för fel och hur har ni löst dem? :confused:
Största problemen hos oss;
-kraftfoderautomatens klocka går inte lika på alla automater, kan kasta med över 1 minut efter en vecka (=endel får kraftfodret en minut tidigare/senare), plus att de läcker då man stöter till dem eller sparkar i väggen.
-hästarna kan trycka in luckan på hö-automaten och få ut hö, springan undertill, där luckan är, är så stor att där sticker hö ut som de får tag i, drar ut en stor tova och luckan öppnas helt...

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 713
Senast: Palermo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 476
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar