Sv: Fodertråd igen,färskfoder
Jag ringde till dem och frågade vad de hade i sitt foder
Det var vanligt nötkött (frågade mest om bas, det jag använder) inget annat än nötkött, 20%nötkött och 20%vom, frågade även om det var alldeles säker att de inte använde päls och klövar. Hon förklarade även vad alla de andra fodren innehöll men det blev för mycket info att komma ihåg för mig.
De förklarade även denna lag som JB har till djurfoder, man får inte skriva nötkött när det är djurfoder (har inte kollat upp bestämmelsena på JB) kanske orkar det en annan dag. Bravo valde då att "döpa" sitt till animaliska produkter, andra företag döper sitt till något annat.
De erbjöd mig att ringa till deras slakteri för att kunna kolla vad de använder för något men jag nöjde mig med att få reda på vad det var i.
I höstas bytte de tillbaka till vom i fodret pga en lagändring hos JB. Det var något förut som gjorde att de inte fick ha vom i maten, jag tror att det var att de lära koka vommen för att få använda den i djurfoder i Sverige men efter en ändring kan de åter använda vom som de gjorde från första början.
När jag började med bravofärskfoder var det ingen vom i alls utan 40% nötkött i, jag tycket det blev äckligare när de började med det igen och jag ville ha utan vom och ringde dit för att fråga om det fanns utan vom. Men det skulle förstårs blir dyrare så jag testade med vom och hundarna tycker det är ännu godare nu.
Mina hundar går inte heller upp i vikt av färskfoder, hanen äter en bravoburgare mer än det står på matlistan och är mager, tiken äter också en mer än hon ska.