Fodervärd?

Nu blandar du nog morötter och äpplen.

Fodervärden är INTE ägaren, vilket klart anges i avtalet. Tvärtom är avtalet oerhört tydligt med att äganderätten inte övergår till fodervärden förrän kriterierna (t ex tidsramen) är fyllda.

Om ägaren (överlåten) av olika skäl väljer att inte nyttja sin rätt är ju en annan femma. Då har man ju självmant avstått sin rätt.

Ingen överdrift alls om man har lite mål och ambitioner? Att köpa hund är alltid som att spela på lotto men att människor vet vad dom vill ha och därför ser till att de har så höga odds som möjligt för vinst när det trots allt är något man ska investera både tid och pengar på i förhoppningsvis
10-15år framöver ser jag inte som något man direkt kan överdriva. Om folk generellt var mer noga med val av hund så skulle antalet nitlotter minska drastiskt och blocket skulle förlora em stor summa pengar när 95% av alla "säljes pga allergi-annonser" skulle försvinna.

Sidor som buke och trådar som denna har en väldihy stor betydelse som motvikt för alla forum och ovh grupper på fb där det ivrigt hejas på om att "hundar blir det man gör dem till"
Fast det beror på vad man menar med mål och ambitioner. Vill man satsa på sm eller till tjänst är det en sak. Men en frisk, hygglig sällskapsras att träna och tävla lite med är inte så svårt att hitta en halvvuxen/vuxen omplacering.
Jag blev faktiskt riktigt förvånad över hur många vettiga hundar de fanns när jag letade sist.
2 veckor efter jag på allvar tog tag i det hade jag en 6 månders av mina önskeras (Liten rasbas) från en av de topp 3 uppfödare jag tänkt. I flera månader droppade det in förslag på hundar av lite olika raser som jag hade i alla fall skulle ha kollat på om jag inte redan ordnat en. Ett par hade redan meriter.

Nu blandar du nog morötter och äpplen.

Fodervärden är INTE ägaren, vilket klart anges i avtalet. Tvärtom är avtalet oerhört tydligt med att äganderätten inte övergår till fodervärden förrän kriterierna (t ex tidsramen) är fyllda.

Om ägaren (överlåten) av olika skäl väljer att inte nyttja sin rätt är ju en annan femma. Då har man ju självmant avstått sin rätt.
Men det finns inget sätt för en uppfödare att ta tillbaka en hund. Mer än om det begåtts kontraksbrott av fodervärden.
Man kan INTE som uppfödare lämna ut en hund på foder ett tag för att sen ta den tillbaka. Tidsaspekten gäller. Hunden kommer alltid att övergå helt till fodervärden.

Vi har själva försökt häva ett kontrakt då hunden inte hade det bra (satt mycket i bur och fick varken motion el stimulans, endast rastning) Vid röntgen fick hunden en C-höft och därmed var all avel utesluten. Vi hade mycket kontakt med SKK och det var bara för oss att acceptera att vi inte på något sätt kunde ta hem hunden igen.

Tack och lov gillade fodervärden pengar så vi kunde köpa hem hunden.

Så det avtal uppfödaren vill att TS ska ingå är inte förenat med SKKs regler. Hunden ska stanna i fem år (bortsett från parning/kull) - inget annat. Sen är det rakt igenom TS.
Och uppfödaren kan inte ställa några som helst krav på utbildning, kurser, meriter, hundhållning mm.
Fodervärden är också ansvarig rent juridiskt för hunden i alla avseenden.
Så oavsett juridiskt ägande så har inte uppfödaren ett smack att önska eller möjlighet att ta hem hunden mer än för de kullar kontraktet avser.
Det är långt ifrån alltid en uppfödare "väljer" att avstå avel, ibland måste den och även då kan den inte ta tillbaka en hund som kan vara mycket värdefull på annat sätt (tävling/tjänst)

Mitt förslag är att göra en lista på vad man vill ha för slags hund och prata rasklubben.
Jag hade en önskeras, två andra som var högintressanta men även öppen för andra förslag. Jag hade en ide om vilken TYP av hund jag var ute efter. Vissa krav på mentalitet och hälsa. Och ungefär vilka olater jag kunde tänka mig hantera.

Även seriösa uppfödare/ägare råkar tex ut för att hanen de sparat blir krypt, få barn med funktionshinder som tar för mycket tid osv som gör att de inte kan/vill ha kvar hunden.

Nu ledde ju lagen om alltings djävlighet till att jag råkade få en hund som utvecklade ett av de få problem jag verkligen, verkligen inte ville ha men det hade inget med köpprocessen att göra. Han är nog den jag hade kommit hem med om jag tittat på honom när han var åtta veckor och kenneln var på min lista av potentiella uppfödare.

Jag skulle kunna göra samma sak igen när jag köper hund.

Senast ändrad:
Fast det beror på vad man menar med mål och ambitioner. Vill man satsa på sm eller till tjänst är det en sak. Men en frisk, hygglig sällskapsras att träna och tävla lite med är inte så svårt att hitta en halvvuxen/vuxen omplacering.
Jag blev faktiskt riktigt förvånad över hur många vettiga hundar de fanns när jag letade sist.
2 veckor efter jag på allvar tog tag i det hade jag en 6 månders av mina önskeras (Liten rasbas) från en av de topp 3 uppfödare jag tänkt. I flera månader droppade det in förslag på hundar av lite olika raser som jag hade i alla fall skulle ha kollat på om jag inte redan ordnat en. Ett par hade redan meriter.

Säger absolut inte emot men som sagt att leta i några månader för att sedan stå i kö och vänta på att en valp bli leveransklar och att det sammanlagt tar 6 månader känns i min värd långt i från en överdrift -snarare en normal köpeprocess. Speciellt i det här läget när TS verkar ha ambitioner men inte riktigt kommit på exakt vad dessa ambitioner är och vilken typ av hund som passar.

Säger absolut inte emot men som sagt att leta i några månader för att sedan stå i kö och vänta på att en valp bli leveransklar och att det sammanlagt tar 6 månader känns i min värd långt i från en överdrift -snarare en normal köpeprocess. Speciellt i det här läget när TS verkar ha ambitioner men inte riktigt kommit på exakt vad dessa ambitioner är och vilken typ av hund som passar.
Ja jag tycker inte att det är konstigt att stå i kö och vänta länge på vissa linjer och så, inte alls. Men det kräver är man är rätt insatt.

Jag tänker att ts är i nästan andre änden av skalan. Och har man lite halvluddiga krav på en frisk och trevlig sällskspsras (jag bortser från att personen titta på både gd och pomerian) att träna och kanske tävla på hobbynivå så är det lättare är koka ned det till ett par olika raser av ungefär samma typ och individen är ju väldigt viktig när man kollar på omplaceringar.

Men det finns inget sätt för en uppfödare att ta tillbaka en hund. Mer än om det begåtts kontraksbrott av fodervärden.
Man kan INTE som uppfödare lämna ut en hund på foder ett tag för att sen ta den tillbaka. Tidsaspekten gäller. Hunden kommer alltid att övergå helt till fodervärden.

Alltså, det har inte riktigt med äganderättsfrågan att göra. Alls.

Det är helt bortom all diskussion så att enligt det avtal jag länkade till övergår inte äganderätten förrän kriterierna är uppfyllda. T ex är det tvingande för ägaren/överlåtaren att ta tillbaka hunden under avtalstiden om fodervärden önskar. Man kan inte MOT fodervärdens vilja ta tillbaka hunden. Men självklart får ägaren ta tillbaka hunden om man är överens med fodervärden.

Ja, tidsaspekten gäller. Men först efter att tiden löpt ut ÖVERGÅR ÄGANDERÄTTEN. I tidigare trådar har flera personer gjort gällande att äganderätten ligger hos fodervärden enligt SKK´s avtal.

Det är inget annat än osanning. Så länge man är fodervärd är man INTE ägare. När fodervärdskontraktet löper ut övergår äganderätten. Man kan alltså inte vara både ägare och fodervärd. Vilket ju säger sig själv, man kan inte vara fodervärd på sin egen hund.

Alltså, det har inte riktigt med äganderättsfrågan att göra. Alls.

Det är helt bortom all diskussion så att enligt det avtal jag länkade till övergår inte äganderätten förrän kriterierna är uppfyllda. T ex är det tvingande för ägaren/överlåtaren att ta tillbaka hunden under avtalstiden om fodervärden önskar. Man kan inte MOT fodervärdens vilja ta tillbaka hunden. Men självklart får ägaren ta tillbaka hunden om man är överens med fodervärden.

Ja, tidsaspekten gäller. Men först efter att tiden löpt ut ÖVERGÅR ÄGANDERÄTTEN. I tidigare trådar har flera personer gjort gällande att äganderätten ligger hos fodervärden enligt SKK´s avtal.

Det är inget annat än osanning. Så länge man är fodervärd är man INTE ägare. När fodervärdskontraktet löper ut övergår äganderätten. Man kan alltså inte vara både ägare och fodervärd. Vilket ju säger sig själv, man kan inte vara fodervärd på sin egen hund.

Äganderättsfrågan är eg helt ointressant då uppfödaren inte kan styra över något öht. Den har inga juridiska förpliktelser eller något annat som ett normalt ägandeskap har. Alla dessa har däremot fodervärden.
Uppfödaren har heller inga juridiska rättigheter. Mycket få uppfödare har fått tillbaka sina hundar i tvister om inte kontraktsbrott funnits med.
Och SKKs avtal får inte ändras. Vist kan fodervärden lämna tillbaka hunden om hen vill men det är inget man får skriva in i kontraktet. Om fodervärden vill ha hunden så måste uppfödaren fullfölja avtalet och kommer inte att kunna ta tillbaka hunden. Så att säga att man är fodervärd i ett år är inte ok.
Att ägareskapet övergår först efter fullföljt kontrakt är enbart en kråka på ett papper och ger inte uppfödaren ett dugg i rättigheter.
Inom min ras (och många bruksraser) är fodervärdskapet på väg att dö ut pga att det är så lätt att bli snuvad på sina kullar. Det räcker att fodervärden struntar i MHt eller bryter det och uppfödaren står då där med en foderhund som inte går att avla på och inte går att ta hem.
Kontrakten har blivit nåååågot bättre sen förra årets ändring men långt ifrån tillräckligt.
Uppfödaren har inga rättigheter att ta hem en hund för annat än det som SKK har tryckt i sitt kontrakt. Fodervärden får göra precis vad den vill med hunden.

Vad andra skriver på Buke tar jag inte ansvar för.

Äganderättsfrågan är eg helt ointressant då uppfödaren inte kan styra över något öht. Den har inga juridiska förpliktelser eller något annat som ett normalt ägandeskap har. Alla dessa har däremot fodervärden.

Men nu är du väl ute och seglar? Bägge parter har - enligt avtalet - förpliktelser. Som tydligt skrivs i just avtalet. Att avtalet grundas i antagandet att fodervärden senare ska överta hunden är ju solklart.

Men ÄGANDERÄTTEN har inte fodervärden. Den ligger hos överlåten.

Och nej. Äganderättsfrågan är INTE ointressant när den så ofta och helt felaktigt presenterats här på forumet. Och därtill tvärsäkert.

Men nu är du väl ute och seglar? Bägge parter har - enligt avtalet - förpliktelser. Som tydligt skrivs i just avtalet. Att avtalet grundas i antagandet att fodervärden senare ska överta hunden är ju solklart.

Men ÄGANDERÄTTEN har inte fodervärden. Den ligger hos överlåten.

Och nej. Äganderättsfrågan är INTE ointressant när den så ofta och helt felaktigt presenterats här på forumet. Och därtill tvärsäkert.
seglar med vad?
Vi uppfödare får inte ställa krav på fodervärden.
Vi får inte frångå reglerna och ha egna tidsperspektiv eller skriva in ändringar om tid el annat i kontrakten.

Det erbjudande TS fått strider mot SKKs regler.

På vilket sätt har upofödaren nytta/glädje av att juridiska stå som ägare?
Svar inga!

seglar med vad?
Vi uppfödare får inte ställa krav på fodervärden.
Vi får inte frångå reglerna och ha egna tidsperspektiv eller skriva in ändringar om tid el annat i kontrakten.

Det erbjudande TS fått strider mot SKKs regler.

På vilket sätt har upofödaren nytta/glädje av att juridiska stå som ägare?
Svar inga!

Men du är ju väldigt osaklig nu. FAKTA är att avtalet ställer krav på både fv och ägaren. Var och en ska leva upp till sina åtaganden enligt avtalet.

Nej, skriver man ett avtal så får man ju självklart leva upp till det. Är man ansluten till en organisation som inte erkänner andra avtal än de egna har man ju valt att vara så låst.

Det är möjligt att det erbjudande TS fått strider mot SKKs regler, men det var ju heller inte det jag argumentera - eller hur?

Det är ju inte fråga om vem som drar nytta av vad - det är juridiskt korrekta fakta. Fodervärden är INTE ägare till hunden.

Men du är ju väldigt osaklig nu. FAKTA är att avtalet ställer krav på både fv och ägaren. Var och en ska leva upp till sina åtaganden enligt avtalet.

Nej, skriver man ett avtal så får man ju självklart leva upp till det. Är man ansluten till en organisation som inte erkänner andra avtal än de egna har man ju valt att vara så låst.

Det är möjligt att det erbjudande TS fått strider mot SKKs regler, men det var ju heller inte det jag argumentera - eller hur?

Det är ju inte fråga om vem som drar nytta av vad - det är juridiskt korrekta fakta. Fodervärden är INTE ägare till hunden.
Fast nu hävdar ju uppfödaren TS varit i kontakt med att avtalet är enligt SKK, det är ju därför hela den här disskusionen startat...för den är inte enligt SKKs regler. Uppfödaren snackar BS.

Om någon skriver avtal utöver det rör mig inte.

Nu har jag lusläst SKK-avtalet för fodervärd. Och jag är inte alls enig med övriga att äganderätten ligger hos fodervärden. Tvärtom är det mycket tydligt enligt avtalet att äganderätten ÖVERGÅR till fodervärden först när kriterier är fyllda (kullar/parningar) eller tidsramen löpt ut (fem år, sju för cavalier king charles).

Men den faktiska äganderätten är överlånarens fram till kriterierna är fyllda.

http://www.skk.se/global/dokument/uppfodning/blanketter/fodervardsavtal-j2.pdf

Intressant, kan du hitta någonstans hur gammal den här avtalsvarianten är? Det är inte alls hur jag minns det, men det är ju solklart som du säger.

Jag är fodervärd och det innebär att hunden ska helt och hållet överlåtas till mig när de har fått alla de parningar de vill ha enligt kontraktet som vi båda har skrivit under på.

Alltså hunden kommer att bo hos mig hela sitt liv och är något permanent. Jag får hunden "gratis" i utbyte att de får sina önskade parningar och (i mitt fall iaf. eftersom jag har utställningsintresse) under denna tid kan även ha honom tillgängling för utställningar.

Trodde det var en å samma.

Fattar inte att hundfolk har så dålig koll på vad fodervärd innebär i hundvärlden. Många är de som tror att det är som i hästbranchen eller är nått man kluddrar ihop själv.

Men du har ju själv dålig koll? Du har ju i både denna och tidigare tråd hävdat att ägare och fodervärd i samma. Vilket det inte är.

Och visst kan det vara så att man själv kan skriva ihop ett avtal, men om man är uppfödare inom SKK kan man inte frångå deras egna avtal. Andra är ju fria att kludda hur mycket de vill.

Nu har jag lusläst SKK-avtalet för fodervärd. Och jag är inte alls enig med övriga att äganderätten ligger hos fodervärden. Tvärtom är det mycket tydligt enligt avtalet att äganderätten ÖVERGÅR till fodervärden först när kriterier är fyllda (kullar/parningar) eller tidsramen löpt ut (fem år, sju för cavalier king charles).

Men den faktiska äganderätten är överlånarens fram till kriterierna är fyllda.

http://www.skk.se/global/dokument/uppfodning/blanketter/fodervardsavtal-j2.pdf
Det står ju tydligt: "Hunden överlåtes med för överlåtaren bibehållen ägande- och avelsrätt" osv ...

Det står ju tydligt: "Hunden överlåtes med för överlåtaren bibehållen ägande- och avelsrätt" osv ...
Jag håller med om att det är olyckligt formulerat, men i det här fallet står det ju specifikt om just äganderätten

"Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertecknande eller när tiken/hanen uppnått 7 års ålder. "

Överlåtelsen tolkar jag i din mening som den tidpunkt hunden lämnar överlåtaren och bor hos fodervärden. Just äganderätten är ju helt odiskutabel.

Jag håller med om att det är olyckligt formulerat, men i det här fallet står det ju specifikt om just äganderätten

"Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertecknande eller när tiken/hanen uppnått 7 års ålder. "

Överlåtelsen tolkar jag i din mening som den tidpunkt hunden lämnar överlåtaren och bor hos fodervärden. Just äganderätten är ju helt odiskutabel.
Jag tycker inte att det är olyckligt, snarare väldigt tydligt vad gäller äganderätten :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka