Fodertråd igen,färskfoder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 820
Sv: Fodertråd igen,färskfoder

det är så lätt alltså?
ja då innehåller priima med andra ord 36,6% protein... men det står samma på deras high energy..konstigt...borde det inte varit mer protein i den...

men då känns det ju som att den ändå är jämförbar med royal canins valpfoder...gud va förvirrande.
fick precis som tips att välja nordic eller klass för att dom hade högre protein innehåll och att min valpis skulle behöva äta jättemycket för att täcka upp sitt behov med priima.

fattar väldigt lite just nu:confused:

Vad kul att så många är intresserade av fodret vi ger till våra hundar:)

Jag vet inte om jag skrev det innan,men jag har vart utomlands en vecka och började efter hemgång med Nordic special.Jag har nu kört det i 5 dagar och min hund älskar det.Jag har aldrig sett henne såhär matglad innan och kan varmt rekomendera fodret till de som har kräsna hundar som inte äter i vanliga fall.

Efter 5 dagar är det förstås svårt att se några skillnader på hull och päls,och det är naturligtvis för tidigt att säga om hennes allergi blivit bättre heller,men hennes lite rosafärgade ljumskar är nästan helt återställda till vitt skinn igen och inga nya utslag på magen har dykt upp heller.Härligt:laugh:.....

Skriv här om du får reda på någonting.
Nu har jag fått svar från Jordbruksverket angående min förfrågan om att inte deklarera visst innehåll i färskfoder...och svaret blev följande:

"Hundfoder kan avseende råvaror märkas på två sätt:
1. Råvarorna anges i fallande ordning efter vikt och benämns enligt
bilaga 5 i foderföreskriften (SJVFS 2006:81) eller
2. enligt gruppbeteckningarna enligt bilaga 16 i foderföreskriften.

Bilaga 5 anger vilka benämningar som får användas se under rubriken 9.
Produkter från landdjur t.ex. köttmjöl, benmjöl etc.
Bilaga 16 anger enbart "kött och animaliska biprodukter".

Om man har vissa råvaror som man anser vara av särskild betydelse för
fodrets egenskaper så får dessa råvaror framhävas men då ska min ller
max innehållet av dessa råvaror angis i viktprocent.

Det finns inget krav att gå längre än så i märkningen och man behöver
inte anges t.ex. vad för typ av köttmjöl (nöt, kyckling, gris) eller
animaliska biprodukter som används."

Någon som blev klokare av det ?

Nu nämner dom ju bara köttmjöl och min fråga var gällande färskt och obehandlade animaliska råvaror...men det kanske inte spelar någon roll.
Vad jag förstår så behövs det alltså inte alls deklareras vilken typ av kött ett hundfoder innehåller...över huvud taget :confused:

Ska nämna att jag ännu inte letat upp eller hunnit läsa igenom alla paragrafer och foderföreskrifter som det hänvisas till. Någon som känner sig manad att gå igenom Jordbruksverkets föreskrifter:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Nikka (jaktlabbe på 3 år) äter sedan en tid tillbaka Bravo färskfoder - och har blivit väldigt orolig i magen. Tidigare åt hon främst...
Svar
6
· Visningar
923
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 405
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 123
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka