Fodervärd?

Fast det är du, finns gott om underbara hundar man kan hitta på ett år, :)
Tycker ni komplicerar upp detta rejält, verkar som ts vill ha en shysst bästis att testa lite allt möjligt med och det är inte svårt att hitta.
Nu misstolkade du mitt inlägg, jag ville förklara varför det tog så lång tid för mig och att det inte är det vanliga, jag skrev att JAG är väldigt petigt och har väldigt höga krav på individ och därför tog det så lång tid för mig. Mitt ursprungliga råd var (och är fortfarande) att hon borde ta tag i sökandet nu så att hon kunde köpa sig den valp hon verkligen ville ha till våren dvs, ett sökande på max ett par månader om man räknar med att man tittar på en populär ras där många står i kö på för valp.

Inte en till golden då ?
De är ju bra allround hundar och hänger med på det mesta :)
Jag går lite emot övriga här, för jag tycker inte det handlar så mycket om ålder ,utan mer om personlighet och intresse !
Passar man för ett liv med hund så gör man och anpassar sig, passar man inte och tycker anpassningen efter hunden är jobbig så passar man inte med hund.
Jag själv flyttade hemifrån året jag fyllde arton och skaffade hund , och fler blev det med tiden.
Hundbiten har jag alltid prioriterat och löst till hundarnas fördel.

Har däremot kompisar som nu i 30 årsåldern skaffar hundar och barn samtidigt och hundarna får mest ligga hemma, vem åker tex och badar hela dagarna utan att ta med sig hunden ?
Jo många , i alla åldrar.

Är man hundmänniska gör man saker ihop med hunden för det mesta, inte utan hunden för det mesta.

Tack, det är precis som jag är, min vovve hänger med på allt! Så länge han orkar det vill säga! Ja haha jag vet inte, kanske blir en till Golden. Kände bara att jag ville testa någon ny ras, men jag älskar ju min vovve över allt annat och han går alltid först på allt, djuren är mitt liv :love:

Behöver ja skriva att jag är PETIG när det gäller val av hund :angel:

Det som gjorde att det tog sådan lång tid för mig va att jag hade väldigt klart för mig vilken typ av individ jag ville ha och väldigt många krav så för någon som bara letar sällskapshund är mitt tänk överkurs men jag ville ha en tävlingskompis som klarar sig i elit om det är dit jag vill.
Jag håller på med schäfer och genom att den rasen är så stor och uppdelad så är det väldigt stor variation på individerna/linjerna både psykiskt och fysisk. Jag visste att jag ville ha en hund med sund kroppsbyggnad, hon skulle vara liten och kompakt men naturligvis inom rasstandarden. Psyket ville jag ha en trygg hund som gärna jobbar en vecka i sträck för att sedan njuta av lugnet under perioder när vi inte tränar så hårt. Jag ville heller inte ha ett nervknippe och absolut inte den hårdaste varianten av schäfer men ändå en hund som pallar trycket i skyddsarbete.
Så med dom kraven fick de ta den tid de tog och i slutenden var det ändå slumpen som hade sista ordet (det är det iochförsig alltid när man köper valp, bara mer eller mindre). Men en jäkligt bra hund fick jag tag på :banana:

Okej! Ja men då förstår jag :rofl: Jag letar ju inte efter tävlingskompis på elit nivå så kanske inte behöver vara så petig förhoppningsvis :grin: Jag mena, jag älskar min klump och så noga var inte vi när vi köpte han :p

För att bestämma mål och syfte, ras, hitta bra uppfödare/kombo och vänta på valptillverkning och leverans så är ju ett år ingenting.

Okej! Ja men då förstår jag :rofl: Jag letar ju inte efter tävlingskompis på elit nivå så kanske inte behöver vara så petig förhoppningsvis :grin: Jag mena, jag älskar min klump och så noga var inte vi när vi köpte han :p
Jag skulle säga att man alltid ska vara noggrann. Både med mentalitet, hälsa och att man får en hund som passar i aktivitetsnivå till vad man vill göra. Varför köpa på sig problem?

Jag skulle få så grov ångest om jag letade hund i tre år och det blev fel ändå =D
MEn jag förstår de som vill tävla och kan linjerna och vet vad de letar efter.
Alla mina hundar har jag hittat direkt och det har blivit toppen med samtliga :)

För att bestämma mål och syfte, ras, hitta bra uppfödare/kombo och vänta på valptillverkning och leverans så är ju ett år ingenting.

Jag skulle säga att man alltid ska vara noggrann. Både med mentalitet, hälsa och att man får en hund som passar i aktivitetsnivå till vad man vill göra. Varför köpa på sig problem?
Lägg av nu ni överdriver något enormt.

