foderhäck?

W

woarda

Min häst sparkar ut sitt hösilage på nätterna. Det blir jobbigt att mocka och känns onödigt att slänga en massa mat.

Men jag har en idé. Tänkte höra om någon gjort något liknande eller har bättre lösningar.

Jag tänkte att jag kunde köpa en avlång vattenbalja på ex granngården och på något sätt sätta fast den i väggen. Tror ni att detta skulle kunna fungera?

Sv: foderhäck?

Ha den i golvnivå och fäst den med ett spännband runtden. :) våra vattenhinkar sitter så. (inte i golvnivå, men..)

Eller ta en bräda och fäst någon dm över golvet i en hörna, lägg höet i hörnan.

men jag vet inte hur jag skulle kunna få fast spännbanden...
Men jag funderar på om jag kan skruva upp två bindringar i väggen och göra två hål i baljans överkant och binda fast med något slags rep. Så blir det lätt att ta loss baljan för rengöring.

Skruva fast dem i väggen.. blir lätt att ta loss iom att baljan bara ligger ''i'' spännbands ringen..
Men ditt sätt funkar nog med :)

vad skönt att få lite feedback på idéerna.
Jag ska göra ett besök på granngården så fort de öppnat imorgon.

Nja, jag tror risken är stor att hästen krafsar sönder tråget. Det innebär att den riskerar att fastna både i resterna av baljan och i bandet.

Förmodligen krafsar den i höet, och jag tror risken är stor att den kommer att försöka att göra det även om höet ligger i baljan.

Jag läste ett bra tips i Ridsport för ett tag sen. Ägaren hade samma problem med sin häst som sparkade runt och trampade ner sitt grovfoder. Hon tog en fodertunna, borrade hål i den, två hål upptill och två nertill. Hon skar även ur en öppning längst ner på ena sidan där hästen skulle dra fram sitt hö. Sen satte hon fast den i ett hörn av boxen. Lätt att fylla på i och med locket. Hästen drog fram lite i taget ur öppningen, som inte var jättestor utan bred med inte hög. Detta funkade bra för hennes häst. Är ju ganska enkelt att få till så det kan vara värt att prová.

det verkar vara en bra lösning med tunnan.
men då måste hästen ändå vrida nacken för att komma åt maten.
Det är just det jag vill undvika.
Kan det vara så farligt om hon skulle få i en hov i baljan, hon kommer ju inte kunna fastna på något sätt, bara kliva i och ur.. Jag har inte tänkt att ha band runt baljan utan bara göra två hål på ena långsidan och binda fast den i väggen.

men nu blev jag lite tveksam. Vill ha en bra och hästergonomisk lösning.

håller med lovisaleonora, vill undvika hönät/påse så länge det är möjligt.

Men var kan jag köpa dem? betställa från england?
Känner att jag vill hitta en billig variant, men haybar verkar vara den mest praktiska lösningen.

hur många kilo hö går det i?

hej det är inte bara så att hästen får för mycket mat på en gång som den helt enkelt inte vill ha eller orkar att äta upp? min gör så om jag ger för mycket direkt på kvällen när han kommer in, därför går jag alltid ut så sent som jag orkar på kvällen innan sängdax och ger mer om han har ätit upp, annars trampar han också runt och skiter i allt foder.

Har oxå såna där Haybar och jag köpte mina på Ka trading.
De är dyra men väl värd varenda krona de kostade.

Hej Immer

Det vore jättesnällt om du ville skicka PM till mig också om var du köpt dina Haybars. Jag har försökt hitta någon svensk återförsäjare på nätet men ej lyckats.

Tusen tack!

Jag mailade o fick snabbt svar, men tydligen såg han länken i botten på mitt mail (som alltid finns där) o nu ville han sälja ett kraftfoder för Quarterhästar (jag föder upp) :rofl:

Iallafall, jag funderar på att beställa ett gäng, men först ville kompisen se om han kunde tillverka likadana :o Det skulle visst inte va så svårt sa han..... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 722
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar