Fodertråd igen,färskfoder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 820
Sv: Fodertråd igen,färskfoder

Jag har också Bravo, är nöjd med det. Hade torrfoder innan av samma tillverkare, men efter ngr månader vägrade han äta det, så började jag fundera över färskfoder. Nu efter ngr månader så har han gått upp i vikt och är pigg. Det enda nackdelen är att det tar plats, nu har jag fått en hund till som äter nästan 1 kg om dagen...

Nellie käkar Nordic, och hon mår finfint :)
Ger Pro Plan också, mest för min skull
så att hon inte ska gå och vara hungrig hela dagarna :o

Jag har inget negativt att säga om Nordic iaf.
Dom övriga har jag inte testat så jag kan
inte uttala mig om dom.

Slinker in och lånar tråden lite. Slås av att många påpekar att hundarna lättare blir feta av färskfoder, och att hundarna gått upp i vikt (vilket ju kan vara önskvärt också). Har de flesta upplevt det så eller är det 50-50?

Hur är det med 'mättnadskänslan' jmf med när hundarna fick torrfoder?

Nu har jag kollat upp :)
Bravo använder inte päls och klövar i sin mat. Det Veronica kriver i sin uppsats är väldigt vilseledande och hon har inte kollat upp vad lagarna säger om olika benämningar. Veronica skriver utifrån sin kunskap och tolkning. Hon skriver, -vilket betyder att det KAN vara både päls och klövar i maten. Hon har inte kollat upp med bravo eller bravos slakterier.

Enligt Jordbruksverket så finns det en lag om djurfoder. Där begår Nordic fel och skriver nötkött vilket man enligt JB inte får skriva när det gäller djurfoder.
Bravo använder bara köttputs i sin Bas, (lite annat i specialfodrena) och eftersom man enligt lag inte får skriva kött så valde de att skriva animaliska produkter. Nordic bryter mot lagen på sin hemsida genom att skriva oxkött!

mina hundar blev feta. hur det var med mättnadskänlan är svårt att säga. färskfoder är mycket godare än torrfoder så intresset för maten ökade ju. jag bulkade faktiskt upp med grönsaker som jag mixade i min braiga lilla handmixerdel (R.I.P :cry:). kanske hade det varit en idé att köpa en stor hushållassistent och mixa större mängder grönsaker och förvara i kylen. jag har ändå länge haft en sådan på önskelistan.

Slinker in och lånar tråden lite. Slås av att många påpekar att hundarna lättare blir feta av färskfoder, och att hundarna gått upp i vikt (vilket ju kan vara önskvärt också). Har de flesta upplevt det så eller är det 50-50?

Hur är det med 'mättnadskänslan' jmf med när hundarna fick torrfoder?

Min hund är garanterat inte fet på färskfoder. Hon äter antingen två korvar Klass om dagen (2 x 0,5 kg), eller en korv + ett mål Standardt (ca 5 dl) och då är hon väldigt slimmad. Hon är iofs bara 19 månader, om det nu ska spela in.

Min hund är garanterat inte fet på färskfoder. Hon äter antingen två korvar Klass om dagen (2 x 0,5 kg), eller en korv + ett mål Standardt (ca 5 dl) och då är hon väldigt slimmad. Hon är iofs bara 19 månader, om det nu ska spela in.

Min hund ÄR inte heller fet utan slimmad o fin. Däremot kan många hundar lätt gå upp av klass. Min lilla kan inte äta en dl utan att tjocka på sig och fort går det!

jag har haft problem med vikten innan,(ja eller hunden då:D).Hon äter lite i perioder och är dessutom väldigt kräsen.Blandar jag i matrester så pillar hon ur det hon gillar och struntar i resten.Men sen hon började med kortisonet så har matlusten ökat och nu är hon normal i hull igen.Hon brukar äta upp sig och äta bra i perioder för att sen knappt äta något på någon vecka.Så även här ser jag då fördelen med ett foder som de flesta har erfarenhet av att hundarna lätt går upp i vikt av.

Fifi: Intressant med frågan angående animaliska produkter.Ringde du o kollade upp eller stog det på deras hemsida?(själv tog jag en tupplur efter nattens jobb och har inte kikat på Bravos foder än)

Jag ringde till dem och frågade vad de hade i sitt foder :D

Det var vanligt nötkött (frågade mest om bas, det jag använder) inget annat än nötkött, 20%nötkött och 20%vom, frågade även om det var alldeles säker att de inte använde päls och klövar. Hon förklarade även vad alla de andra fodren innehöll men det blev för mycket info att komma ihåg för mig.

De förklarade även denna lag som JB har till djurfoder, man får inte skriva nötkött när det är djurfoder (har inte kollat upp bestämmelsena på JB) kanske orkar det en annan dag. Bravo valde då att "döpa" sitt till animaliska produkter, andra företag döper sitt till något annat.

De erbjöd mig att ringa till deras slakteri för att kunna kolla vad de använder för något men jag nöjde mig med att få reda på vad det var i.

I höstas bytte de tillbaka till vom i fodret pga en lagändring hos JB. Det var något förut som gjorde att de inte fick ha vom i maten, jag tror att det var att de lära koka vommen för att få använda den i djurfoder i Sverige men efter en ändring kan de åter använda vom som de gjorde från första början.
När jag började med bravofärskfoder var det ingen vom i alls utan 40% nötkött i, jag tycket det blev äckligare när de började med det igen och jag ville ha utan vom och ringde dit för att fråga om det fanns utan vom. Men det skulle förstårs blir dyrare så jag testade med vom och hundarna tycker det är ännu godare nu.

Mina hundar går inte heller upp i vikt av färskfoder, hanen äter en bravoburgare mer än det står på matlistan och är mager, tiken äter också en mer än hon ska.

Senast ändrad:

Tack för att du tog dig tid att kolla upp:).

Jag har inte hundra bestämt mig än,men jag ringde en av Nordics återförsäljare och han förklarade mycket också om deras foder.Han hade själv haft allergi hundar och kört med detta i 7 år utan problem.Hans jakthundar höll bra hull och gick aldrig ner sig.Tog däremot inte upp frågan om man får skriva nöttkött/oxkött.

Precis som Mrs Scabtree skrev så förklarade han också att vom är ett av de nyttigaste näringsämnena för hunden.Luktar illa,JA...Men om det är det bästa för hunden så varför inte?;)

Haha, precis sade hon till mig när jag ringde och ville ha foder utan vom :D
Det är det bästa man kan ge en hund och de tycker om det, prova och se!

Jag provade och mina hundar tycker jättemycket om det :d
Jag får hålla för näsan när jag geggar iordning deras mat istället:D

Lycka till med färskfoder. De har faktiskt regler att följa så bara det är svenkt så tror jag att de flesta färskfoder är bra. Det är ju koller på djurmat också.

kl

Jag ger klass och min gamla sch/bc äter lika mycket som min dsg....alltså en korv a 500 gr om dagen...upplever inte att sch är hungrig fast han enl tabellerna ska äta 1,2 kg.Dom jag köper av ger lika till deras senior RR. DSG'n som är yngre är väldigt fin i hullet och det är den "gamle" med.

Hej!
Jag har gett mina hundar djupfryst färskfoder i snart 4-år.
Den äldsta tiken har alltid varit dålig på att äta. Prövade Klass-Nepp
Prövade Fodax-Nepp prövade Nordic-Nepp.

Sista färskfodret jag prövade var Bravo plus. Hon äter......
Har gått upp bra i vikt och mycket fin päls.

Själv var jag glad, för Bravo är ju som hamburgare styckförpackade 8 stycken i en påse. Lätt att ta ur frysen o tina.

Luktar inget särskilt.

Den äldsta perfekt i vikt, får en burgare morgon o kväll (väger 15kg)

Den yngre har lätt att bli tjock har nu fått Bravo special med vom. (väger 17kg) Vom är nyttigt men inte lika fett.

Hon får också bara 1 på morgonen och 1 på kvällen+ rårivna morötter iblandat.

Ingen av hundarna har haft något magproblem sen jag började + att de bajsar lite.

Men, ett tips.....köp bara en provförpackning först och se om hunden gillar maten.
Jag gjorde inte det utan jag fick kasta massor av Klass.
Lycka till!

En av fördelarna med Nordic är att de sålde i lösvikt i en zooaffär bara ett stenkast ifrån där jag bor.Jag ringde ju en återförsäljare och det var han själv som berättade det,då jag talade om att jag ville pröva och tyckte 16 kilo var lite mycket att börja med om hunden inte ens gillar det.

Det är svårt att välja,men genom att slängt ut frågan här,så verkade som att Klass,Bravo och Nordic är de tre ni gillar bäst.Ingen har haft något direkt negativt om något av fodrerna,så vi får se vad det blir i sista änden.(lutar nog fortfarande lite mer åt Nordic,mycket pga av det jag hört om just allergi)

Tack alla ni som svarat och är ni fler som har något tycke om just dessa foder, är ni välkomna med mer ris och ros...

De flesta återförsäljare är nog villig att låta ens hund prova. När Bravo började med vom i burgarna igen så ville min återförsäljares hund inte äta det, så denne sade åt mig att prova och skulle det inte fungera så skulle jag få byta tillbaka.

Det var lika när jag började, provade att köpa en låda och skulle hunden inte äta fick jag lämna tillbaka det som inte åts upp. Vore konstiga återförsäljare om de inte tog tillbaka fodret.

Bravo tar mycket plats i frysen och är svårt att få tag på beroende på var man bor. Jag bor ca 4 mil från min återförsäljare och om jag skulle kunna köpa direkt från fabriken så skulle det kosta mig för min schäfertik 29 kg 410kr/mån (sommartid, nu på vintern får de en burgare extra/dag).

Idag betalar jag 465kr/månaden (540kr/mån vintertid) för tiken och då lägger återförsäljaren på några kronor genom att de hyr frysplats mm.

Jag köper nordic för att det inerhåller minst antal ingridienser , ingetbetfor eller melass som är socke vilket är helt vansinigt att ha i hundmat. nacdelen är väl att hundar som har lätt att lägga på sig får för lite mat för att känna sig mätta, detta löser jag till min stora hon får lite uppblött doggy till så blit hon mätt och belåten. Har använt nordic i 10 år och är väldigt nöjd, men Du kan ju blanda lite, det skadar inte att byta lite då och då funkar utmärkt.

Jag har testat Nordic och min hund blev jättedålig av det. Han har magsjukdom och jag hade hört att det skulle vara jättebra mot känsligahundar och allergiska. Men det fungerar ju inet på alla.

puttar upp lite. tänkte beställa en låda nordic, men vilken sort ska jag ta? special + eller light? det går på ett normalfett torrfoder nu och får ca 5 dl per hund och dag (ganska lite alltså). jag har bunkrat upp med kål, rödkål visserligen, men det kanske fungerar lika bra som vitkål, och ska fylla ut färskfodret med det. tänkte ge färskfoder ett mål och torrfoder ett mål för att underlätta vid resor.

och, hur lång tid tar det att tina ett kg i kylen?

Liknande trådar

Hundhälsa Nikka (jaktlabbe på 3 år) äter sedan en tid tillbaka Bravo färskfoder - och har blivit väldigt orolig i magen. Tidigare åt hon främst...
Svar
6
· Visningar
923
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 405
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 123
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka