Sv: Fodra lunch när man är på jobbet?
*KL*
Jag har löst det på fyra olika sätt, beroende på vad jag haft för hästkonstellationer:
Alt 1. Fri tillgång. Enklast, lättast och det bästa för hästarna. Fungerar dock inte så bra med alltför bra värden i kombination med lättfödda hästar.
Alt 2. 'Nästan fri tillgång'. Då får man experimentera lite, och ge såpass mycket hö/hösilage ute på morgonen att det tar slut 2 - 3 h innan man kommer hem, då man ger mat. Fungerar inte så bra om man jobbar massa olika skift dock.
Alt 3. Automatisk lunchfodring med timergrind. Man delar av hagen, eller bygger en 'hage i hagen', och så sätter man för en elastisk grind där, kopplad till en automatisk grindöppnare som går på timer.
Hästarna går ut på morgonen och får frukost där (om de inte ätit den inne), sen klockan X ( t ex kl 13) så har man ställt in grinden på att öppna. Då släpper dosan den elastiska grinden, och hästarna kommer in i den andra hagen och lunchmaten. Mina lärde sig stå och vänta vid grinden kvart i ett, och när dosan piper tre gånger när den ska släppa tog de samstämmigt två steg tillbaka och spetsade öronen ännu mer
Alt 4. Erbjud halm i hagen. Sämsta alternativet anser jag då halm bara är bukfylla och halmlösningen brukar behövas om man har svårfödda hästar, som då får i sig 'onödiga' MJ utan att få i sig protein eller annat.
Jag serverar sedan många år mitt hö/hösilage på lastpall med pallkrage förresten, för att slippa spill (eftersom jag har fri/nästan fri tillgång sen många år). Bild:
http://hem.passagen.se/xyplex/vismatlada.jpg