Nä kanske inte, men har läst att dem passar bra till det mesta? :confused: Eller ? :laugh:
Beror väl på vad "det mesta" är. Små sällskapshundar med massa päls, rätt dålig hälsa och varierande mentalitet är den bild jag har. Promenader och lite klickerträning klarar de ju säkerligen, men det beror ju på vad man vill göra. Träna aktivt och mycket; då hade jag valt en annan ras.
Jag har iof kikat på mittelspitz, fått lite olika bud därmed men det mesta tycker jag låter trevligt.

Lägg av nu ni överdriver något enormt.
Ingen överdrift alls om man har lite mål och ambitioner? Att köpa hund är alltid som att spela på lotto men att människor vet vad dom vill ha och därför ser till att de har så höga odds som möjligt för vinst när det trots allt är något man ska investera både tid och pengar på i förhoppningsvis
10-15år framöver ser jag inte som något man direkt kan överdriva. Om folk generellt var mer noga med val av hund så skulle antalet nitlotter minska drastiskt och blocket skulle förlora em stor summa pengar när 95% av alla "säljes pga allergi-annonser" skulle försvinna.

Sidor som buke och trådar som denna har en väldihy stor betydelse som motvikt för alla forum och ovh grupper på fb där det ivrigt hejas på om att "hundar blir det man gör dem till"

Ingen överdrift alls om man har lite mål och ambitioner? Att köpa hund är alltid som att spela på lotto men att människor vet vad dom vill ha och därför ser till att de har så höga odds som möjligt för vinst när det trots allt är något man ska investera både tid och pengar på i förhoppningsvis
10-15år framöver ser jag inte som något man direkt kan överdriva. Om folk generellt var mer noga med val av hund så skulle antalet nitlotter minska drastiskt och blocket skulle förlora em stor summa pengar när 95% av alla "säljes pga allergi-annonser" skulle försvinna.

Sidor som buke och trådar som denna har en väldihy stor betydelse som motvikt för alla forum och ovh grupper på fb där det ivrigt hejas på om att "hundar blir det man gör dem till"

Jag säger inte emot , men jag tycker flera av er överdrivit ordentligt nu och i många andra trådar också.
Så jo jag tycker man kan överdriva, och det överdrivs ofta rejält i detta forum, men det är trots allt det bästa och seriösaste hundforum.
En shysst hund hade jag kunnat hitta på en timme , omplacering som valp :)
Och då räknar jag inte med ovanlig ras eller någon linje för en viss typ av tävling, utan en trevlig hund åt ts att testa lite allt möjligt med.
Nu ska vi nog inte tjata sönder hennes tråd mer, lycka till ts :)

Jag säger inte emot , men jag tycker flera av er överdrivit ordentligt nu och i många andra trådar också.
Så jo jag tycker man kan överdriva, och det överdrivs ofta rejält i detta forum, men det är trots allt det bästa och seriösaste hundforum.
En shysst hund hade jag kunnat hitta på en timme , omplacering som valp :)
Och då räknar jag inte med ovanlig ras eller någon linje för en viss typ av tävling, utan en trevlig hund åt ts att testa lite allt möjligt med.
Nu ska vi nog inte tjata sönder hennes tråd mer, lycka till ts :)

Tack så mycket! :D :laugh:

Men varför skulle ens ägaren vilja att du går någon särskild kurs? Jag begriper inte... Och vad får du ut av att träna någon annans hund i något du själv inte är intresserad av? :confused:

(Om någon kom till mig och sa "här har du min hund, jag betalar kostnaden för att du sköter honom och så vill jag att du går den här kursen", då hade jag dragit öronen åt mig så hårt att de försvunnit in i huvudet...)
Alltså jag hade kunnat tänka mig att låta ngn gå kurs med Loppan (Dock inte betala för det) ffa om det hade varit spår eller sök. Så jfag förstår TS tanke.

Helt enkelt av den anledningen att jag inte hinner så mycket som hon skulle behöva.

Alltså jag hade kunnat tänka mig att låta ngn gå kurs med Loppan (Dock inte betala för det) ffa om det hade varit spår eller sök. Så jfag förstår TS tanke.

Helt enkelt av den anledningen att jag inte hinner så mycket som hon skulle behöva.

Hur skulle du välja/hitta den personen?

Jag kan överhuvudtaget inte föreställa mig att lämna ifrån mig ansvaret för Monster på det sättet... Då skulle jag behöva lita på personen otroligt väl. Och nu menar jag inte bara för att Monster är en svår hund, det handlar minst lika mycket om mitt ansvar gentemot honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023