Fodra lunch när man är på jobbet?

Sv: Fodra lunch när man är på jobbet?

_Runaway_ skrev:
Tidigare hade vi problem med att ha någon hemma på lunchfodringen. Vi installerade en automatisk grind som öppnas på inställt klockslag. Kostade 1000kr och är helt klart värd det. Använd två höst-vinter-vår-perioder nu och funkar bra. Hästarna får alltid lunch, man slipper vara hemma osv.

Var köper man en sån??? Har hästen hemma nu igen och vill ha det smidigare om jag ska jobba skift igen och är ensam i stallet.
Bor i Karlstadtrakten

Våra pållar får morgonhö inne innan de släpps ut. Jag skulle gärna haft fri tillgång på hö i hagen men ägarna till min pålles hagkompis vill inte det så vi har ett vind/regn-skydd fullt med frisk ren halm som de gladeligen knaprar på under dagen. Sen får min pålle i princip fri tillgång när han kommer in på kvällen.

Fungerar jättebra :) De behöver ju tvunget inte ha höet på dagtid.

Husmusen skrev:
Vad man kan göra är ju att bestämma att alla hästar i hagen får t.ex. 1 kg hö/ lunch. Då blir det inte så mycket extra som dom hästar som äter snabbast får, om du hänger med?

Min får t.ex. 2 morgon, 1 lunch, 3 intag... osv.

Att den hästen som är högst i rang får i sig massor händer väl endast om högarna ligger så nära varandra att den ranghöga kan jaga bort dom andra?

I mitt förra stall hade dom som en ganska stor hage i hagen, och ingången till den var eltråd med tajmer som öppnades vid lunch.
Så länge man la in högarna långt ifrån varandra på morgonen när man förberedde lunchen så fick alla i sig typ lika mycket.

Fast 1 kg mitt på dagen känns väldigt lite. Min häst äter 1 kg på ca 20-30 minuter och skulle sedan gått utan mat många timmar.

Husmusen skrev:
bort

I mitt förra stall hade dom som en ganska stor hage i hagen, och ingången till den var eltråd med tajmer som öppnades vid lunch.
Så länge man la in högarna långt ifrån varandra på morgonen när man förberedde lunchen så fick alla i sig typ lika mycket.

Hur var det konstruerat då??

Mina hästar har fri tillgång till hö i hagen.

Har snickrat i hop egna foderbord som fungerar alldeles utmärkt. Har flera stycken i hagen så ingen häst behöver slåss för sin plats vid höt. Det blir minimalt med spill och ingen häst står och trampar i maten.

Lägger ut tillräckligt mycket hö så det räcker hela dagen.

Ev krafftfoder serveras kvällstid. De hästar jag haft här har stått på så låg krafftfodergiva att det inte varit idé att dela den på två.

Min erferhet är att hästarna i början äter väldigt mycket. Men när de lär sig att det inte är konkurrens om maten (det finns tillräckligt med ätplatser) och att maten inte tar slut så lär de sig att reglera sitt intag.

Efter ett par veckor så minskar ätandet.

Sv: Men hur kontrollerar ni hur mycket de får i sig?

Saint skrev:
Är det inte lätt att den häst med hög rang får i sig för mycket hö och blir en tjockis och vice versa? Eller har ni alla era hästar i egna hagar? Jag vill vill ju inte att min (framtida) tävlingshäst skall bli en köttbulle! =)

Just nu så väljer jag lite mellan att hyra in min (framtida) och dotterns häst med fullservice eller ha stallet hemma... det känns som om fullservice för två hästar skulle bli extremt dyrt? Typ 6000 kr i månaden? :eek:
Det där är svårt- har själv så.

Den lättfödda vallar den andra o vill ha alla högar.

Fördelar nu höet på en MASSA småtussar runt om i hagen, då har den andra alltid hö.

syrran skrev:
Har snickrat i hop egna foderbord som fungerar alldeles utmärkt. Har flera stycken i hagen så ingen häst behöver slåss för sin plats vid höt. Det blir minimalt med spill och ingen häst står och trampar i maten.

har du några bilder? vill jättegärna se.....!

mackan skrev:
har du några bilder? vill jättegärna se.....!

Det skulle ju kunna ordnas naturligtvis.. Men jag är hopplöst teknikfrånvänd... och fixar det inte utan "Husses" hjälp. Och då blir det tidigast i kväll någon gång :crazy:

Men det går lätt att förklara.

Vanlig lastpall i botten. På det sätter jag två pallkragar. Förankrar pallkragarna i lastpallen med vinkelhjärn. Samt att jag ser till att pallkragarna håller ihop med varandra med beslag.

Det blir ganska tungt så hästarna kan inte flytta eller välta. Men tillräckligt lätt för att man själv skall kunna flytta runt dem hjälpligt.
Lastpallen i botten släpper igenom höboss och smått skruffs. Men håller kvar hö.

Jag fyller dem ordentligt med hö på morgonen. Det går i 3-4 höbalar om man pressar lite. (8-10kg balar) Det brukar då finnas lagom med hö kvar på kvällen när jag tar in dem.
Ställer ut tre till fyra sådana höbingar beroende på hur många hästar jag har i hagen. Hur många balar man lägger i är ju upp till var och en utifrån en beräkning på hur mycket som borde gå åt. Man får pröva sig fram.

Det som blir kvar i bingen lyfter jag ur och lägger i en hög på kvällen.Har jag lagt ut lagom mycket så är det inte mycket som skall lyftas ur. Men det skall i alla fall finnas lite kvar när jag tar in hästarna på kvällen. Nästa morgon bär jag ut nya balar till bingen.

Detta har jag använt mig av i flera år och är supernöjd.
Har inte haft några olyckstillbud... och då har jag haft allt från unghästar och uppåt i hagen.

smart....

hur blir det med nederbörd och sånt - är det geggigt och jobbigt att hålla dem rena?

vill JÄTTEGÄRNA se bilder om du har tid att fixa med det.

tack för den utförliga beskrivningen så länge!

Vilken smart lösning!:bow:

En sådan ska jag fixa. Tack för tipset!

syrran skrev:
Det skulle ju kunna ordnas naturligtvis.. Men jag är hopplöst teknikfrånvänd... och fixar det inte utan "Husses" hjälp. Och då blir det tidigast i kväll någon gång :crazy:

Men det går lätt att förklara.

Vanlig lastpall i botten. På det sätter jag två pallkragar. Förankrar pallkragarna i lastpallen med vinkelhjärn. Samt att jag ser till att pallkragarna håller ihop med varandra med beslag.

Det blir ganska tungt så hästarna kan inte flytta eller välta. Men tillräckligt lätt för att man själv skall kunna flytta runt dem hjälpligt.
Lastpallen i botten släpper igenom höboss och smått skruffs. Men håller kvar hö.

Jag fyller dem ordentligt med hö på morgonen. Det går i 3-4 höbalar om man pressar lite. (8-10kg balar) Det brukar då finnas lagom med hö kvar på kvällen när jag tar in dem.
Ställer ut tre till fyra sådana höbingar beroende på hur många hästar jag har i hagen. Hur många balar man lägger i är ju upp till var och en utifrån en beräkning på hur mycket som borde gå åt. Man får pröva sig fram.

Det som blir kvar i bingen lyfter jag ur och lägger i en hög på kvällen.Har jag lagt ut lagom mycket så är det inte mycket som skall lyftas ur. Men det skall i alla fall finnas lite kvar när jag tar in hästarna på kvällen. Nästa morgon bär jag ut nya balar till bingen.

Detta har jag använt mig av i flera år och är supernöjd.
Har inte haft några olyckstillbud... och då har jag haft allt från unghästar och uppåt i hagen.

:bow:

Alltså det där låter ju som en superidé (ogillar smuts och klegg) men jag kan inte för mitt liv visualisera hur du menar! Kan du inte rita en bild i Paint eller Photoshop? :devil: Nävars... men en bild vore ju super.

Fido skrev:
Här hittar du automatiska lunchgrindar:

http://hem.passagen.se/buffet

Hälsningar Fido

En sån där verkar ju vara en helt oumbärlig lösning!!! Man skulle ju kunna ha flera på rad om man ville alltså tre hagar i hagen om man hade några hästar. SÅ kunde de få mat i omgångar.

MEN!!!!! Vart tar linan vägen? Annars är det ju jättestor risk att de kan linda in den 3 meter långa grindlinan i benen? Låter riktigt farligt!

Sv: Men hur kontrollerar ni hur mycket de får i sig?

Mitrolle skrev:
Vi delar upp så att matvrak går i ena hagen och de som äter mer lika i den andra hagen. Som tur är har det fallit sig naturligt att valackerna är matvrak och stona äter lugnare (lämnar och går tillbaka efter en stund). Så vi har valacker och ston för sig på vintern.

ja, så kan man ju göra ändå om man har ett par hästar i stallet. Alla hästar går ju inte så bra ihop heller så det är ju bra om man kan ha flera mindre hagar än en bamsestor. Dessutom på vintern och våren är det ju bra om man kan spara underlaget lite... *hatar geggamojja upp till knäna*

mackan skrev:
smart....

hur blir det med nederbörd och sånt - är det geggigt och jobbigt att hålla dem rena?

vill JÄTTEGÄRNA se bilder om du har tid att fixa med det.

tack för den utförliga beskrivningen så länge!

Nej.. om man är noga med att varje kväll ta ur det som hästarna inta ätit upp så blir det inga problem. Eftersom det går att flytta runt bingarna så behöver det heller inte bli väldigt upptrampat där de står.

Regnar eller snöar det så blir det hö man lagt ut för dagen blött naturligtvis. Men blött hö i sig är ju inte farligt om det inte får ligga för länge. Därav att man tömmer bingen varje kväll...

Jag skall tala snällt med "husse" i kväll :love: så skall jag försöka ordna bilder...

Saint skrev:
:bow:

Alltså det där låter ju som en superidé (ogillar smuts och klegg) men jag kan inte för mitt liv visualisera hur du menar! Kan du inte rita en bild i Paint eller Photoshop? :devil: Nävars... men en bild vore ju super.

Har ni aldrig sett en pall med pallkrage?
Sedan är det ju bara att få pusselbitarna att sitta ihop så inte hästarna lyfter av pallkragarna.
:)

Smart lösning med lastpallarna...
Vi har ca 8 hästar i hagen och har löst det med ett ca 10 meter långt foderbord som vi byggt själva. Det är byggt rakt ut i hagen från staketet så man slipper gå in i hagen när man fyller på i foderhäckarna, man går alltså som i en gång med en foderhäck till höger och en till vänster om sig (förståligt?), jag jobbar oregelbundna tider så när jag är på jobbet från 7-16 lägger jag ut rejält i häckarna så de klarar sig. Detta system är oxå bra då det inte blir något spill som hästarna trampar ner i geggan.

Angående lunchgrinden så blir inget rep liggande. Man har tre stolp där resårgrinden löper, inget på marken, säkert och snyggt! Kolla på bilderna på första sidan, grind stängd och sen öppen.

lancelot skrev:
Smart lösning med lastpallarna...
Vi har ca 8 hästar i hagen och har löst det med ett ca 10 meter långt foderbord som vi byggt själva. Det är byggt rakt ut i hagen från staketet så man slipper gå in i hagen när man fyller på i foderhäckarna, man går alltså som i en gång med en foderhäck till höger och en till vänster om sig (förståligt?), jag jobbar oregelbundna tider så när jag är på jobbet från 7-16 lägger jag ut rejält i häckarna så de klarar sig. Detta system är oxå bra då det inte blir något spill som hästarna trampar ner i geggan.

Bilder från dig också tack! vill se!!!!!!:bow:

Jag kan inte åka hem och ge mina mat...men har valt att ge fri tillgång på grovfoder;)...och minska på kraftfodret. Funkar utmärkt:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar