Fodervärd?

Hur skulle du välja/hitta den personen?

Jag kan överhuvudtaget inte föreställa mig att lämna ifrån mig ansvaret för Monster på det sättet... Då skulle jag behöva lita på personen otroligt väl. Och nu menar jag inte bara för att Monster är en svår hund, det handlar minst lika mycket om mitt ansvar gentemot honom.

Nu är det inte aktuellt men jag hade nog försökt utnyttja mina kontakter och hoppats på att det fanns ngn med vana av spår och sök men som inte hade möjlighet till hund på heltid nu. (Ex allergi i familjen, liten bostad osv)

Att träna någon annans hund är långt ifrån lika enkelt som att sitta upp och rida någon annans häst.
Jag hade gärna gått ngn kurs med en riesen i min närhet, och skulle säkerligen få göra det då de själva inte verkar ha ngt intresse av det. Men jag kan inte se hur det skulle fungera praktiskt. Jag känner inte hunden på djupet, jag är ju helt nybörjare, och skulle ju behöva springa där i tid och otid för att få till ngn träning mellan kurstillfällena. Nä, vi kör lite hobbyupplet med hennes boll i trädgården men åh vad jag skulle vilja vidareutveckla det :D

Jag hade gärna gått ngn kurs med en riesen i min närhet, och skulle säkerligen få göra det då de själva inte verkar ha ngt intresse av det. Men jag kan inte se hur det skulle fungera praktiskt. Jag känner inte hunden på djupet, jag är ju helt nybörjare, och skulle ju behöva springa där i tid och otid för att få till ngn träning mellan kurstillfällena. Nä, vi kör lite hobbyupplet med hennes boll i trädgården men åh vad jag skulle vilja vidareutveckla det :D
Om ägaren inte har nått intresse av att träna hunden är det nog lättare då två personer aldrig tränar lika och risken är stor att man bara förvirrar hunden och sabbar den andras träning.

Det går ypperligt att träna narkotikasök som lekman. Jag har gjort det med två hundar tex...

Inte på äkta substans och träning på äkta substans är vad som krävs i skarpa lägen. Kontaminerade tussar duger inte. Dock kan man ju syssla med det för att det är kul, men någon riktig narkotika-hund får man inte.

Där ser man. Jag trodde mest narkotikahundar utbildades som ekipage för att användas aktivt, inte att man kan göra det "för skojs skull".
Använder du dina aktivt?

Riktiga narkotikasök-hundar utbildas numera bara för användning inom tjänst och av myndigheterna själva. Tidigare fanns även privata företag, men de får bara jobba med tussar numera och används som mest på behandlingshem under restriktiva former.

Just lekmän och narkotikasök skulle faktiskt få igång varningsklockorna hos mig. Jag skulle tro att det handlade om ett bedrägeri. En narkotikasökhund är extremt dyr - min arbetsgivare sållar hårt bland hundämnena vilket bara är möjligt om man öppnar plånboken. Lägg sedan månader av grundträning. Vi talar sexsiffrigt. Just arbetstiden som sänks i en hund och vikten av att ekipaget (och gruppen) fungerar gör att de inte köper färdigt.

Jag tror att benämningen "narkotikasökhund" är ett sätt att öka "värdet" på hunden för att pressa pengar ur "fodervärden"

Måste bara lägga in vad tjejen skrev till mig!

"Hej har en GD som är en valp, jag skulle vilja ha henne ute på foder i 1 år och funkar det inte av någon anledning mellan parterna får hon givetvis åka hem. Jag kommer gå efter SKK reglerna. Jag vill även att hunden går narkotika sök" (Typ så kortfattat)

MEN, om jag skulle bli fodervärd så blir jag ju ägare? Eller?

"Hej har en GD som är en valp, jag skulle vilja ha henne ute på foder i 1 år och funkar det inte av någon anledning mellan parterna får hon givetvis åka hem. Jag kommer gå efter SKK reglerna. Jag vill även att hunden går narkotika sök" (Typ så kortfattat)

Uppenbarligen har hon 0 koll på vad fodervärd enligt SKK är för något. Vill hon ha sin hund tränad/utbildad så får hon allt betala för det , finns sådana ställen nere på kontinenten.

Nu har jag lusläst SKK-avtalet för fodervärd. Och jag är inte alls enig med övriga att äganderätten ligger hos fodervärden. Tvärtom är det mycket tydligt enligt avtalet att äganderätten ÖVERGÅR till fodervärden först när kriterier är fyllda (kullar/parningar) eller tidsramen löpt ut (fem år, sju för cavalier king charles).

Men den faktiska äganderätten är överlånarens fram till kriterierna är fyllda.

http://www.skk.se/global/dokument/uppfodning/blanketter/fodervardsavtal-j2.pdf

Ja, om hon ska gå efter SKKs regelverk.

Nu har jag lusläst SKK-avtalet för fodervärd. Och jag är inte alls enig med övriga att äganderätten ligger hos fodervärden. Tvärtom är det mycket tydligt enligt avtalet att äganderätten ÖVERGÅR till fodervärden först när kriterier är fyllda (kullar/parningar) eller tidsramen löpt ut (fem år, sju för cavalier king charles).

Men den faktiska äganderätten är överlånarens fram till kriterierna är fyllda.

http://www.skk.se/global/dokument/uppfodning/blanketter/fodervardsavtal-j2.pdf
Man skriver ALLTID fodervärden som ägare och fodervärden står som ägare i både SKKs register, på avelsdata och i jordbruksverket.
Däremot anses inte hunden vara betald förens uppfödaren fått sina kullar/ kull

Man skriver ALLTID fodervärden som ägare och fodervärden står som ägare i både SKKs register, på avelsdata och i jordbruksverket.
Däremot anses inte hunden vara betald förens uppfödaren fått sina kullar/ kull

Hur man registerar i olika register har inget med det juridiska förhållandet att göra. Avtalet är solklart rent juridiskt: ägandeskapet övergår INTE till fodervärden förrän kriterierna är fyllda.

Hur man registerar i olika register har inget med det juridiska förhållandet att göra. Avtalet är solklart rent juridiskt: ägandeskapet övergår INTE till fodervärden förrän kriterierna är fyllda.
Isf skulle vi uppfödare ha rätt att ta tillbaka hundar som av olika anledningar inte gått till avel och det får vi inte om inte ett avtslsbrott begåtts.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka