Fodertråd igen,färskfoder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 820
Sv: Fodertråd igen,färskfoder

Ett halvt kilo tar iaf ca 6 timmar att tina UTANFÖR kylen, så kanske 9 timmar?
Jag brukar ta fra en korv innan läggdags och innan jag går till jobbet. Du brukar det vara klart tills det ska serveras :)

Vilken sort provade du?
Det finns flera olika och en del går jättebra fast dom inte tål den andra sorten.

Jag har arbetat på Nordic i två år (slutade 05) och jag kan säga er att det köttet vi malde ner var jättefint. Illa att man inte får kalla det för oxkött eller nötköt för det var det verkligen, rent kött, nästan inga hinnor och inga senor överhuvudtaget. Ibland tyckte man nästan att det var för fint för att mala ner till hundmat :laugh:.

Nu vet jag att det här låter lite illa men vår fabrik låg granne med Bravo och deras hantering och kvalitet var inte alltid vad man önskade.
Detta var ju några år sedan så det har förhoppningsvis blivit bättre och jag vet många som är nöjda med deras foder också.

När jag jobbade på Nordic så gjorde vi hamburgare som vi torkade så att man lätt kan ha med sig mat ut tex på jakt, det blev lite dyrare men man slapp byta foder.
Kolla om det fortfarande finns!
Det borde göra det för dom var himla populära, fanns i Bas och Special plus.

Ja,jag har bestämt mig.Enligt många kan ett färskfoder hjälpa till vid vissa allergier och jag har nu bestämt mig för att pröva.:)

Men precis som med alla torrfoder finns det ju en hel del att välja på.Jag satt igår och sökte information om bla Klass,Nordic,Fodax och Priima.Fastnade lite mer för Nordic än de andra,så nu undrar jag över era erfarenheter över dessa foder.Vilka rekomenderar ni och varför.Någon som har hund som prövat och vart missnöjd med något av fodrerna?Vilka har ni prövat och varför har ni det ni har?Hur mycket plats tar en månadsförbrukning upp i frysen till en hund på runt 28 kg?

Jag har använt mig av fodax sen snart ett år. gick över till det då det framkom att min hund hade någon sorts foderallergi (veterinären kunde ej specifikt säga för vad han var allergisk). övergick alltså till fodax. Har inte haft några som helst problem sen dess, han fick bättre hull (gick inte upp i vikt på endast torrfoder, förmodligen då han ej kunde tillgodota sig näringen av någob anledning).

Jag har använt mig av klass några gånger (då fodax tagit slut innan nästa leverans). Tyckte inte alls om det fodret, dels så luktade det något förfärligt och sen så såg det ut som en stor %#€%" sörja. Tuggmotstånd? glöm det! Iofs måste även fodax kompleteras med tuggben, eller som jag gör, dvs ger lite torrfoder varje dag just för tändernas skull, samt riktiga koben.

När jag skulle övergå till färskfryset så kontaktade jag återförsäljaren i Luleå, då på förfrågan om Nordic. Hon hade dock då övergått från det till Fodax pga att de krävde att återförsäljarna skulle ta så stora mängder att det inte gick runt för henne. Hon sa att hon inte haft något problem med Nordic, utan alltid varit nöjd med det. Dock så sa hon att hon inte märkt någon skillnad sen hon övergått till Fodax... Utöver det så är det en viss prisskillnad. Om jag inte minns helt fel så kostar Nordic runt 22 kr/kg. Fodax kostar från 12 kr/ kg, (mängdrabatt ges).

Min hund väger 30 kg och om han går enbart på fodax så räcker en påse i ca 2,5 v (1 påse = 12,5 kg). Eftersom leveranserna sker med ca 8 v mellanrum så krävs det ungefär 3 påsar (450 kr för två månaders foder för en hund på 30 kg). 1 påse tar upp ett hyllplan i frysen, så visst tar det plats. Själv har jag löst det med att ha en extra frys på 100 l.

anledningen till att klass är brunt och sörjigt är bla för att det innehåller melass. Vad jag inte gillar med fodax är att det inte finns någon riktig innehållsförteckning, iaf inte på hemsidan.

Det är fler färskfoder som innehåler melass, utan att vara så kladdiga. Klass innehåller väldigt mycket vatten.

Jag har tyvärr fått reda på från fler pålitliga håll nu att Klass inte deklarerar rätt innehåll på sin hemsida...vilket jag kommer höra med Jordbruksverket om det verkligen är okej, med tanke på att det kan finnas allergiska hundar mm. Det är ofta dom inte bara har nötprodukter i sitt foder, trots att det står så på deras hemsida. Enligt dom själva, så har dom även fläsk i. Dom tar det som dom för tillfället "får tag i"...vilket låter helt förkastligt enligt mig.

Nu gillar min hund inte Klass, så det berör inte mig eller min hund personligen...men jag avskyr när folk/företag kör med falsk marknadsföring så jag kommer absolut kolla upp detta själv.

Va sorgligt. Jag kör med Klass för att det finns inget annat i denna stan :mad:
Ändå är det en relativt stor mellanstad.
Fast hundarna är fina o gillar fodret.

Självklart ska jag det, för konsumenter måste kunna få vara säkra på vad dom köper. Har man ingen hund som är känslig så spelar det väl ingen större rol...men jag tror ändå man vill veta vad man ger. Tycker inte det borde vara så svårt skriva ut att det i så fall innehåller fläsk oxå.

Själv kan jag inte ge något av dom färdiga färskfodren längre då min hund troligtvis är känslig mot potatis och flertalet innehåller ju tyvärr potatis...men det kan vi leva med. Hon får rent kött/vom som "topping" istället och är nöjd med det:)

Va sorgligt. Jag kör med Klass för att det finns inget annat i denna stan :mad:
Ändå är det en relativt stor mellanstad.
Fast hundarna är fina o gillar fodret.
Här finns enbart Klass att köpa i affär. Fodax kommer visst till stan med jämna mellanrum, men det är för kraftigt för min. Tror Nordic oxå kommer hit med frysbil ibland, men själv köper vi från grannstaden och bunkrar. Lättare än att passa en frysbil mitt på dagen, när jag själv inte har bil:)

Det va så himla smidigt när Bravo och Priima såldes strax utanför mig, men nu är det slut med det då återförsäljaren lagt ner:cry:

*kl*

jag provade att beställa en låda special +. de blev smällfeta förra gången, men de ska inte ha lika mycket nu. går det ändå inte får det bli light.

a Vad jag inte gillar med fodax är att det inte finns någon riktig innehållsförteckning, iaf inte på hemsidan.

Jodå det finns en innehållsförteckning, men ok kanske inte den mest utförligaste. Sen kommer det även med en innehållsförteckning i varje påse man köper, har för mig att den är mer utförlig, har inte kvar pappret från kvarvarande foder, men ny leverans kommer på måndag så jag kan kolla då om det är av intresse..?

Fodax
Ett helfoder med svenska råvaror! Veterinärbesiktigade köttbiprodukter från nöt, kyckling, får, mjöl av spannmål, lever, mineraler, kalk, vitaminer

Senast ändrad av en moderator:

Jag lade in en korv i kylen vid 9 i morse, och den var inte genomtinad tio timmar senare, utan hamnade i en bunke vatten tillslut.

Å fyfan! Men så brukar jag också göra om det inte tinat. Jag lägger korven utan plast i matskålen utanför kylskåpet ett antal timmar har det inte tina fyller jag diskhon med varmvatten och ställer ner skålen där, då brukar det gå rätt fort!

Det är fler färskfoder som innehåler melass, utan att vara så kladdiga. Klass innehåller väldigt mycket vatten.

Jag har tyvärr fått reda på från fler pålitliga håll nu att Klass inte deklarerar rätt innehåll på sin hemsida...vilket jag kommer höra med Jordbruksverket om det verkligen är okej, med tanke på att det kan finnas allergiska hundar mm. Det är ofta dom inte bara har nötprodukter i sitt foder, trots att det står så på deras hemsida. Enligt dom själva, så har dom även fläsk i. Dom tar det som dom för tillfället "får tag i"...vilket låter helt förkastligt enligt mig.

Nu gillar min hund inte Klass, så det berör inte mig eller min hund personligen...men jag avskyr när folk/företag kör med falsk marknadsföring så jag kommer absolut kolla upp detta själv.

Å fyfan!

Nej jag ska se mig för om det går att byta till nordic eller fodax. Det låter ju inte klokt.

Nä, helt galet och jag tror faktiskt det verkligen stämmer. Jag undrar även varför det skulle vara så svårt at skriva ut att fodret ibland innehåller fläsk.

Det senaste stället jag fått denna information, är en butik som sålt 4 av de färskfodren som finns. Dom har även själva gjort analyser av innehållet på dessa fyra om hur pass "bra" dom är. Enligt dom har dom själva pratat med tillverkaren av Klass och fått dessa uppgifter om vad det ibland innehåller...och affären villl inte sälja foder dom inte är säkra på vad det innehåller. Dom verkar även mycket foderkunniga, så jag väljer faktiskt att lita på dom, för jag tror inte dom tjänar på att komma med osanning i detta.

kl

sticker in med en fråga för ni verkar insatta!

till grandisar rekommenderas ju en protein halt på max 26%....men av vad? per 100g ts eller per 100 g foder. priima som jag använder har ju även en rad med jämfört med torrfoder som har en ts halt på 90 g ts...
känns förvirrande!

ska köpa valpis och skulle vilja ha priima även till valpis men blir inte riktigt klok på protein mm....i och för sig sägs det ju att det mest är mängden mat dom äter som är viktig och då borde man ju jämföra med hur mycket torrfoder dom äter med en viss proteinhalt jämfört med färskfodret som antagligen har högre proteinhalt men dagsransonen är mindre...

Jag beställde första satsen fodax igår - så nu återstår det att se vad hundarna tycker. Jag har fått fodret rekommenderat, och hoppas att det ska motsvara förväntningarna.
Det jobbigaste kruxet är dock leveranserna... det är synd att de inte har återförsäljare när lastbilen inte kommer oftare än var 6:e vecka. Jag har inte bil heller, så jag kommer att få baxa kartongerna genom hela byn... det blir spännande, tycker det räcker med 16 kilo magnussons som det ska bäras runt på.

Du får hemskt gärna skicka en utförligare innehållsförteckning..vem vet..jag KANSKE byter ;)

FODAX
43 % nöt
30 % kyckling
6 % får
6 % spannmål
samt lever, olja, mineraler, kalk, vitaminer.

Protein 13,5 %
Fett 11 %
Kolhydrater 8 %

....orkar inte skriva % för alla mineraler, vitaminer etc...

Ska du jämföra färskfoder med torrfoder, så är det färskfodret omräknat i torrfoderstatus du ska jämföra med. Alltså ts 90%...eftersom torrfoder har en torrsubstans på 90%:).

Dom flesta färskfodertillverkare har en kolumn på sina hemsidor där det står omräknat i ts 90% (torrfoderststus) så där är det lätt att jämföra rakt av.

Liknande trådar

Hundhälsa Nikka (jaktlabbe på 3 år) äter sedan en tid tillbaka Bravo färskfoder - och har blivit väldigt orolig i magen. Tidigare åt hon främst...
Svar
6
· Visningar
923
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 405
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 123
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka