Fodra lunch när man är på jobbet?

Sv: Fodra lunch när man är på jobbet?

mackan skrev:
har du några bilder? vill jättegärna se.....!
Förekommer syrran här och lägger ut bilder på syrrans hästar;) med tillhörande foderlåda:D
Fanny_Enya.jpg

Mackan: Sätter gärna in bilder på vårt foderbord,tyvärr är jag inte så teknisk så jag klarar det själv....ska be min dotter, hon är bortrest just nu., men kommer snart hem.

*KL*
Man kan använda badkaret oxå till detta.

Har även en större ihopfällbar lövkorg i tyg- både i boxen o ute.

Hihi vilka roliga frågor!

När jag har hästar hemma så brukar jag oftast ge morgonfoder och släppa ut innan min egen frukost. Men det är ju en personlig preferens, så trivs jag.

När man föredrar att ta in hästarna är ju också mycket av personligt tycke. Vissa har sina hästar ute väldigt "lite". Jag har dem helst ute minst 14 h. Det vill säga det sista jag gör för kvällen är att ta in dem.

Angående lunchhö så finns det automatiska grindar om man är borta länge. Vi har ibland haft så att hästarna får morgonhö och eftermiddagshö. Inte idealiskt kanske men har hästen stora hagar, annat att pyssla med (skog - eller att man hugger asp och sly och slänger in till dem) och är "rätt typ" för det så tycker jag det funkar bra. En annan lösning är fri tillgång, dvs balar i hagen.

En förutsättning angående givor i hagen där det går flera hästar, är i min värld att alla hästarna har samma foder och samma mängd - eller i alla fall mängd som beräknas utifrån hur fort eller långsamt de äter. Dvs en snabbätande häst tillsammans med en långsam får man helt enkelt räkna på att den snabbätande hästen äter mer av givan än den långsamma - dvs får de tillsammans 5 kg så lär den snabbare få i sej 3 och den långsammare 2.

Piraja skrev:
Förekommer syrran här och lägger ut bilder på syrrans hästar;) med tillhörande foderlåda:D
Fanny_Enya.jpg

:bow: :bow: :bow:

Tack... det var tur du fanns... Husse kom instormande efter jobbet och försvann sedan som en avlöning ut på åkrarna... Så nått fipplande med kameror var inte aktuellt...:D

Någon gång när det är lungt skall han få visa hur man gör.... Sen kommer jag lägga in massor med bilder till jag kan det...:cool:

så här har de sett ut..

5:00 kraft+hö
6:00 ut i hagen det dom inte ätit upp följer med till hagen
10:30 hö i olika högar längre ifrån varanndra
16:00 kraft inne och hö ute efter att man har ridit
21:00 insläpp
21:30 kraftfoder + hö

Vassego...:D... En snabbkurs över ett glas vin här någon dag, kanske:idea: (fĺåt det lilla sidospåret av tråden):angel:

Jag fodrar mina innan jag åker till jobbet. Kraftfoder inne och hö ute i hagarna. Då får dom så pass mycket hö att dom klarar sig största delen av dagen, sedan kommer jag hem från jobbet ca 16.30 då får dom sitt "lunch-hö" i hagen. Sedan tar jag in dom vid 20-21 tiden då de får kraftfoder och hö inne i boxen.

Piraja skrev:
Vassego...:D... En snabbkurs över ett glas vin här någon dag, kanske:idea: (fĺåt det lilla sidospåret av tråden):angel:

Vinstället är fullt.... jag har semester... det är bara att dyka upp:angel:

*KL*

Jag har löst det på fyra olika sätt, beroende på vad jag haft för hästkonstellationer:

Alt 1. Fri tillgång. Enklast, lättast och det bästa för hästarna. Fungerar dock inte så bra med alltför bra värden i kombination med lättfödda hästar.

Alt 2. 'Nästan fri tillgång'. Då får man experimentera lite, och ge såpass mycket hö/hösilage ute på morgonen att det tar slut 2 - 3 h innan man kommer hem, då man ger mat. Fungerar inte så bra om man jobbar massa olika skift dock.

Alt 3. Automatisk lunchfodring med timergrind. Man delar av hagen, eller bygger en 'hage i hagen', och så sätter man för en elastisk grind där, kopplad till en automatisk grindöppnare som går på timer.
Hästarna går ut på morgonen och får frukost där (om de inte ätit den inne), sen klockan X ( t ex kl 13) så har man ställt in grinden på att öppna. Då släpper dosan den elastiska grinden, och hästarna kommer in i den andra hagen och lunchmaten. Mina lärde sig stå och vänta vid grinden kvart i ett, och när dosan piper tre gånger när den ska släppa tog de samstämmigt två steg tillbaka och spetsade öronen ännu mer ;)

Alt 4. Erbjud halm i hagen. Sämsta alternativet anser jag då halm bara är bukfylla och halmlösningen brukar behövas om man har svårfödda hästar, som då får i sig 'onödiga' MJ utan att få i sig protein eller annat.

Jag serverar sedan många år mitt hö/hösilage på lastpall med pallkrage förresten, för att slippa spill (eftersom jag har fri/nästan fri tillgång sen många år). Bild: http://hem.passagen.se/xyplex/vismatlada.jpg

Har man en svårfödd och en lättfödd häst så kan man förresten också använda timergrinden. Så gjorde jag när jag hade LÄTTfödd, snabbätande Nickis ihop med SVÅRfödd, långsamätande Vision.

Då sätter man den lättfödda hästen med sin frukost i en egen hage, och den svårfödda hästen med rejält med mat i en egen hage. Mellan hagarna sitter den automatiska grindöppnaren.

Svårfödda har ätit upp sin frukost vid tio säger vi, den svårfödda äter än.

Klockan ett har den svårfödda mat kvar, och då släpper grinden så den lättfödda kommer ut i samma hage och således får lunch.

Senast ändrad:

Jag står i ett litet kollektivstall med fem hästar och vi skriver upp veckovis vem som kan ge lunch, det kan variera mellan kl 11-13 ungefär. Om jag någon gång i framtiden skaffar eget stall ska jag ge rikligt med hö på morgonen så hästarna står sig till eftermiddagen, tycker bara det är bökigt att dutta med höpåsar då och då och behöva skynda sig till stallet bara för att hästarna måste ha hö på ett visst klockslag.

Hot Shot skrev:
Jag står i ett litet kollektivstall med fem hästar och vi skriver upp veckovis vem som kan ge lunch, det kan variera mellan kl 11-13 ungefär. Om jag någon gång i framtiden skaffar eget stall ska jag ge rikligt med hö på morgonen så hästarna står sig till eftermiddagen, tycker bara det är bökigt att dutta med höpåsar då och då och behöva skynda sig till stallet bara för att hästarna måste ha hö på ett visst klockslag.

Vissa hästar KAN bara inte stå på fri tillgång, utan att bli smällfeta.
I de fallen är det nästan enda lösningen att ha grindöppnare. I allafall om man inte är 4-5 st som kan turas om i stallet. Här fungerar allt på schema, men det finns de som ensamma ska sköta sitt stall, inte kan ha sin häst på fri tillgång, jobbar heltid och är borta på dagen. Då är en apparat en utmärkt lösning.

Kraftfoder morgon och kväll samt fri tillgång på grovfoder ute.

Har man en svårfödd och en lättfödd häst så kan man förresten också använda timergrinden. Så gjorde jag när jag hade LÄTTfödd, snabbätande Nickis ihop med SVÅRfödd, långsamätande Vision.

Då sätter man den lättfödda hästen med sin frukost i en egen hage, och den svårfödda hästen med rejält med mat i en egen hage. Mellan hagarna sitter den automatiska grindöppnaren.

Svårfödda har ätit upp sin frukost vid tio säger vi, den svårfödda äter än.

Klockan ett har den svårfödda mat kvar, och då släpper grinden så den lättfödda kommer ut i samma hage och således får lunch.

Hördudu... det dära var RIKTIGT smart!!

Jag ger kraftfoder klockan 05.30 och sedan går hästarna ut i hagen. Där har jag lagt ut hö så att det räcker hela dagen.
Omkring 17.30 får de komma in. Då får de kraftfoder och en liten mängd hö. Vid 22-tiden ger jag natthö.

Immer

där jag hade min häst jobbade båda i paret,men de fick frukost inne -sen massa hö ute så det räckte typ hela dagen ,sen mat när de kom in

fick frukost vid ca 5-6 ,gick ut vid 8 kom in och fick mat vid 16 sen nattmat vid 22

Hördudu... det dära var RIKTIGT smart!!

Ja, och lätt som en plätt också. Om man kommer vid samma tid varje dag, kan man också förprogrammera grindöppnaren, då går det ännu fortare. Bara att hänga på repet.
Alla blir nöjda och glada och var och en får vad den behöver.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar